معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: امسال 4 هزار تن بذر اصلاح شده غلات در این استان تولید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، لطف الله رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این میزان بذر تولیدی در سطح بیش از یک هزار و ۱۴۲ هکتار تولید شده است گفت: از این سطح یکهزار و ۵۴ هکتار در طبقه گواهی شده، ۷۷.۵ هکتار طبقه مادری و ۹ هکتار نیز در طبقه پرورشی است.

وی با بیان اینکه اصلاح بذور با هدف افزایش عملکرد کمی و کیفی تولید محصولات غلات در استان و با همکاری شرکت‌های تولید کننده بذر انجام شده است؛ تصریح کرد: این میزان بذر اصلاح شده غلات در طبقات مختلف بذری تولید و پس از عملیات فرآوری و بوجاری و ضدعفونی برای کشت پائیزه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و چالش کم‌آبی و کمبود بارندگی سعی شده ارقامی به کشاورزان معرفی شود که دارای پتانسیل تحمل خشکی و کم‌آبی بوده و در مناطق سرد مقاوم به تنش سرما باشند.

رضایی گفت: در این راستا شرکت‌های تولید کننده بذر که شامل اتحادیه‌های تعاونی روستایی گرمسار، سمنان و شاهرود است با عقد قرارداد با پیمانکاران تولیدکننده بذر و زیر نظر مؤسسه ثبت و گواهی بذر استان اقدام به تولید بذور مختلف بر اساس برنامه مصوب سالیانه می‌کنند.
وی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود، اتحادیه تعاونی روستایی شاهرود، سمنان و گرمسار پیمانکاران تولید‌کننده بذر استان هستند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به هدفگذاری‌های صورت گرفته این سازمان برای تولید بذور اصلاح شده گفت: بر اساس این هدفگذاری مقرر شده تا با تقویت شرکت‌های خصوصی تا ۸۵ درصد بذر مصرفی استان از بذور اصلاح شده تولیدی استان باشد.

رضایی افزود: نقش بذور اصلاحی گندم در کیفیت آرد نانوایی در کنار عملکرد مناسب و سایر صفات خوب زراعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ و تلاش شده در برنامه بذری امسال درصد تولید ارقام دارای کیفیت ۱۰ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام / گ

امسال 4 هزار تن بذر اصلاح شده غلات در این استان تولید شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.