از افزایش ۱۰ درصدی قیمت غذا و اجاره بهای خوابگاه دانشجویان در سال تحصیلی جدید تا افزایش ۲۵ درصدی شهریه دوره‌های شبانه و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌هاوزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت غذا و اجاره بهای خوابگاه دانشجویان در سال تحصیلی جدید

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: صندوق رفاه دانشجویان در خصوص نرخ غذای دانشجویی در سال جدید تحصیلی بررسی‌هایی را از اوایل تابستان داشته و در هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان نیز بحث‌هایی شده است؛ اگر قرار باشد افزایش قیمتی در نرخ غذای دانشجویان صورت بگیرد حدود 10 درصد است که آیین‌نامه آن هفته آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در خصوص بهبود آشپزخانه‌ دانشگاه‌های سراسر کشور افزود: با توجه به هماهنگی که با صندوق رفاه دانشگاه‌ها در بحث بهبود آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها داشتیم قرار است فضای سنتی این اماکن به صنعتی ارتقا یابد؛ برای تحقق این امر از صددرصد بودجه تخصیص داده شده 50 درصد را صندوق رفاه و 50 درصد را دانشگاه‌ها تقبل کرده‌اند.

دانشجویان نخبه سرباز صنعت مى‌شوند

برات قبادیان معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما با وزارت دفاع و ستادکل نیروی‌های مسلح تفاهم‌نامه‌ای امضاء کردیم تا دانشجویان ارشد و دکترا پس از 45 روز دوره آموزشی در یکی از بنگاه‌های صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان، دوران سربازی خود را بگذرانند و این موضوع در قالب طرح «سرباز تاپ» مطرح شده است ودانشجویان نخبه می توانند دوران سربازی را در واحدهای صنعتی بگذرانند.

معاون وزیر صنعت افزود: اگر دانشجوی نخبه کشور دو سال عمر خود را در یک پادگان سپری کند نه تنها سودی به کشور نمی‌رسد بلکه دانشجوی نخبه ما همان درس‌هایی را که خوانده است نیز از یادش می‌رود.

قبادیان به استقبال بخش خصوصی برای جذب دانشجویان نخبه در قالب امریه اشاره کرد و گفت: بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی از این طرح استقبال کردند زیرا این بنگاه‌ها علاقه دارند از نیروی جوان و برجسته کشور استفاده کنند، از طرفی به دلیل اینکه این نخبگان دوران سربازی خود را می‌گذارنند نیازی نیست تا حقوق بالایی به آنها پرداخت کنند؛ حدود 90 درصد این دانشجویان در بنگاه‌های اقتصادی جذب می‌شوند؛ برخی از آنها نیز خود شرکت دانش بنیان راه اندازی می‌کنند و یک بنگاه اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود.

رشد علمی ایران در منطقه حرف اول را می‌زند

منصور غلامی وزیر علوم گفت:در سال‌های جاری به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در حل مسائل و مشکلات جامعه تأکید شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت نیروی انسانی به لحاظ فراهم کردن امکانات، استاد و همچنین فضاهای دانشگاهی به نسبت خوب عمل کرده‌ایم و بروندادهای خوبی نیز داشته‌ایم، هرچند زمینه‌های زیادی برای افزایش کیفیت فعالیت‌های آموزشی وجود دارد که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

غلامی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش رویکرد‌های حل مسائل کشور تا حدودی تحت تأثیر حوزه آموزش بوده است، افزود: در پژوهش‌هایی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌دهند به نسبت، مسائل و مشکلات پیش روی جامعه کمتر مشاهد می‌شود تا علومی که در گسترش دامنه‌های علم و حرکت در لبه‌های علم جدید اتفاق افتاده است.

طهرانچی باید در حد قوانین و مقررات عمل کند

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آقای طهرانچی رئیس یکی از دانشگاه‌های بزرگ تهران بوده است و خود می‌تواند در حد قوانین عمل کند و چالش‌های موجود دانشگاه آزاد را هم باید خودشان برطرف کنند.

افزایش ۲۵ درصدی شهریه دوره‌های شبانه و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:در این خصوص بخشنامه‌ای را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که بر اساس آنها دانشگاه‌ها حداکثر تا 25 درصد با تصویب هیئت امنا می‌توانند افزایش شهریه داشته باشند.

وی ادامه داد: میزان شهریه دوره‌های شبانه و پردیس‌های خودگردان بر اساس مصوبات هیئت امنا مشخص می‌شود و اگر هیئت امنا دانشگاهی شهریه‌ای بیش از این مقدار را اعلام کند، با دانشگاه مذکور برخورد لازم صورت می‌گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: سقف افزایش شهریه را معاونت آموزشی وزارت علوم تعیین می‌کند و میزان آن در هیئت امنای هر دانشگاه مشخص می‌شود.

فراخوان جذب هئیت علمی دانشگاه‌ها آغاز شد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم گفت:طبق برنامه‌ریزی‌ها فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید در دو مرحله اعلام می‌شد.. طی فراخوان سال قبل که در بهمن ماه اجرا شد، 800 نفر به عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه‌های کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: مقدمات فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در شهریور ماه امسال نیز فراهم شد و دانشگاه‌ها نیازهای خود را به وزارت علوم اعلام کردند، فراخوان دوره دوم از امروز ۲۱ شهریور آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه دارد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم افزود: تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی (به جز دانشگاه آزاد اسلامی که فراخوان مستقل دارد)، می‌توانند در فراخوان جذب هیئت علمی حضور داشته باشند و بر اساس بررسی‌های انجام شده حدودا 8 تا 10 برابر ظرفیت وزارت علوم (از نظر بودجه، امکانات و سهمیه استخدامی) از سوی دانشگاه‌ها برای جذب اعضای هیئت علمی اعلام نیاز صورت گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار