به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راهکارهایی برای زنده ماندن در آسانسور در حال سقوط! / آیا سقوط آسانسور امکان پذیر هست؟
این روزها اخبار مربوط به سقوط آسانسور کم به گوش میخورد، البته بگذریم از این موضوع که چند روز پیش چنین اتفاقی در تهران رخ داد و سبب جان باختن چند تن شد و ...
بسیاری از مهندسین این صنعت میگوید در حال حاضر و دنیای امروزی ما سقوط آسانسور اتفاق نخواهد افتاد، اما ما فرض را بر این میگیریم که اگر این اتفاق تلخ رخ داد چطور و چگونه باید عمل کنیم تا حادثه نبینیم.
برهمین اساس باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به بررسی راهکارهایی برای زنده ماندن در آسانسور در حال سقوط بپردازد، پس با ما همراه باشید.
سقوط آسانسور تقریبا غیر ممکن است، با خواند این مطلب نوید بخش آن به دیگران باشید:
در فیلمهای بسیاری دیده اید که مثلا آسانسور از طبقه دهم یک ساختمان سقوط ایمنی آسانسورکرده است و یا اینکه با قطع شدن برقها آسانسور سقوط میکند و امثال اینها…
قبل از هر چیز بگوییم که یک آسانسور این روزها به ندرت سقوط میکند.
حالا در اینجا به نکاتی قابل توجه در مورد آسانسور اشاره مینماییم:
۱- هر آسانسور دارای یک ترمز فوق العاده قویست: به این صورت که ترمز در مواقع عادی همیشه فعال است و ایستادن آسانسور در مقابل هر طبقه، به واسطۀ همین ترمزهاست.
بیشتر بخوانید: برج آزادی تهران + تصاویر و تاریخچه
۲- سیستم ایمنی (پاراشوت): که در واقع همان ترمز دوم و ترمز اضطراری میباشد، دقیقا در لحظهای که سرعت آسانسور از مقدار تعیین شده بیشتر شود و یا اینکه کابلهای کشنده شل شده باشند فعال شده و به این صورت است که مانند دو فک عمل کرده و بصورت مکانیکی جلوی حرکت را میگیرد. ترمز نوع دوم به برق هیچ ارتباطی ندارد و لحظه قطع برق خودبخود عمل مینمایند.
۳- هر آسانسور دارای حداقل ۴ کابل کشنده قوی (بگسل) میباشد که این کابلها از همدیگر جدا بوده و هر کدام به صورت مستقل عمل میکند.
۴- در پایینترین قسمت آسانسور (چاهک) چهار ضربه گیر به چهارچوب آسانسور متصل هستند که از جنس پلی اورتان، فنری و یا هیدرولیکی میباشند و در صورتیکه آسانسور از حد تعیین شده پایینتر آمد به ضربه گیرها برخورد میکند.
۵- دربهای آسانسور در هر لحظه و هر کجا قابل باز شدن توسط مسئول میباشند لذا امکان حبس وجود ندارد.
ببینید: با این آسانسورها اوج هیجان را احساس خواهید کرد
تنها چیزی که در آسانسورها ایجاد نگرانی میکند، قطعی برق و یا نقص فنی آسانسور است که آن هم حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه قابل تعمیر است و در صورتیکه تعمیر شدنی نبود، مسئول آسانسور بصورت دستی توسط اهرم مخصوص، کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه میرساند.
با خیال راحت از آسانسور استفاده کنید، اما همیشه از ایمنی آن خاطر جمع سپس از آن استفاده کنید. سقوط آسانسور به دلیل عمل نکردن ترمز و یا پاره شدن کابل ممکن است که معمولا بسیار کم پیش میآید.
?بد نیست بدانید که طبق آمار، بیشتر حوادث آسانسور برای زحمت کشان آسانسور یعنی تعمیر کاران، سازنده، سرویسکار و تکنسینهای این صنعت پیش میآید و تمام تلاش این است که مصرف کنندگان عزیز در رفاه و ایمنی کامل از این وسیله استفاده نمایند.
۱- طراحی و اجرای آسانسور در داخل دوربندی پلکانها ممنوع است، همچنین درب آسانسورها نباید در مسیر راه خروج (از یک پلکان به پلکان دیگر) باز شود. (بند ۴-۱-۴-۳ نشریه ۱۱۲ سازمان برنامه و بودجه)
۲- ضروریست ایستگاه مشترک پلکان و آسانسور درپارکینگ و سایر طبقات به منظور جلوگیری از ورود دود و گازهای سمی ناشی ازحریق به دستگاه پلکان و آسانسور، توسط مصالح مقاوم در برابر حریق و دود دور بندی گردد.
