جلسه‌ای با ستادهای معین بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه برگزار شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علی‌رضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بررسی مسائل و مشکلات مردم این منطقه از جمله گرانی مصالح ساختمانی و افزایش سقف تسهیلات بانکی پرداختند.

وی گفت : بیش از 12 واحد روستایی تا پایان شهریورماه به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

تابش افزود : با توافقنامه وزارت صنایع و معادن با بنیاد مسکن 11 هزار و 500 تن فولاد در مناطق زلزله‌زده توزیع می‌شود.

وی افزود : 175 هزار تن سیمان توسط بنیاد مستضعفان باعنوان هدیه رهبری برای مناطق زلزله‌زده تخصیص یافته که تاکنون بیش از115 هزار تن وارد استان شده است.

وی در خصوص وام تکمیلی مصوبه هیأت دولت، تصریح کرد: علاوه بر تسهیلاتی که خانوارهای زلزله‌زده در شهر و روستا گرفته‌اند از هفته آینده 5 میلیون تومان بلاعوض و 10 میلیون تومان وام تکمیلی به متقاضیان شهری و 5 میلیون تومان بلاعوض و 5 میلیون تومان وام تکمیلی به متقاضیان روستایی داده می‌شود.

خدرویسی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه گفت: تا پایان مهرماه ۲ هزار واحد مسکونی آماده تحویل به مددجویان است.

وی گفت : کمیته امداد امام خمینی (ره) با تهیه چند تفاهم نامه همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توانست موضوع مسکن شهری و روستایی مددجویان را تا حد قابل قبولی مدیریت و اجرا کند.

خدرویسی افزود: بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ واحد مددجویان استان کرمانشاه در زلزله آسیب دید که ۵ هزار و ۴۰۰ واحد آن در موضوع ساخت و ساز قرار گرفت که تا به امروز بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ واحد آن در مراحل مختلف ساخت است.

وی افزود : کمیته امداد در مرحله نخست توانست ۵۷۰ واحد را تحویل مددجویان دهد و تا پایان مهرماه ۲ هزار واحد ما آماده تحویل به مددجویان است.

وی گفت: علاوه بر کمک های دولت که به عموم مردم اختصاص یافت کمیته امداد نیز میانگین مبلغ ۱۵ میلیون تومان بلاعوض به مددجویان کمک کرد.

خدرویسی با اشاره به اینکه با همکاری سایر دستگاه ها توانستیم مدیریت متراژ در ساخت و ساز مددجویان را به کار ببریم گفت: واحد ها در متراژهای ۶۵، ۷۵ و ۸۵ متری آماده افتتاح هستند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه ابراز داشت: در سرپل ذهاب نیز یک هزار و ۱۵۴  واحد خسارت دیده و تخریبی داشتیم که یک هزار و ۱۴۶ واحد آن در مراحل مختلف ساخت هستند

خواجه ای رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: ۳۵ هزار واحد مسکونی احداثی در مناطق زلزله زده داشته ایم.

وی از ایجاد ۱۲ ستاد اجرایی در مناطق زلزله زده خبر داد و اظهار داشت : همچنین در این مناطق یک ستاد تسهیل یا ساماندهی مستقر شد که در مجموع ۱۳ ستاد و یک ستاد هماهنگی که هماهنگ کننده ستاد های معین در منطقه بود مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه حدود یک هزار و ۹۰۰  روستا مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: در مجموع در مجموع در این روستاها ۱۳۰ هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گرفت.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تصریح کرد: ۱۰۳ هزار واحد مسکونی آسیب دیده مورد بررسی قرار گرفت که به نسبت آن عملیات بازسازی در مناطق مختلف آغاز شد.

وی بیان کرد: ۳۵ هزار واحد مسکونی احداثی در مناطق زلزله زده داشتیم و مابقی تعمیری بودند که از همان ساعات اولیه بحث آوار برداری و اسکان موقت صورت گرفت و سپس وارد بحث اسکان دائم شدیم.

خواجه ای بیان کرد: در مجموع ۳۳ هزار و ۷۸۰ پی کنی، ۳۰ هزار واحد آلموتور بندی، ۲۳ هزار ۵۸۱ واحد اجرای اسکلت،۱۷ هزار و ۱۰۰ واحد دیوار چینی، ۱۷ هزار و ۲۷۰ واحد اجرای سقف، ۱۱ هزار و ۳۲۸ واحد اجرای گچ و ۴ هزار و ۷۷۹ واحد نصب درب و پنجره انجام گرفته است.

