کارشناس سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها به بهانه ادلب، به دنبال فضاسازی برای عملیات و مداخله مستقیم هستند، اما سوریه می‌تواند این بار هم با قدرت ظاهر شده و این منطقه را آزاد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعه آینده مصادف با 16 شهریور 97 اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه  در تبریز برگزار خواهد شد. محور این نشست درخصوص حل بحران سوریه به‌ویژه آزادسازی و باز پس گیری ادلب است. 

حسین کنعانی مقدم کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در شرایط فعلی می توان گفت که دولت سوریه ، در نقطه عطف منطقه قرار گرفته است.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: سوریه همواره نشان داده است، هر زمان که قصد آزاد ساختن منطقه‌ای را داشته، با قدرت وارد عمل شده است. مانند حلب، لاذقیه و بخش های مختلفی که در تسلط غوطه شرقی بوده است. بنابراین این بار هم می  توانند با عزمی جدی ادلب را آزاد کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا و متحدانش همچون عربستان به دنبال حفظ گروه‌های تروریستی مانند جبهة‌النصره و دیگر گروه‌ها هستند اظهار کرد: در حال حاضر منطقه ادلب، تنها پایگاهی است که آنها دارند و شاید آمریکایی‌ها به بهانه ادلب، به دنبال فضاسازی برای عملیات و مداخله مستقیم و حتی حمله به دمشق از طریق هوا و دریا باشند.

کنعانی مقدم افزود: به نظر می‎رسد این اجلاس در شرایط حساسی برگزار می‌شود. اگر ایران، روسیه، ترکیه و همچنین سوریه در جبهه مشترکی در مقابل تهدیدات آمریکا بایستند، می توان گفت که پرونده سوریه در رابطه با مداخلات تروریستی پایان پذیرفته و این کشور  وارد مرحله بازسازی می‌شود.

کارشناس سیاست خارجی درخصوص بازسازی سوریه، گفت: طرح‌هایی از سوی دولت دمشق در این باره مطرح شده است که همپیمانانش یعنی ایران، روسیه و ترکیه هم می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند و با توجه به اینکه آمریکا دمشق  را هم تهدید به تحریم کرده  و برای بازسازی آن موانع ایجاد کرده است، این اجلاس می‌تواند راهکار جدیدی برای بازسازی سوریه و دور زدن تحریم‌های آمریکا  باشد.

وی در ادامه گفت: جدایی ترکیه از جبهه غرب و همکاری‌اش در راستای مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی نقطه عطف و مهمی است که می‌تواند پیمان مشترک بین 4 کشور در منطقه را تسریع کند. از طرفی پیوستن عراق هم  امکان ایجاد پیمان جدیدی در مقابل ناتو و تهدیداتش را ممکن می کند.

کنعانی مقدم درباره تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران، روسیه و ترکیه اعمال کرده است، گفت: این سیاست  واشنگتن است که همواره از ابزار تحریم برای پیشبرد اهدافش در مقابله با کشورهایی استفاده می‌کند که جلو خواسته‌هایش ایستادگی می‌کنند،  ولی تجربه نشان داده است که این تهدیدها و تحریم‌ها تنها  استقلال و خودکفایی کشورها را برایشان به دنبال داشته و در حقیقت ثمری برای آمریکایی‌ها نداشته است.

کارشناس سیاست خارجی در رابطه با تاثیر تبادلات مالی میان روسیه، چین و ایران در کاهش وابستگی تهران به غرب و به‌ویژه در حوزه نقل و انتقالات مالی،عنوان کرد:به نظر می‌رسد چین، روسیه، هند، ایران و برخی از کشورهای منطقه خزر و آسیا وارد پیمان تجاری، اقتصادی و حتی امنیتی شوند که باعث افزایش قدرت این کشورها خواهد شد و عملا در مقابل جنگ اقتصادی آمریکایی‌ها جبهه جدیدی شکل می‌گیرد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار