توریسم درمانی ﯾﮑﯽ از ﺣﻮزه ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺸﯽ ﺑﺴﺰا در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﯾﻔﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تاثیر آن در ابراز هویت ملی، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، كاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود. در ﻣﯿﺎن ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ و ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ از ﺗﻮﺟﻪ زﯾﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪه اﺳﺖ.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می‌رود. این صنعت تاثیر بسزایی در درآمدهای ارزی کشورها دارد و به طور حتم در آینده‌ای نزدیک به صنعت اول جهان تبدیل خواهد شد. با گذر زمان و پیشرفت این صنعت، گردشگری از حالت عام خارج شده و به شاخه‌های تخصصی نظیر گردشگری فرهنگی، گردشگری ورزشی، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و غیره تقسیم شده است. آنچه که مبنای این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد «نیت یا قصد اصلی» گردشگر از گردشگری است. بنابراین، افرادی که به منظور برخورداری از خدمات سلامت (پیشگیری، درمان) به کشور دیگری سفر می‌کنند، در زمره گردشگران سلامت قرار دارند.

برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند: سفر به منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام نوعی از عمل‌های جراحی زیر نظر پزشکان در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

گردشگری پزشکی از زیرشاخه‌های گردشگری سلامت است و در ایران نیز پیشینه این گردشگری به هزاران سال پیش باز می گردد.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

مهران حق پرست، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه جندی شاپور اهواز در خصوص گردشگر درمانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کشورهای موفق در آینده کشورهایی هستند که بتوانند در زمینه توریسم درمانی بهترین خدمات را ارائه دهند، ضمن اینکه طی قرن های متمادی ایران حرف اول را در این خصوص داشت.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

وی در ادامه افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما جایگاه ویژه و بی نظیری را در این زمینه به دست آورده ایم. زمانی ما بیماران را برای درمان با هزینه دولت به خارج کشور می فرستادیم، در حالی که سال ۱٣٩٢ بعد از همکاری وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی در خصوص ایجاد گردشگری سلامت این فرایند برعکس شد و هر ساله شاهد رشد تصاعدی بوده ایم و روزانه ٧۰۰ گردشگر برای درمان به کشور ما سفر می کنند.

حق پرست در خصوص تبلیغات برای گردشگری درمانی بیان داشت: توریست پزشکی یک کسب و کار و صنعت است و هر صنعتی نیاز به آگهی و تبلیغات دارد، هر چند ما از رقبای خود کمی عقب هستیم اما اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، سفارت ها و کنسولگری های ما در سراسر جهان فعال شده اند. همچنین توانستیم با همکاری وزارت امور خارجه روادید درمانی یا ویزا تی را برای گردشگران در حوزه سلامت صادر کنیم که این ویزا هم ارزان تر است و هم گردشگر مدت زمان طولانی تری را می تواند اقامت داشته باشد.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه جندی شاپور اهواز در خصوص ارائه خدمات در استان خوزستان گفت: در تنوع ارائه خدمات هیچ کمبودی چه برای اتباع خود و چه برای اتباع بیگانه وجود ندارد. حتی اگر بعضی از حوزه های ما پر تراکم باشد نیز نیاز به اعزام بیمار به خارج کشور و استان وجود ندارد. هر چند ارائه خدمات شامل زیبایی، کیفیت، سرعت بالا و هزینه پایین است که ما در این زمینه تمام تلاشمان را می کنیم تا به سطح بین المللی نزدیک تر شویم.

وی در ادامه گفت: از هند و ترکیه می توان با عنوان رقیب خود در این زمینه نام برد و عمده گردشگران سلامت ورودی به استان خوزستان از کشورهای کویت، عمان، بحرین و به خصوص عراق هستند. هدف ما نیز تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

حق پرست گفت: ۱۱ بیمارستان و مرکز درمانی در استان دارای گواهی نامه بین المللی هستند که اسناد آن به سفارت خانه های ایران در سرتاسر جهان فرستاده شده است. این مقام مسئول تاکید کرد: ما در زمینه تکنولوژی نیز کم نداریم و حتی برای دنیا الگو هستیم.

وی در خصوص احترام و اخلاق مداری کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی با بیماران خارجی اظهار داشت: تمام سعی و تلاش کارکنان برای آن است که گردشگران سلامت راضی از بیمارستان و کشور خارج شوند و به خصوص پرستارها به عنوان کسانی که ارتباط زیادی با بیمار دارند تمام کوشش خود را در این زمینه انجام می دهند.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

شیما ناصری یکی از ساکنین شهرستان اهواز در خصوص مسافرت گردشگران عراقی به ایران اظهار کرد: تیر ماه امسال به مدت ۱۵ روز به بغداد و برخی شهرهای جنوبی آن سفر داشتم. حجم بالای متقاضیان دریافت گذرنامه  برای سفر به ایران چشمگیر بود.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

پاییز رحمانی، کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص ملیت گردشگرانی که برای درمان به اهواز مراجعه می کنند عنوان داشت: ٩٩ درصد بیماران خارجی ما از کشور عراق اند و تنها یک درصد غیر عراقی هستند که عموما از کشورهای کویت و عمان مراجعه می کنند. البته بیشتر ورودی ها به دلیل درمان صورت نمی گیرد. انگیزه های دیگری نیز دخیل هستند از جمله دیدار با خویشاوندان و یا گردشگری فرهنگی که بعدا بیمار شده و به بیمارستان ها مراجعه می کنند. یا بیمارهای چینی که در شرکت های ساکن اهواز کار می کنند و پس از مریض شدن به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ورود گردشگران عراقی عمدتا از طریق دلالان مرزی یا حتی افرادی در سطح شهر به مراکز درمانی صورت می گیرد.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

رحمانی افزود: هر چند شرکت هایی در مرزها برای راهنمایی گردشگران سلامت دایر هستند. اما به دلیل نفوذ گسترده دلال ها، و ترجیح خود عراقی ها بیش تر ورودی نیز از همین راه است و بسیاری از شرکت ها که توان رقابت با دلال را ندارند. یا مجبور به تعطیلی شده اند، و یا قصد واگذار کردن شرکت خود را دارند. از آنجایی که روزانه شمار زیادی از اتباع عراقی از طریق مرزهای شلمچه و چزابه وارد خوزستان می شوند و درصد زیادی از آن ها برای گرفتن خدمات درمانی و جراحی های زیبایی به بیمارستان ها و مراکز درمانی اهواز مراجعه می کنند.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم در خصوص امکانات ارائه شده به گردشگران سلامت اظهار داشت: خدمات خوب است، اما کاستی هایی وجود دارد. در حالی که ما می توانیم تا ٢ برابر از بیماران غیر ایرانی هزینه دریافت کنیم، البته دریافت هزینه ها و چگونگی آن بر اساس تصمیمات داخلی مراکز درمانی و پزشک معالج است، اما استاندارد های جهانی معمولا رعایت نمی شود. هر چند بیماران نیز انتظار زیادی از ما ندارند و در صورتی که گره ای در کارشان ایجاد شود به واحد بیماران بین الملل مراجعه می کنند و مشکلشان رفع می شود. ما نیز به دنبال رساندن سطح استاندارد به معیار های جهانی هستیم.

احمد العلیساوی یکی از بیماران عراقی اهل بصره که برای درمان به بیمارستانی در اهواز مراجعه داشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: روی بدنم آب داغ ریخت و پوستم سوخته بود هر جای عراق که رفتیم نتوانستند کار خاصی انجام دهند. به ما گفتند بروید ترکیه، اما هزینه های درمان در ترکیه گران تر از ایران است و رفت و آمد نیز به آنجا مشکل تر بود، ضمن اینکه آنجا کسی همزبان ما نبود اما در ایران نیاز به خرج پول برای ترجمه نیست و وضعیت من هم بسیار بهبود یافته. رفتار پرستارها و پرسنل درمانی نیز با ما بسیار خوب است و راضی هستم.

باید دقت داشت که با توجه به ورود هزاران گردشگر به ایران از طریق مرزهای زمینی و با انگیزه های متفاوت، آنچه که نصیب ایران می شود، ارز آوری و اشتغال و نزدیکی کشور به کشورهای همسایه است و انتظار می رود هم برای رفاه بیماران کشور عزیزمان و هم برای جذب بیش تر و بهتر گردشگران سلامت غیر ایرانی، مسئولان مربوط نسبت به رساندن سطح استاندارد ها به معیارهای جهانی و آنچه که در شان بیماران است تمام کوشش خود را به کار گیرند.

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

برچسب ها: بهداشت ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.