یک روانشناس گفت: هدف نهایی مشاوره پیش از ازدواج، این نیست که مراجعان در انتظار پاسخ مثبت یا منفی مشاور باشند.

مازیار جلوه روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگارحوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان طلاق، متارکه و روابط نابسامان عاطفی، یکی از ضرورت‌های اساسی در عصر حاضر مشاوره پیش از ازدواج است.

وی با بیان اینکه در این نوع مشاوره، طرفین یعنی دختر و پسر مورد ارزیابی بالینی و روانشناختی قرار می‌گیرند، افزود: زوجین در مشاوره پیش از ازدواج از لحاظ سلامت روانی بررسی می‌شوند و معمولا این بررسی با انجام مصاحبه توسط مشاور یا روانشناس و همچنین با اجرای آزمون‌های روانشناسی صورت می‌گیرد.

جلوه ادامه داد: انجام مشاوره پیش از ازدواج علاوه بر سنجش سلامت روانی،  موجب شفافیت تفاوت‌ها و شباهت‌های زوجین می@شود.

وی با بیان اینکه اگر تفاوت‌ها دیده نشوند، منجر به ایجاد اختلاف و مشکلات فراوان در طول زندگی زناشویی خواهند شد، عنوان کرد: ممکن است این  سوال مطرح شود که منظور از تفاوت‌ها چیست؟

این روانشناس با بیان اینکه زوجین اغلب در زمینه‌های فرهنگی، عقیدتی، فکری و غیره با یکدیگر تفاوت دارند، افزود: البته افراد می‌توانند با انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج،  نحوه سازگاری و حل تفاوت‌ها را نیز بیاموزند.

وی با بیان اینکه چنانچه هر کدام از طرفین از نظر روحی و روانی نیازمند مداخله بالینی باشند، توصیه می شود که قبل از ازدواج به روان درمانی بپردازند، افزود: به عنوان مثال هر گونه علائمی که دال بر افسردگی، وسواس، اضطراب، پرخاشگری، اعتیاد و غیره در زوجین باشد، در زمان مشاوره مشخص می‌شود.


بیشتر بخوانید: مشاوره های پیش از ازدواج را جدی بگیرید/ شناخت زوجین در ‌مشاوره های قبل از ازدواج 


جلوه ادامه داد: اهمیت مشاوره قبل از ازدواج به قدری بالاست که روانشناسان طرحواره درمانگر( طرحواره درمانگران) به بررسی طرحواره‌ها و باورهای ناخودآگاه افراد نیز می‌پردازند.

وی با بیان اینکه طرحواره‌ها باورهای عمیقی هستند که از زمان کودکی در ذهن ما شکل می‌گیرند و به واسطه آن‌ها خود، دیگران و دنیا را درک می‌کنیم، تشریح کرد: با کمی تأمل و مطالعه می‌توانیم نقش برجسته عوامل ذکر شده در مشاوره پیش از ازدواج و به دنبال آن تعیین کیفیت زندگی متاهلی را درک کنیم.

این روانشناس در نهایت افزود: هدف نهایی مشاوره پیش از ازدواج، این نیست که مراجعان در انتظار پاسخ مثبت و یا منفی مشاور باشند، چرا که نقش روانشناس در این جایگاه تنها کمک به ایجاد یک بینش عمیق تر نسبت به رابطه است و او می‌خواهد راه را برای اتخاذ مهم ترین تصمیم زندگی هموار و شفاف کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: خانواده ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
مگه توی این اوضاع و ازطرفی توقعات بالا هم کسی ازدواج میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
دلار 16هزار و طلا سر به فلک کشیده، به جز ژن خوب و مگه دیگه کسی میتونه ازدواج کنه؟؟؟ یه چیز رو خیلی رک میگم امیدوارم درموردش مطلب بذارید احادیث زیادی درمورد ازدواج کردن و... وضع اقتصادی چی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
ازدواج ؟؟؟؟ يعني چيي؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سونیا
۱۲:۰۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
کاش منم میرفتم مشاوره قبل ازدواج وگرنه الان مطلقه نمیشدم،شوهرسابقم ،خانواده اش ازنظرفرهنگی واقتصادی پایین ترازمابودن، گفتم خب غیرت مردمهمه واینکه کارمندهس ،خب بیچاره تلاششومیکنه مطمینا وگفتم قدش کوتاه زیر170هس وتاس ،بازم گفتم زشتیش مهم نیس وباطنش شایدقشنگ هس ولی اشتباه کردم ،شوهرسابقم نه ازخانواده درستی بود وسه تابرادرش معتادبودن ،خسیس بوددریغ ازدادن حتی یه شاخه گل ونه ظاهرداشت ونه خرجی میدادوحقوقم روهم ازمن میگرف،دست به زن هم داشت ودعوایی بود وعفت کلام نداشت وفحش ....میداد وازحقوق من واسه قسط خونه وماشینش استفاده می کرد واگه حقوقمونمیدادم میزد یا عذابم میداد،خداازش نگذره ومن دیگه نتونستم اونوبا ویژگیهایی که گفتم تحمل کنم وطلاق گرفتم
United Arab Emirates
حسین محمدزاده
۰۹:۵۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
بابا دلتون خوشه ها ازدواج چی کشک چی مگه از وضع مملکت اگاه نیستید وضع بیکاری وضع طلا وضع گرونی چطور از یه جوان انتظار دارید ازدواج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
حالادونفربخوان ازدواح کنند؟!!باچه هزینه ایی باید وسایل زندگی رافراهم کنند؟!!!باچه مقدارپول می توانند خانه کرایه کنند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
پیش مشاوره چیه
با این همه مشکلات اقتصادی که بخوایم ازدواج کنیم؟
تو خودمون موندیم
United States of America
ناشناس
۰۵:۵۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
خداتوراقرآن خودت کمک کن داریم له میشیم...
United States of America
ناشناس
۰۵:۰۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
بابالان تواین شرایط بداقتصادی نون خالی نداریم بخوریم...ازدواج کنیم که چی بشه؟
آخرین اخبار