بیشترین استفاده از توان داخل در فاز ۱۴ پارس جنوبی

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در میان همه طرح‌های مشابه خود، بیشترین استفاده را از توان فنی، مهندسی و ساخت داخل برده است.

بیشترین استفاده از توان داخل در فاز ۱۴ پارس جنوبیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حمیدرضا مسعودی افزود: ساخت بیش از ۹۵ درصد تجهیزات ثابت پالایشگاه شامل سازه‌های فلزی، پمپ‌ها، کابل‌های برق و ابزاردقیق، درام‌ها، مخازن تحت فشار، برج‌ها و بویلر‌ها به شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور واگذار شده است و هم‌اکنون هیچ پیمانکار خارجی در طرح توسعه فاز ۱۴ حضور ندارد.

وی تاکید کرد: می‌توان گفت طرح توسعه فاز ۱۴، ایرانی‌ترین طرح پارس جنوبی و در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌رود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی همچنین از پیشرفت ۸۲ درصدی این طرح خبر داد و با اشاره به اینکه انتقال دومین سکوی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی صبح دیروز (شنبه، ۱۰ شهریورماه) از یارد صنعتی صدرا بوشهر آغاز شد، گفت: چنانچه با بدی شرایط جوی روبه‌رو نشویم، این سکو تا پایان مهرماه امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.

مسعودی افزود: ساخت سکوی اقماری ۱۴ C، تا آبان سال ۹۵ پیشرفت ۳۰ درصدی داشت اما، با سرعت‌بخشی به ساخت این سکو، موفق شدیم رکورد پیشرفت ماهانه چهار درصد بخش ساخت را ثبت کنیم که در نوع خود منحصر‌به‌فرد است.

وی، با اشاره به اینکه برداشت گاز ترش از نخستین سکوی این فاز از اردیبهشت آغاز شده است، گفت: سکوی اصلی ۱۴ A. هم‌اکنون با ظرفیت کامل تولید در مدار بهره‌برداری قرار دارد و گاز ترش این سکو به پالایشگاه فاز ۱۲ انتقال یافته است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، پیش‌بینی کرد با توجه به آماده بودن ۷ حلقه چاه سکوی اقماری ۱۴ C. و برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش پس از نصب و بهره‌برداری از این سکو، ظرفیت تولید گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی در مجموع به یک میلیارد فوت مکعب معادل یک فاز استاندارد افزایش یابد.

به گفته مسعودی، سومین طرح از طرح‌های موسوم به ۳۵ ماهه است که پس از طرح توسعه فاز ۱۹ و ۲۰-۲۱، تولید خود را از میدان مشترک پارس جنوبی آغاز کرده است.

وی همچنین از پیشرفت ۸۸ درصدی دومین سکوی اصلی این فاز ۱۴ B. خبر داد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود بارگیری و نصب این سکو تا اواخر مهرماه آغاز شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، با بیان این‌که هم‌اکنون آخرین مراحل حفاری ۱۱ حلقه چاه دریایی این سکو به دست شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در حال اجراست، یادآور شد: با تکمیل عملیات حفاری هفت حلقه چاه از این موقعیت و نصب سکوی اصلی ۱۴ B، ظرفیت برداشت روزانه از فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان امسال به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت مکعب افزایش می‌یابد.

مسعودی با اشاره به پیشرفت مطلوب ساخت سکوی اقماری ۱۴ D. در یارد صدرا نیز گفت: مراحل ساخت این سازه دریایی به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است.

انتهای پیام/ ب

توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به پیشرفت ۸۲ درصدی رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.