وی گفت: در روستاها هم حدود ۱۲ هزار واحد احداثی در اولویت اول داشتیم که تا به امروز ۱۱ هزار و ۳۲۸ واحد گچ و خاک و حدود۵۰۰ واحد نصب درب و پنجره و بیش از ۱۲ هزار واحد سقف زنی داشته ایم.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه افزود: عملیات تعمیر ۵۸ هزار واحد شروع شده و ۴۷ هزار و ۷۵۰ واحد به اتمام رسیده است

جمالی نیا فرماندار شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: ۹۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی برای ساخت واحدهای مسکونی در این شهرستان اختصاص یافت.

وی گفت : زلزله ۷.۳ ریشتری سال قبل ۷ هزار و ۵۰۰ مصدوم و ۶۲۱ جان باخته در شهرستان سرپل ذهاب داشت.

وی با اشاره به اینکه حجم آواربرداری در این شهرستان در حد یک کلانشهر بود، افزود: در حوزه‌های عمران و ساخت و ساز آسیب‌هایی غیرقابل جبران وارد شد که در این زمینه مسئولان هشت استان یاری‌رسان از سوی بنیاد مسکن با تمام امکانات در این شهرستان مستقر شدند.

فرماندار سرپل‌ذهاب تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی روند ساخت و ساز در حالت سیر نزولی بود  و در این زمینه شاهد هستیم استاندار در تلاش است تا مشکل تامین آهن‌آلات منطقه را حل کند و روند ساخت و سازها از سر گرفته شود.

وی بیان کرد: با شروع فصل سرما باید به ساخت و تکمیل واحدهای دامی توجه شود که در حال حاضر برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان این واحدها در حوزه بانکی مشکلاتی داریم در حالی که باید پرداخت تسهیلات در حوزه‌هایی همچون کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

جمالی نیا خواستار توجه ویژه جهت پرداخت تسهیلات مذکور و رفع بوروکراسی های اداری در بحث ضمانت شد و عنوان کرد:در این مدت ۵ هزار واحد افتتاح و ۱۰ هزار واحد نیز تعمیر شده اند.

وی بیان کرد: قبل از زلزله ۳ هزار و  ۳۵۰ واحد صنفی داشتیم که در حال حاضر ۲ هزار و  ۷۰۰ واحد شروع به فعالیت کردند و بازار شهرستان زنده و فعالیتهای روزمره مردم مشهود است همچنین در این میان دستگاه های خدمت رسان پای کار آمدند.

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به اینکه عملکرد مرکز بهداشت برای جلوگیری  از شیوع بیماری‌ها بسیار خوب بوده بیان داشت: یکی از نگرانی های کل کشور در حوزه بهداشت و درمان در تابستان خطر شیوع بیماری ها بود که کنترل شد و حتی فراوانی نسبی بیماری ها نسبت به مدت مشابه سال قبل با وجود کمبود امکانات تغییری نکرده و تابستان امسال و سال گذشته هفت نفر به  بیماری سالک مبتلا شدند.

وی گفت: دفع آبهای سطحی در سرپل ذهاب به خوبی توسط آبفا انجام شد و  امکانات برق ۴۸ ساعت بعد زلزله با مدیریت استاندار حل شد و از سوی دیگر ۶ هزار نفر نیرو در این شهرستان برای بازسازی زیرساختها و تاسیسات زیر زمینی در حوزه های تخصصی مستقر شدند.

جمالی‌نیا از تخصیص اعتبارات شهرستانی خبر داد و گفت: سه ماه پیش یک متر مربع فضای سبز نداشتیم و شهرستان از کانکس و تاسیسات پوشیده بود اما در حال حاضر ۲ فضا بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه روستایی مشکل تامین آب داشتیم، گفت: نیازمندی مصالح خیلی مهم است در نهایت استاندار به طور ویژه در این حوزه ورود کرد و از محل اعتبارات استان ۹۰ میلیارد ریال برای ساخت بیش از ۷۰ واحد مسکونی تخصیص داد.

 

 

انتهای پیام/د

تحویل واحد های مسکونی به مردم مناطق زلزله زده

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، جلسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.