نصب سکوی فاز 14 پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی

دومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی در موقعیت خود در خلیج فارس نصب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دل به خلیج نیلی رنگ فارس می‌سپاریم. مقصدمان با ساحل ۴۰ مایل دریایی فاصله دارد. به جایی می‌رویم که تا چشم کار می‌کند دریاست و دریا. جایی که صنعتگران صنعت نفت و گاز درخط مقدم جبهه اقتصادی دست به کارند تا سهم کشورمان از میدان مشترک پارس جنوبی بیشتر شود.

نصب سکوی فاز 14 پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی

نصب سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی

سکوی C. فاز ۱۴ پارس جنوبی که در شرکت صدرای بوشهر ساخته شده شنبه ۱۰ شهریور از این بندر تاریخی راه افتاده تا به موقعیتش درخلیج فارس برسد.

حالا این سکو رسیده و کارگرانی که منتظر رسیدنش بوده و مقدمات کار را فراهم کرده‌اند، مراحل نصب را آغاز می‌کنند.

نصب سکوی فاز 14 پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی

علی زارعی مدیر منطقه جنوب شرکت صدرا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: یکی از ویژگی‌های این سکو این است که در مدت کمتر از یک سال، ۶۰ درصد پیشرفت کرد و در مجموع در ۲۱ ماه تکمیل شد.

برای ساخت سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی، با وزن خالص ۲ هزار و ۶۰۰ تن، ۱۲ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در صدرا انجام گرفته است.

محمد رحیم دهقانی مدیرعامل شرکت صدرا نیز که درمحل نصب سکو حضور دارد، می‌گوید: این سکو می‌تواند پس از نصب می‌تواند ۵۰۰ میلیون فوت مکعب یا ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مکعب گاز تولید کند.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی هم اشاره می‌کند که این سکو، دومین سکوی فاز ۱۴ است و نخستین سکو آخر سال گذشته نصب شد و اردیبهشت امسال به تولید رسید.

نصب سکوی فاز 14 پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی

حمیدرضا مسعوی می‌گوید: برای این که فاز ۱۴ به تولید کامل برسد باید دو سکوی دیگراین فاز در موقعیت خود نصب شوند؛ سکو‌هایی که در صدرا و بندرعباس در حال ساخت هستند و تا پایان امسال نصب خواهند شد.

طرح توسعه فاز ١۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧۵ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه پارس ۲ در حال اجراست. تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحد‌های پتروشیمی و تولید روزانه ۴٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.

ساخت ۱۰ سکو در شرکت صدرا

شرکت صدرا از چندی پیش که مدیریتش به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار شد قرارداد ساخت ۱۰ سکو برای فاز‌های پارس جنوبی را امضا کرد.

تا کنون دو سکو ازاین تعداد ساخته شده است؛ یکی که مربوط به فاز ۲۲ بود و پارسال نصب شد و دیگری فاز ۱۴ که حالا نصب شده است.

نصب سکوی فاز 14 پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی

مدیرعامل شرکت صدرا می‎گوید، با ساخت سکو‌ها به دست متخصصان داخلی، کشورمان به جمع کشور‌های بزرگ سازنده سکو‌های نفت و گاز پیوسته است.

نصب سکوی فاز 14 پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی

محمد رحیم دهقانی تاکید می‌کند:علاوه بر ساخت سکو، مراحل حمل، نصب و راه اندازی سکو هم به دست نیرو‌های داخلی انجام می‌گیرد و دیگر نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم.

به گفته وی، سه سکوی فاز‌های ۱۳، ۲۲ تا ۲۴، نیز تا یک ماه و پنج سکوی باقی مانده تا پایان سال نصب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صدرا می‎گوید: با نصب همه سکوها، سهم کشورمان از میدان مشترک پارس جنوبی روزانه پنج میلیارد فوت مکعب گاز بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/ک

سکوی فاز 14 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.