۳- دیوارهای جانبی آسانسورخود ایستا و مقاوم در برابر حریق اجراء گردد. (بند ۱۵-۲-۳-۳-۱ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۴- استفاده از داکت آسانسور جهت عبور لولههای آب، گاز، کابلهای برق، فاضلاب و هرگونه روزنه و دریچه به چاه آسانسور به غیر از درب ورودی به چاه غیر مجاز میباشد. (بند ۱۵-۲-۳-۳-۵ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۵- موتورخانه آسانسور باید دارای اتاق مستقل با درب مجهز به قفل سوئیچی و پنجره باشد. ضمنا بر روی درب آن پنجره مشبک ۲*۲ سانتیمتر باشد.
ببینید: حرکت غیراخلاقی پِیک رستوران در آسانسور خانه مشتری!
۶– در نظر گرفتن سیستم ارتینگ برای آسانسور الزامیست. (بند ۱۵-۲-۷-۲۹ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۷- نصب کفپوش لاستیکی به ضخامت حداقل ۶ میلیمتر و به ابعاد مناسب بصورت ثابت مقابل تابلو کنترل آسانسور ضروریست. (بند ۴-۱۰-۴-۶ نشریه ۱۱۲ سازمان برنامه و بودجه)
۸- دستورالعمل نحوه عملکرد سیستم آسانسور در اتاقک نصب گردد.
۹- کابل تغذیه برق آسانسور میبایست مستقل باشد تا چنانچه بر اثر بروز هرگونه حادثه احتمالی و قطع جریان برق قسمتهای مختلف، سیستم برق آسانسور همچنان برقرار و فعال باشد. (بند ۱۵-۲-۸-۳ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۱۰ -چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوائی عمل میکند لذا راهروی طبقات باید توسط درهای ضد حریق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه آسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودکش جلوگیری شود. (بند ۱۵-۲-۸-۲ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۱۱- نصب علائم ایمنی بمنظور پیشگیری از سقوط افراد به داخل چاه آسانسور و پله برقی ضرروی است.
۱۲- نصب علائم راهنمای آسانسور و پله برقی در مکانهای مناسب بنحوی که در تمامی ساعات شبانه روز و با قطع برق بسهولت قابل رویت و تشخیص باشد.
۱۳- آسانسورها و پلههای برقی میبایست علاوه بر اتصال به شبکه برق شهری به ژنراتور برق اضطراری نیز متصل گردند تا در صورت قطع برق از شبکه شهری، ژنراتور برق مورد نیاز آسانسورها و پلههای برقی را تامین نماید. (بند ۱۵-۲-۹ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۱۴- فضای موتورخانه آسانسور میبایست به اندازهای در نظر گرفته شده باشد که امکان جای دادن کلیه تجهیزات مربوط به آسانسور و همچنین تردد ایمن افراد مسئول جهت تعمیرات احتمالی را دارا باشد. (بند ۱۵-۲-۳-۵-۱مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۱۵- استفاده از دیوارهای کاذب یا غیر مقاوم در برابر حریق جهت ساخت اتاقک آسانسور اکیدا ممنوع است.
۱۶- اخذ گواهی ایمنی کیفیت از اداره استاندارد یا شرکت بازرسی و کنترل کیفیت یا مراجع ذیصلاح به هنگام اتمام کار ضروریست و ارائه تصویر گواهی اخذ شده به سازمان آتش نشانی جهت ثبت در سوابق الزامیست.
۱۷- انبارکردن و گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال درچاه آسانسور، موتورخانه و یا چاهک آسانسور ممنوع است. (بند ۱۵-۲-۸-۸ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
بیشتر بخوانید: مستأجران از پایتخت فراری شدند!
۱۸- در نظر گرفتن تجهیزات کامل ایمنی آسانسور (از قبیل: گاورنر، پاراشوت، میکروسوئیچهای کنترل کننده)
۱۹- استفاده از آسانسور در زمان آتش سوزی ممنوع بوده و بایستی متن زیر در داخل کابین آسانسور جهت استفاده کنندگان نصب گردد: (در زمان آتش سوزی به هیچ عنوان از آسانسور استفاده ننمایید)
۲۰- توصیه میشود آسانسور در مواقع حریق فقط در اختیار افراد ذیصلاح یا آتش نشانها قرارگیرد تا بتوانند با راندمان بیشتر عملیات تخلیه را انجام دهند. (بند ۱۵-۲-۸ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
۲۱- نصب خاموش کننده دستی مناسب، مطابق نظر کارشناسان سازمان آتش نشانی در موتورخانه آسانسور
۲۲- کابین آسانسور مجهز به آیفون، زنگ خطر، تهویه و سنسور هدایت کابین تا مقابل طبقات در صورت قطع برق باشد.
۲۳- رعایت مبحث ۱۵ مقرارت ملی ساختمان دراین خصوص الزامی است.
درمسیر زندگی ممکن است اتفاقات و بلایای طبیعی و غیرطبیعی متفاوتی برای افراد رخ دهد.
شاید به جرأت بتوان گفت: هیچ کس نمیداند در مسیر پیش رو چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.
سقوط آسانسور یکی از این مشکلات است. ممکن است شما در طول زندگی خود هیچ گاه سوار آسانسور نشده باشید.
اولین باری که سوار میشوید یک اتفاق ناخوشایند برای شما رخ دهد.
ببینید: سقوط آسانسور هنگام سوار شدن زن میانسال
حادثه هیچ گاه خبر نمیکند لذا بهتر است برای مقابله با آن خود را مهیا کنیم.
افسانهای وجود دارد که بهتر است هنگام سقوط آسانسور در لحظهی آخر پرید تا از مرگ نجات یافت. همان طور که گفتیم این قضیه افسانهای بیش نیست. در مرحلهی اول بهتر است بدانید که به دلیل ایجاد سرعت نسبی سقوط، پرش در آسانسور کار سادهای نیست. شاید فکر کنید هنگام سقوط و لحظهی برخورد بهتر است پرش کنید و از برخورد با زمین جلوگیری نمایید.
پاسخ این است که هیچ گاه این کار را نکنید. پس از پرش نمیتوان پیش بینی کرد کدام عضو بدن شما ابتدا به زمین برخورد میکند. این گونه نمیتوان اعضای حیاتی بدن را از خطر حفظ کرد. از طرفی با سرعتی که آسانسور دارد اگر در لحظهی آخر اقدام به پرش کنید بدون شک به شدت به سقف برخورد خواهید کرد و سر و گردن شما در سقوط آسانسور به کلی نابود میشود.
هنگام سقوط آسانسور چکار کنیم؟
هنگامی که به صورت راست و مستقیم داخل آسانسور میایستید اتفاق ناخوشایندی خواهد افتاد.
هنگام سقوط آسانسور اگر راست ایستاده باشید فشاری که به اعضای بدن شما در لحظهی برخورد وارد میشود ۱۰ برابر خواهد بود.
این مسأله باعث میشود صدمات بسیار جدی به ستون فقرات شما وارد شود و احتمالاً زنده نخواهید ماند.
ممکن است ایدهی جالبی به نظر نرسد، اما بهترین حالت هنگام سقوط آسانسور دراز کشیدن به پشت است. به محض اینکه احساس کردید تسمههای آسانسور پاره شده و در حال سقوط هستید به پشت دراز بکشید.
این مسأله میزان فشاری که به بدن شما وارد میشود را به حدأقل میرساند. در همین حالت دستان خود را زیر سر و گردن خود مانند بالش محکم قرار دهید تا از اصابت شدید آنها جلوگیری کنید.
ببینید: سقوط آسانسور، جان پسر نوجوان را گرفت
اگر ساختمان بسیار بلند بود و فرصت داشتید میتوانید کت خود را نیز بیرون آورده و زیر سرتان بگذارید.
اگر با قوانین فیزیک آشنایی داشته باشید میدانید که فشار برابر تقسیم نیرو بر سطح (P = F/A) است.
نیرو (در اینجا وزن بدن) را نمیتوان در کنترل گرفت، اما سطح بدن را میتوان افزایش داد. هرچه سطح (A) بیشتر باشد فشار (P) کمتر است.
اکنون میدانید که چرا یک میخ اینقدر ساده از طرف نوک تیز در دیوار فرو میرود، اما از طرف دیگر این طور نیست؟
ممکن است تعداد زیادی در آسانسور باشند. معمولاً اگر ۲ نفر هم در آسانسور وجود داشته باشد میتوان به سادگی دراز کشید.
ببینید: ماجرای عجیب دختری جوان که در آسانسور ناپدید شد
در صورتی که تعداد بیش از این باشد باید چه کار کرد؟ در این حالت بلافاصله روی زمین بنشینید. در این صورت بدن شما متحمل فشار کمتری هنگام برخورد با زمین میشود. کت، کیف یا هر وسیلهی نرمی هم که همراه دارید را زیر خود بگذارید.
سر و گردن خود را محکم با دست بغل کنید و به بقیه هم همین توصیه را داشته باشید. اگر فضا کوچکتر از میزانی بود که بتوان نشست در بهترین حالت بهتر است مقداری زانوهای خود را خم کنید تا از میزان فشار کاسته شود.
امیدواریم این ترفند هیچ گاه مورد نیاز شما نباشد و زندگی آرام و بی دغدغهای داشته باشید. اگر شما هم تجربهی سقوط یا گیر کردن در آسانسور را دارید آن را در بخش نظرات عنوان کنید.
انتهای پیام/
شانس گی من آسانسور بودا پاره شد واز اون موقع که یکی از دست هام و پاهایم شکست من داخل آسانسور وقتی سقوت کرد فقت می خندیدم از درد
اگر فقط ضربه از پایین باشد بهترین حالت نشستن روی پنجه پا است و همزمان کمی خیز به جلو مانندشروع ورزش دو میدانی
اگر صفحه بالا سقوط می کند بهتر است مهندسان طراح 4 قطعه به چهارطرف بدنه (زیر سقف متصل کنند تا سقف روی آن بایستد.