رویای همنشینی گردشگران با طبیعت زمینه ساز اقتصاد زمردین و پر رونق در مازندران می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پس از چند دهه پیشرفت اقتصادی در شهرها و گسترش شهر نشینی، سرانجام ظرفیت‌ ها و جاذبه‌ های متنوعی که در روستاها وجود داشت باعث پدید آمدن طرح بوم گردی در حوزه گردشگری شد.

یکی از سیاست هایی که دولت در سال جاری برای توسعه و رونق اقتصادی کشور پیش بینی کرده ، تمرکز بر روی بحث گردشگری است .

چنانچه نگاه ریز بینانه تری به بوم گردی و گردشگری داشته باشیم می‌بینیم استان ما ظرفیت‌ ها و جاذبه‌ های متنوعی دارد.

اقتصاد زمردین در پرتو گسترش بوم گردی

هر واحد بوم گردی به طور متوسط زمینه اشتغالزایی برای ۱۰ الی ۱۵ نفر را در روستاها فراهم می‌کند و گسترش آن می‌تواند در کاهش معضل بیکاری و توسعه در روستاهای مازندران تاثیرگذار باشد.

ایجاد طرح های بوم گردی علاوه بر اینکه بافت منطقه را تغییر نمی‌دهد و منابع طبیعی ، خطری از بابت تغییر کاربری حس نمی‌کنند، می تواند در ترمیم و بهسازی محیط روستاها نقش بسزایی داشته باشد.

ایمانی کارشناس امور کار و اشتغال می گوید: یکی از ویژگی ها در طرح بوم گردی اشتغال درون خانوادگی است یعنی در هر طرح امکان فعالیت چندین نفر فراهم است که این زمینه ایست برای اینکه پدر، مادر، فرزند، برادر و خواهر همگی در کنار هم هر یک خدماتی اعم از آشپزی، صنایع دستی و غیره را ارائه دهند تا منابع اقتصادی کسب شده در مجموعه خانواده به گردش درآید.

اقتصاد زمردین در پرتو گسترش بوم گردی

زندگی تقریبا نیمی از جمعیت مازندران در روستاها

مازندران بیش از سه هزار روستای ییلاقی و جلگه ای دارد که بخشی از آنها در ارتفاعات و بخشی در دشت ها گسترده‌اند و فاصله شان با شهرها معمولاً بسیار اندک است از آنجاییکه بیش از ۴۵ درصد جمعیت مازندران در روستاها زندگی می‌کنند و مازندران جایگاه دوم کشوری را از این لحاظ داراست ایجاد اشتغال در روستا می تواند به تثبیت جمعیت روستاهای استان کمک شایانی کند.

خانم محمدی که یکسالی است از تاسیس اقامتگاه بوم گردی اش در سوادکود می گذرد، می‌‌گوید: این واحد بوم گردی را با هدف احیای میراث پدری و جلوگیری از فراموشی آن و همچنین حفظ آداب‌ و رسوم منطقه  ایجاد نمودم و همچنین تلاش کردم با تأکید بر قابلیت‌ های گردشگری و جاذبه‌های روستادر زمینه بوم‌گردی و تاریخی رضایت مسافران و گردشگران را بدست آورم و در این مسیر از راهنمایی های کارشناسان اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز بهره مند شدم.

وی از جمله مزایای اجرای طرح بوم گردی در روستاها را گسترش مشاغل جدید ، بهبود وضعیت حمل و نقل ، فرصت های جدید برای جوان ترها و پایداری محیط زیستبیان کرد.

اقتصاد زمردین در پرتو گسترش بوم گردی

بوم گردی و ایجاد اشتغال خرد و کلان

 اشتغال پایدار در روستاها تنها نوع اشتغال در پوتو طرح های بوم گردی نیست ، بلکه اشتغال نیروهای خدماتی، فعالان تورهای طبیعت گردی روستا و همچنین رونق فعالیت های جانبی زنجیره ای ازجمله عرضه محصولات کشاورزی وصنایع دستی را هم باید به این آمار اشتغالزایی افزود.

بطور کلی فواید ایجاد این نوع اقامتگاه های بوم گردی که صنعت نوپایی در حوزه گردشگری است را می توان اینگونه بر شمرد: معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی، افزایش منابع درآمدی روستاییان، توسعه اقتصادی و بهبود شرایط و کیفیت زندگی در روستا ، مهاجرت معکوس و تبعا حفظ زمین های کشاورزی، افزایش علاقه مندی گردشگران به اقامت در مکان های توریستی داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز ،رونق صنعت گردشگری ودر نهایت اشتغالزایی جوانان بدون تخریب منابع طبیعی و برهم زدن تعادل زیست محیطی است که بوم گردی برای ما به ارمغان می آورد.

اقتصاد زمردین در پرتو گسترش بوم گردی

سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

برچسب ها: عکس طبیعت ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار