عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در تحقیق و تفحص از خودروسازان موارد نقض و استنکاف از قانون مشاهده شود ،تخلفات به قوه قضاییه ارجاع داده خواهد شد.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت : آنچه در صحن علنی پیرامون تحقیق و تفحص از خودروسازان مطرح شد پیرامون مواردی در خصوص تولید ، کیفیت ، عرضه و فروش ، رقابت پذیری و تعرفه ها بود.

وی افزود : معمولا تحقیق و تفحص ها بیشتر برای شناسایی مشکلات و آسیب های اجرایی و معرفی راهکار ها برای حل مشکلات است .

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : اگر نتایج تحقیق و تفحص حاوی موارد تخلف و استنکاف از قانون باشد می تواند از مسیر قانونی عبور کرده و موارد تخلف و استنکاف از قانون به قوه قضاییه ارجاع داده می شود.

فولادگر تصریح کرد : شرکت های خودرو ساز دارای تامین کنندگان مختلفی جهت تهیه قطعات هستند و تامین کنندگان اصلی با قطعه سازان قرارداد منعقد می کنند ، شرکت ها بیش از این مجاز به واسطه گری نیستند. 

وی گفت : در حال حاضر مشکل خودرو سازان قیمت تمام شده خودرو است و با توجه به بهم خوردن نظم بازار ارز و ارز بری خودرو ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ، قیمت  تمام شده خودرو برای خودرو سازان افزایش داشته است ؛ در گذشته شرکت های واسطه ای زیاد تر بود و در سال های اخیر تعداد زیادی از این شرکت ها حذف شده اند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن ادامه داد : دلیل گرانی های اخیراین است که مواد اولیه خودرو ها از فلزات فولادی  از قبیل آلمینیومی ، مسی ، فولادی یا آلیاژهایی  است  که به دلیل مشکلات ارزی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم افزایش قیمت پیدا کرده که به این دلیل دیگر امکان فروش خودرو با قیمت های قبل وجود ندارد .

فولادگر افزود : قسمتی از مواد اولیه مورد نیاز از قبل وارد شده بود و برای بخشی از قطعات به دلیل مشکلات گمرکی امکان ترخیص از گمرک وجود نداشت .

وی گفت :  اعتقاد ما بر این است که در صنعت خودرو مشکل ساختاری داریم و باید ساختار صنعت خودرو از حالت انحصاری و شبه انحصاری خارج شود و به سمت ساختار رقابتی حرکت کند همچنین نیاز به اصلاح ساختار در بخش اقتصادی ، مالی و فنی صنعت خودرو احساس می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در باره ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری گفت :شورای رقابت در گروه های خودرو زیر 45 میلیون تومان اجازه دخالت دارد و فقط در رویه قیمت گذاری دخالت می کرد ، این  شورا باید  در راستای رقابتی کردن بازار تلاش کند ، با اصلاح قانون شورای رقابت از این حالت کلی خارج و نهاد های تنظیم کننده بخشی ایجاد می شود که این نهاد ها می توانند به صورت  تخصصی تر وارد این عرصه شوند.

فولادگر ادامه داد : شرکت های خودرو سازی یا باید خصوصی شوند یا باید نظارت دولتی داشته باشند و مدیریت دولتی از شرکت های خصوصی حذف شود .

وی تصریح کرد : آمار ها نشان می دهد در سه ماه اول امسال نسبت به سال گذشته هم تولید و عرضه رشد قابل توجه داشته ولی همزمان تقاضا در بازار خودرو نیز افزایش یافت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در زمینه خودرو های کشف شده در شهرستان آذر شهرگفت : این خودروها مشکل نقص در قطعات داشت و جنبه احتکار در این مورد یافت نشد ولی در صورتی که احتکار محرز شود پرونده به قوه قضاییه ارجاع خواهد یافت .

 

انتهای پیام/م

صحبت های نماینده مردم اصفهان در مورد تخلف خودرو سازان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار