سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از اعطای كمک هزینه به مفاخر هنر ایران در قالب طرح تكریم خبر داد.

تشریح جزئیات راه‌اندازی و اجرای طرح تکریم هنرمندان و مفاخر ایرانبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سید حسین سیدزاده مدیر عامل صندوق اعتباری هنر، صبح امروز -سه شنبه ١٣ شهریورماه - با حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد.

سیدزاده در ابتدای مراسم گفت: صندوق اعتباری هنر در چهاربخش طرح تکریم و کمک مستمری، بیمه تامین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی و تسهیلات بخشی از خدمات خود را به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور ارائه می‌دهد.

وی افزود: صندوق در حال حاضر بیش از ۵۴ هزار عضو دارد. طبق گفته وزیر ارشاد مبلغ طرح تکریم مفاخر را ۴ برابر افزایش دادیم. به طوری که از ۲۰۰ هزارتومان به ۸۰۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد که البته هنوز هم ناچیز است. طرح کمک مستمری را نیز از ۱۵۰ هزارتومان به ۲۵۰ هزار تومان افزایش دادیم که البته خیلی ناچیز است.

سیدزاده با اشاره به شرایط بهره مندی از طرح تکریم مفاخر ایران گفت: طرح تکریم به هنرمندان، نویسندگان و شاعران پیشکسوت و فرهیختگان صاحب سبک که از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده‌اند، تعلق می‌گیرد. شرایط بهره مندی از این طرح داشتن گواهی نامه درجه یک هنری، داشتن بیش از ۳۵ سال سابقه، دارابودن بیش از ۶۰ سال سن و در جامعه هنری کشور از حسن شهرت داشتن است.

وی با اشاره به حمایت مستمر از سرمایه‌های فرهنگی و هنری ایران گفت: تمامی هنرمندان که بنا به دلایلی از قبیل کهولت سن، عائله مندی، بیماری و ازکارافتادگی قادر به تامین حداقل معاش زندگی خود نبوده و از محل دیگری همچون صندوق‌های بازنشستگی دولتی یا موسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی مستمری دریافت نکنند، پس از احراز صلاحیت و با تایید دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، مشمول دریافت کمک مستمری می‌شوند. مقررات مشمولین طرح کمک مستمری شامل عضویت در صندوق اعتباری هنر، حداقل سن ۵۵ سال برای خانم‌ها و ۶۰ سال برای آقایان و حداقل ۲۰ سال سابقه فعالیت در یکی از رشته‌های فرهنگی و هنری است.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به گسترش پوشش بیمه در حوزه فرهنگ و هنر گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۹ هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر از طریق صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند. در نظر است تا پایان سال جاری بیش از سه هزار نفر دیگر از خدمات بیمه تامین اجتماعی صندوق بهره‌مند شوند. سهم پرداختی صندوق اعتباری هنر در سال ۹۷ بابت حق بیمه ماهانه هنرمندان بیش از ۴۲ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اصحاب فرهنگ و هنر نگران هزینه‌های درمان خود نباشند، گفت: در سال ۹۶ بیش از ۲۰ هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از خدمات بیمه درمان تکمیلی صندوق بهره‌مند شدند. در سال ۹۷ نیز این صندوق خدمات بیمه تکمیلی را در سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با تعهدات و پوشش‌های فراتر از سال قبل ارائه نموده است. در طرح امید اعضای صندوق می‌توانند با پرداخت ماهانه تنها ۵ هزارتومان از امکانات بدون سقف بهره ببرند.

سیدزاده تصریح کرد: امسال بیش از ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای صندوق از مزایای بیمه درمان تکمیلی برخوردار هستند که ثبت نام بیمه تکمیلی سال ۹۷ ابتدای مرداد به پایان رسید.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از سهم بیمه متقاضیان بیمه تکمیلی توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت می‌گردد. بر این اساس حدود ۱۷ میلیارد و پانصد میلیون تومان یارانه توسط صندوق برای بیمه تکمیلی سال ۹۷ پرداخت می‌شود. در سال جاری برای اولین بار امکان پرداخت اقساطی حق بیمه درمان تکمیلی مشمولین طرح تکریم و مستمری از محل مقرری ماهانه فراهم شد.

سیدزاده درباره تسهیلات بیان کرد: تخصیص و توزیع منطقی منابع مالی با هدف توانمندسازی هنرمندانی که در مناطق کم برخوردار فعالیت می‌کنند، از مهمترین شاخص‌های برنامه ریزی صندوق اعتباری هنر است. طی سال جاری ۱۱۶۵ نفر از اعضای صندوق برای اخذ وام بدون بهره به بانک معرفی شده اند. همچنین به منظور حمایت از کارآفرینان حوزه فرهنگ و هنر اولین بار اقدام مشترکی از سوی معاونت سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی با محوریت صندوق اعتباری هنر در حوزه سینما در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس از میان ۳۳ پروژه معرفی شده به ۲۹ پروژه، تسهیلات ارزان قیمت و بدون بهره پرداخت شده است.

وی درباره سفر‌های حمایتی صندوق اعتباری هنر گفت: سفر‌های حمایتی صندوق اعتباری هنر با هدف تمرکززدایی جغرافیایی و بهره مندی عادلانه فعالان فرهنگی و هنری کشور خصوصاً مناطق محروم از خدمات صندوق اعتباری هنر در سال ۹۶ آغاز و با جدیت در سال ۹۷ دنبال می‌شود. مدیران صندوق اعتباری هنر با سفر به ۹ استان، ۶۲ شهرستان و نقاط روستایی و طی بیش از ۴۰ هزار کیلومتر از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه قرار گرفتند.

سیدزاده درباره سامانه جامع خدمات الکترونیک درمان گفت: این سامانه با هدف سرعت و سهولت در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، استقرار کارشناس ارزیاب بیمه در صندوق و ارزیابی فوری اسناد پزشکی، نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه و ارتقای پاسخگویی و ارائه اطلاعات شفاف به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه طراحی شده است.

از طریق این سامانه اعضا در هر زمان و مکان امکان بارگذاری مدارک هزینه‌های پزشکی خود را دارند. در یک سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار سند درمانی توسط اعضای صندوق در سامانه ثبت و از این طریق بر فرآیند رسیدگی به آن در شرکت بیمه نظارت شده است.

در پایان این نشست خبری اعلام شد، همه اعضای صندوق اعتباری هنر باید در این سامانه عضویت داشته باشند. افرادی که عضویت ندارند، از ساعت ۸ الی ۱۷ با شماره تلفن‌های ۴۲۷۱۳۱۴۵ و ۴۲۷۱۳۶۰۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.