به عقیده کارشناسان، سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه رئیس‌جمهور آمریکا تنها تهدیدی برای متحدان اروپایی واشنگتن نیست و پیامد‌های جهانی به دنبال دارد.

ترامپ در مقابل دنیا: یکجانبه‌گرایی ترامپ آمریکا را سرکش‌تر از پیش خواهد کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی نوشت یک دیپلمات باسابقه آلمانی هشدار داد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تهدیدی جدی برای روابط میان واشنگتن و برلین است. با این حال کارشناسان مختلف در گفتگو با خبرگزاری راشاتودی معتقدند سیاست یکجانبه‌گرایی رئیس جمهور آمریکا پیامدهای جهانی را به دنبال دارد که اثرات آن فراتر از برلین خواهد بود.

ولفگانگ ایشینگر، سفیر سابق آلمان در آمریکا درباره سیاست‌های جنجالی ترامپ از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای 2015 ایران گرفته تا وضع تعرفه‌ علیه اتحادیه اروپا، که می‌تواند احساسات ضد آمریکایی را در آلمان تقویت کند، ابراز نگرانی و تاکید کرد سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا به طور فزاینده‌ای حمایت برلین از روابط خود با واشنگتن را مشکل می‌کند.

ایشینگر در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اذعان کرد که اقدامات انحرافی ترامپ می‌تواند برای روابط آلمان و آمریکا سمی باشد.

ترامپ در مقابل جهان

پرفسور پیتر شولز، متخصص روابط بین‌الملل دانشگاه گوتینگن اعلام کرد دولت ترامپ به همراهی کنگره آمریکا به طور اساسی توانسته‌اند تا آمریکا را در چشم بسیاری از کشورهای جهان بیگانه نشان دهند و سیاست ترامپ منجر به شکاف عمیق در روابط آمریکا و اروپا شده است. این تحلیلگر آلمانی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های ترامپ منجر به بروز خصومت میان دو طرف خواهد شد که به یک رویکرد ضد آمریکایی‌گرایی در اروپا منجر شود، پیش بینی کرد آلمان و دیگر کشورهای اروپایی منتظر دولت جدید در واشنگتن خواهند ماند. استراتژی که شولتز از آن به عنوان « پناه گرفتن و محافظت از خود» یاد کرد.

شولز همچنین گفت سیاست‌های یکجانبه گرایی ترامپ پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت که می‌تواند طی دهه‌های آتی ابعاد ژئوپولیتیکی در جهان را تحت تاثیر قرار دهد. این تحلیلگر همچنین تمایل شدید رئیس جمهور آمریکا به قلدری و اعمال زور نسبت به متحدان قدیمی را یادآور شد. به اعتقاد این تحلیلگر آلمانی، سیاست‌های واشنگتن در قبال اروپا و دیگر کشورها به خواست این کشور برای حفظ موقعیت هژمونیک (سلطه‌گرایانه) خود کمک نخواهد کرد.

جان لاف لند، فیلسوف و مورخ و نویسنده انگلیسی نیز در این باره به راشاتودی گفت: سیاست‌های تجاری ترامپ در اعمال تعرفه، اتحادیه اروپا را دچار شوک کرده است.

این نویسنده انگلیسی تصمیمات پیشین ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را زنگ خطری برای اروپا دانست. لاف‌لند می‌گوید: همه این اقدامات اروپا را به فکر فرو می‌برد که دولت جدید آمریکا به دنبال آن است که یک سیاست قدرت، یک سیاست یک جانبه برای تائید راهبرد خود را دنبال کند و البته این اقدامات اروپا را در جایگاهی ضعیف قرار می‌دهد زیرا اروپا به همکاری با آمریکا عادت دارد.

این فیلسوف انگلیسی افزود در حالی که ترامپ در تلاش است تا در روابط خود با اروپا و کانادا سیاست بیگانه‌گرایی را اعمال کند، به نظر می‌رسد روابط این کشور با عربستان سعودی و اسرائیل در جهت تقویت روابط با متحدان قدیمی واشنگتن پیش می‌رود. 

یک بازیگر غیرقابل پیش بینی

لاف لند تاکید کرد جدای از نگرانی‌های رو به رشد درباره رویکرد ضدآمریکایی‌گرایی در اروپا، سیاست‌های غیرمتعارف دونالد ترامپ عواقب گسترده‌ای را به دنبال دارد که در سطح بین‌المللی احساس خواهد شد. این مورخ انگلیس یادآور شد تصمیم ترامپ برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران و توافق آب و هوایی پاریس این کشور را به یک شریک غیرقابل اعتماد در چشم متحدان اروپایش تبدیل می‌کند.

این تحلیلگر انگلیسی افزود: ترامپ آمریکا را تبدیل به یک بازیگر غیرقابل پیش بینی در روابط بین المللی تبدیل می‌کند. او با اشاره به اینکه دیگر روسای جمهور آمریکا نیز به شیوه‌ی خود غیرقابل پیش بینی بوده‌اند، تاکید کرد: اما ترامپ شهرت آمریکا به عنوان یک کشور سرکش که از قوانین تبعیت نمی‌کند، را پررنگ‌تر از قبل کرده است.

 لاف لند با اشاره به سیاست‌های جنجالی ترامپ این موضوع مهم را یادآور شد که رئیس جمهور آمریکا سابقا یک ستاره تلویزیونی بوده است. او گفت: ترامپ در اینکه باعث شود دیگران درباره او صحبت کنند، یک نابغه است. او واقعا یک بازیگر تلویویونی است. او گاهی بدون اینکه در بحث‌ها شرکت کند در آنها موفق می‌شود. او با استفاده از این استعدادش خود را در کانون توجه همگان قرار می‌دهد و اغلب اینکار را با بیان آنچه در واقع منظورش نیست یا اظهاراتی که بعدها از آن عقب نشینی می‌کند، انجام می‌دهد. نمونه آن را در نشست هلسینکی با همتای روسی او دیدیم. به طور مشابه در سیاست خارجی او می تواند چیزهای را بگوید که بسیار شوکه‌آور باشد، اما در واقع این منظور را نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
آقای ترامپ اگه میشه آرام باش از دستت خسته شدیم...
آخرین اخبار