عراقکارشناس مسائل منطقه گفت:با توجه به نوع ائتلاف‌ها تشکیل ساختار جدید قدرت در عراق شکننده است.

جعفر حق پناه کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تشریح روند کنونی سیاست داخلی کشور عراق،اظهار کرد: بلوک‌های  اصلی قدرت در بغداد مدعی هستند که بزرگترین فراکسیون را  تشکیل داده اند چراکه رای اعتماد  به نخست وزیر منوط به  کسب حد نصاب لازم از فراکسیون‌ها است.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اکنون  در عرصه سیاست داخلی عراق  دو گروه با محوریت مالکی و حشد الشعبی  در یک طرف و  العبادی و سائرون در طرف دیگر تعیین کننده اصلی آینده قدرت در بغداد هستند.

وی ادامه داد:از آنجاییکه این بار برخلاف گذشته  تعداد کرسی های پارلمان متفرق و بین تعداد زیادی از گروههای پخش شده،  وضعیت تشکیل دولت عراق همچنان مبهم است. 

حق پناه افزود:امکان  اینکه همه گروه‌های موجود در مجلس عراق  با یکدیگر برای تشکیل کابینه به توافق برسند،وجود ندارد چراکه بر سر تقسیم پست های سیاسی ممکن است دچار اختلاف شوند و از یک ائتلاف به سمت ائتلاف رقیب حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال  2010  "ایاد علاوی"  علی رغم اینکه تعداد نمایندگان بیشتری  را با خود همراه  داشت،اما نتوانست ائتلاف بزرگتر را ایجاد کند و در نهایت مالکی نخست وزیر شد،گفت: به نظر می رسد  همچنان مذاکرات پشت پرده ادامه دارد تا گروه‌ها  در خصوص  موضو عات  اصلی و تصدی  وزارت خانه های کلیدی  به توافق برسند.

کارشناس مسائل منطقه افزود:علاوه بر انتخاب نخست وزیر تعیین رئیس جمهور هم یکی دیگر از موارد مهم در صحنه سیاست  داخلی عراق  است که اختلافات جدی پیرامون آن وجود دارد.

حق پناه با یادآوری اینکه  طی  سالهای گذشته  رئیس جمهور از بین کردها و رئیس مجلس از بین اهل سنت انتخاب  شده است،اظهار کرد:کاندیدای کردها  هنوز معلوم نیست  و در خصوص رئیس مجلس نیز اهل سنت با همین وضعیت روبرو هستند،بنابراین ما  اکنون  با یک وضعیت شکننده در شکل گیری ساخت جدید قدرت در عراق مواجه هستیم. 

وی  تصریح  کرد:مسائل داخلی عراق به شدت جنبه منطقه ای و بین المللی دارد و همه بازیگران  داخلی و خارجی به نوعی قابلیت نفوذ  در این کشور  را دارند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکا با داشتن پنج هزار و دویست نیروی نظامی در خاک عراق دارد، یکی از حامیان مهم  مالی دولت  این کشور  است به طوریکه شرکت های آمریکا در بغدا  نفوذ گسترده ای را  دارند،در نتیجه  واشنگتن  تلاش هایی را برای تاثیرگذاری بر اوضاع داخلی این کشور انجام می دهد.

وی با بیان اینکه  آمریکایی‌ها تمایل چندانی برای هزینه در عراق ندارند و این بی میلی باعث می شود که توان نفوذ آنها نیز متعاقبا محدود شود،تاکید کرد:رقابت و بی اعتمادی در بین گروههای سیاسی آمریکا نسبت به عراق مزید بر علت است تا واشنگتن   برای حضور دوباره در بغداد با تردید مواجه شود. 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار