مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی ارزوئیه گفت: یکی از روش‌های توصیه شده در حال حاضر کشت گیاهان زراعی با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار سطحی تیپ است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رستگاری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی ارزوئیه گفت: در شهرستان ارزوئیه از نوار تیپ برای آبیاری قطره‌ای کشت‌های ردیفی و فصلی مانند گندم، سیب زمینی، پیاز، خربزه، هندوانه، ذرت و محصولات جالیزی گلخانه هاو گیاهان دارویی استفاده می‌شود.

وی افزود: افزایش بهره وری آب کشاورزی به صورت مقایسه عملکرد محصول و مقایسه مصرف آب با استفاده از کنتور حجمی بر روی آبیاری غرقابی و آبیاری نوار تیپ انجام گرفته و مشخص شده است در آبیاری مزرعه گندم به روش نوین نسبت به روش غرقابی سبب ۲۸ درصد صرفه جویی در مصرف آب و ۳۲ درصد افزایش عملکرد محصول شده است.

وی با بیان اینکه با مقایسه عملکرد‌ها در شرایط آبیاری غرقابی و آبیاری نواری تیپ، شاهد افزایش بیشتر عملکرد می‌باشیم، افزود: لزوم گسترش و استقبال از روش ذکر شده با اطلاع رسانی به کشاورزان از مزایای این روش و اعلام کمک‌های مطلوب دولت می‌باشد که با برگزاری روش‌های ترویجی از جمله روز مزرعه، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی توام با حمایت‌های مطلوب دولت خوشبختانه روز به روز استقبال کشاورزان از روش فوق بیشتر و بهتر می‌شود.

انتهای پیام/ی

با توجه به کاهش نزولات جوی افزایش راندمان آبیاری ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار