بطحایی گفت: آموزش‌وپرورش امروز از بسیاری مسائل رنج می‌برد و تأکید می‌کنم نیازمند استفاده از تجربیات تشکل‌ها هستیم.

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آئین افتتاحیه محل استقرار هیئت‌های اندیشه‌ورز وزارت آموزش‌وپرورش، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷شهریور سال ۵۷ و همچنین بزرگداشت یاد دو شهید فرهنگی رجایی و باهنر اظهار کرد: ۱۷شهریور ۱۳۵۷ نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته چنین مرکزی برای ارائه تفکر و اندیشه‌های فرهنگیان قبل از شروع سال تحصیلی فراهم شد.

نقش مهم تشکل‌ها در تعیین مسیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش‌وپرورش تشکل‌های فرهنگیان را ظرفیتی بسیار ارزشمند و منحصربه‌فرد دانست و خاطرنشان کرد: هر یک از تشکل‌ها با پیشنهاد‌های عالمانه و خردمندانه خود کمک کنند تا آموزش‌وپرورش مسیر تعلیم و تربیت را به‌خوبی طی کند.

وی اضافه کرد: همه تشکل‌ها از گرایش‌های مختلف سیاسی در درون تشکیلات خودشان فعالیت‌ها و تلاش‌های خوبی داشته‌اند اما امروز با راه‌اندازی این مرکز سعی می‌کنیم همه تلاش‌های تشکل‌ها منسجم شود و آن‌ها در یک راستا حرکت کنند، البته این امر یک شرط اصلی دارد و آن‌هم تحمل یکدیگر است.

بطحایی اظهار کرد: با برگزاری نشست‌های مستمر و مشترک با تشکل‌ها می‌خواهیم با تلاش مضاعف گرهی از مشکلات را بازکنیم و لازمه این کار تعامل با یکدیگر است.

وی اذعان کرد: در تعلیم و تربیت امروز رقابت‌های فردی جای رقابت‌های گروهی را گرفته است، این روند باید اصلاح شود و رقابت‌های گروهی را جایگزین رقابت‌های فردی کنیم.

عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: اختلاف‌نظرها را باید تحمل‌کنیم تا بتوانیم مسیر اصلی تربیت را ادامه دهیم و تشکل‌ها در جمع‌های خودشان هم باید مسائل مشترک آموزش‌وپرورش را دنبال کنند. البته توقع نداریم همه یک‌جور بیندیشند و تفکر کنند و هیچ اختلافی وجود نداشته باشد بلکه انتظار می‌رود تشکل‌ها با تقویت موضوعات مشترک در راستای مسائل تعلیم و تربیت تلاش کنند.

استفاده از افکار و تجربیات افراد عامل غلبه بر مشکلات

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش امروز از بسیاری از مسائل رنج می‌برد و من تأکید می‌کنم نیازمند استفاده از تجربیات تشکل‌ها هستیم و آنچه می‌تواند در پیروزی ما بر مشکلات مؤثر باشد استفاده از ایده‌ها افکار و تجربیات افراد است زیرا تشکل‌ها برای تمام مشکلات راهکار دارند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم آموزش و پروش به موفقیت برسد نباید در مسیر چهل‌ساله اخیر حرکت کنیم بلکه مسیر را عوض کنیم و در مسیر جدیدی حرکت کنیم.

وی افزود: این جمع برای تذکر مشکلات و خطاها در مسیر تعلیم و تربیت دورهم گردآمده‌اند.

بطحایی بیان کرد: امروز خانواده‌ها و جامعه نسبت به آموزش‌وپرورش حساسیت لازم را ندارند و در این راستا تلاش‌هایی انجام داده‌ایم ازجمله ایجاد بستر پلت فرمی که آماده‌شده و فردا از طریق آن با خانواده‌ها سخن خواهم گفت.

وی ادامه داد: تشکل‌ها به‌جای بازگو کردن مشکلات با تشکیل جلسات مشترک با معاونین حوزه ستادی، مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: با ایجاد محل استقرار هیئت‌های اندیشه‌ورز ازاین‌پس با تعیین یک موضوع مشترک، می‌توانند با بحث و تبادل‌نظر و رسیدن به نقطه نظرات مشترک به آموزش‌وپرورش در این موضوعات مشاوره دهند.

در ادامه این جلسه عادل عبدی، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ظرفیت تشکل‌ها در بررسی مسائل آموزشی و پرورشی، خاطرنشان کرد: وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص استقرار مکانی ثابت برای حضور اعضای تشکل‌ها بسیار همراه و پیگیر بودند و امروز شاهد افتتاح این مکان هستیم.وی افزود: در آموزش‌وپرورش نیازمند نگاه بیرونی به برنامه‌ها و فعالیت‌ها هستیم و نگاه کارشناسی لازم است اما گاهی آن‌قدر درگیر اجرائیات می‌شویم که از این نگاه دور می‌شویم و هیئت‌های اندیشه‌ورز به دنبال پر کردن این خلا هستند.

ارسال سیاست‌های عملی به هیئت‌های اندیشه ورز توسط وزیر

عبدی بابیان اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های عملیاتی از سوی وزیر به این هیئت‌ها ارسال خواهد شد، تصریح کرد: از دیگر برنامه‌هایی که در این مکان قرار است پیگیری شود، بررسی برنامه و طرح‌های وزارت آموزش‌وپرورش است تا اعضای تشکل‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها همکاری کنند و بعضی از برنامه‌ها و طرح‌ها که در این مکان موردبحث قرار می‌گیرد به وزارت ارسال می‌شود تا طرح‌هایی که قابل‌اجرا است در دستور کار قرار بگیرد.

مشاور وزیر در امور تشکل‌ها در ادامه گفت: با نظر وزیر آموزش‌وپرورش از اعضای تشکل‌ها درکارگروه‌های آموزش‌وپرورش دعوت خواهد شد تا بازخوردهای لازم برای غنی شدن محتوا گرفته شود و همچنین قرار است سلسله نشست‌هایی در خصوص مسائل آموزش‌وپرورش با مدیران ارشد آموزش‌وپرورش برگزار گردد تا نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها مشخص می‌شود.

وی گفت: در این مکان از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت دعوت می‌شود تا به‌نقد و بررسی چالش‌ها و طرح‌های موجود در آموزش‌وپرورش بپردازند و اینجا نقطه شروع این حرکت است و با توجه پتانسیل تشکل‌هایی که وجود دارند بستر لازم برای شنیدن حرف‌ها مهیا شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار