شالیکاران گیلانی با عبور از خشکسالی و کم آبی به فصل برداشت محصول رسیدند، اما آیا این پایان ماجرا است؟!

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ شالیکاران گیلانی پس از گذراندن نگرانی‌های زیاد از خشکسالی و کم آبی و هزینه‌های مراحل کاشت، داشت و برداشت، اینک به پایان فصل درو رسیدند، ولی این پایان ماجرا نیست و نگرانی و غصه‌های شالیکاران رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد.

قصه  بج و رنج

بیم و امید شالیکاران پس از برداشت برنج

شالیکاران گیلانی پس از برداشت برنج با شلتوک‌های تولیدی خود راهی شالیکوبی‌ها می‌شوند و علاوه بر حق العمل کاری شلتوک به برنج سفید، چشم دیگرشان را به بازار‌ها دوخته اند تا قیمت ها، خستگی را از تن شان بیرون کند.

قصه  بج و رنج

قصه  بج و رنج

بازاری که پس از برداشت محصول سیر نزولی افت قیمت می‌گیرد

بسیاری از شالیکاران گیلانی چندان دل خوشی از بازار برنج، پس از برداشت ندارند و بر این عقیده اند بازاری که تا پیش از بالا آوردن محصول شان از تب قیمت‌های بالا می‌سوزد، هر سال تا محصول تازه از راه می‌رسد، تبش فروکش کرده و قیمت‌ها افت می‌کند.

قصه  بج و رنج

آغاز خرید توافقی برنج رقم بومی هاشمی در گیلان

علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت:خرید توافقی برنج رقم بومی هاشمی شالیکاران گیلانی آغاز شد و قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم برنج هاشمی با کمتر از ۸ درصد شکستگی ۹ هزار و ۸۲۸ تومان تعیین شده است.

وی افزود: ۱۶ مرکز خرید اتحادیه تعاون روستایی در گیلان تا آذرماه برنج هاشمی تولیدی کشاورزان را به قیمت توافقی می‌خرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه کارشناسان در این مراکز بر خرید توافقی برنج نظارت می‌کنند از کشاورزان خواست در فروش محصول عجله نکنند.

قصه  بج و رنج

قصه  بج و رنج

گیلان دومین تولید کننده برنج در کشور

علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: گیلان با ۲۳۸ هزارهکتار شالیزار دومین تولید کننده برنج در کشور است.

وی افزود:سالانه حدود ۷۵۰ هزار تن برنج سفید در این استان تولید می‌شود که معادل ۴۰ درصد برنج تولیدی کشور است.

قصه  بج و رنج

گرایش مردم به برنج‌های خارجی ارزان قیمت

محمود خانزاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان وضعیت فعلی بازار برنج را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تعیین قیمت‌های توافقی، قیمت بازار را بالا می‌برد و از طرفی اگر قیمت‌های برنج بومی بیش از این تعیین شود، قدرت خرید مردم کاهش یافته و دوباره سراغ برنج‌های خارجی ارزان‌تر خواهند رفت.

قصه  بج و رنج

وی افزود: اگرچه واردات برنج از مرداد تا آذر ممنوع است و واردات قانونی هم به اندازه نیاز کشور انجام می‌شود، اما به اندازه واردات قانونی، برنج از مبادی غیر رسمی و به طور غیر قانونی از جنوب و جنوب شرق کشور وارد می‌شود که مازاد بر مصرف است و کمر بازار برنج داخلی را می‌شکند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت گیلان افزود: اگرچه بازرسان این سازمان، در بررسی بازار، برنج‌های وارداتی را که ثبت سفارش و فاکتور‌های قانونی واردات ندارند، به ظن کالای قاچاق توقیف می‌کنند، اما با این وجود برنج‌های وارداتی قاچاق، دور از چشم ناظران در غرفه‌های بازار برنج، همچنان جولان می‌دهد.

قصه  بج و رنج

محمود خانزاده یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت را جلوگیری از توزیع برنج‌های خارجی یارانه‌ای در استان‌های شمالی عنوان کرد و گفت: در استان‌های دیگر برنج خارجی با احتساب یارانه دولتی ارزان‌تر به فروش می‌رسد این درحالی است که در استان‌های شمالی از جمله گیلان، برنج خارجی گران‌تر و نزدیک به قیمت ارقام محلی به فروش می‌رسد.

نگاه مجلس به بازرگانی برنج

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات بازرگانی، نتیجه واردات بی رویه و حمایت کم دولت از شالیکاران برای کاهش هزینه‌های تولید است.

قصه  بج و رنج

وی نیاز سالانه کشور به برنج را ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تن برنج در استان‌های برنج خیز کشور تولید می‌شود که براین اساس برای تامین نیاز سالانه به ۴۰۰ هزار تن و البته با احتساب ذخیره سازی برنج در مجموع به هزار تن واردات برنج نیاز داریم، اما آمار‌های ثبت سفارش واردات بیش از این مقدار است و برنج قاچاق را هم باید به این آمار‌ها افزود.

نگرانی شالیکاران از آشفته بازار برنج عامل تغییر کاربری اراضی شالی

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: براساس آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ۱۰ سال گذشته ۳ هزار هکتار شالیزار در استان‌های شمالی تغییر کاربری داده شده که اگر دولت گام‌های محکم تری برای اقتصادی‌تر کردن تولید برنج برندارد، باید فاتحه این محصول را خواند.

قصه  بج و رنج

تخفیف حق بیمه یکی از سیاست‌های حمایتی کشاورزان

پیمان معمارزاده معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان به یکی از سیاست‌های حمایتی بیمه برای ترغیب بهره برداران اشاره کرد و گفت: بیمه گزارانی که در یک سال زراعی مشمول دریافت غرامت نشده اند، هنگام بیمه محصول خود در سال بعد، از تخفیف ۱۰ درصدی حق بیمه برخوردار می‌شوند.

وی افزود: شالیکاران بیمه گزار، اگر دو سال پیاپی خسارتی متحمل نشده وغرامتی دریافت نکنند، در سال سوم از تخفیف ۲۰ درصدی تعرفه بیمه کشاورزی برخوردار می‌شوند و به ازای هر سال تا ۵ سال متوالی اگر خسارت و غرامتی برای شان تعریف نشود، هرسال ۱۰ درصد به تخفیف تعرفه بیمه شان افزوده می‌شود و به ۵۰ درصد تخفیف می‌رسد.

قصه  بج و رنج

قیمت‌های توافقی و نظارت‌ها بر بازار، پرداخت کامل غرامت بیمه شالیزاری، ممنوعیت ورود برنج‌های خارجی در فصل برداشت برنج، اعطای تسهیلات کم بهره به شالیکاران از جمله بسته‌های حمایتی است که دولت و دولتمردان می‌بایست با اجرای آن ضمن حمایت از شالیکاران، رضایتمندی هرچه بیشتر آنان را نیز فراهم کنند.

بج در گویش گیلکی به معنی برنج است.

 

انتهای پیام/م.ع

ماجرای بج و رنج 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.