مربی و کارشناس بسکتبال کشور گفت : اگر می خواهیم بسکتبال پیشرفت کند ، باید کار روی استعداد ها را از ۱۲ سالگی شروع کنیم.

دباغیان: بسیاری از بسکتبالیست‌ها اصول اولیه این ورزش را نمی‌دانند/ضعف اصلی بسکتبال مربیان پایه هستنندکیارش دباغیان مربی و مترجم بسکتبال در گفت وگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ی نناد ترونیک مدرس فیبا که  برای برگزاری کلاس های آموزشی  در کشورمان حاضر است گفت: ترونیک در حال حاضر جز ۵ مدرس اصلی فیبا است . دکترای تربیت بدنی دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه بلگراد است.او مربی زیر ۱۸،۱۶و۱۴ ساله های صربستان بوده و خودش در جوانی عضو تیم ملی یوگسلاوی سابق بوده است.

کیارش دباغیان درباره ی نحوه ی حضور ترونیک در ایران گفت: مقدمات حضور نناد در فدراسیون قبلی انجام شد و طی مکاتباتی که علی توفیق با او انجام داد توانست رضایت او را برای حضوردر ایران جلب کند ودر نهایت شاهد حضور ایشان در ایران هستیم . ترونیک فردی با دانش ، با تجربه و بسیار پر انرژی است که قطعا باعث رشد بسکتبال کشور خواهد شد.

دباغیان در ادامه درباره ی علت دعوت فدراسیون از این مدرس افزود: بازیکنان دعوت شده به اردوهای زیر ۱۸ سال و حتی بسیاری از بازیکنان بزرگسال ما یکسری اصول ابتدایی و پایه ی بسکتبال را نمی دانند که دلیل آن ضعف مربیان در کشور ماست . هدف اصلی برگزاری این دوره ها تربیت مربیان و آشنا کردن آن ها با جدید ترین متد روز بسکتبال پایه در دنیاست . ما سعی میکنیم کارگروه ها و کلینیک هایی در تمام سطح کشور در ۱۱ دوره برگزار کنیم که تا الان موفق شدیم ۲ دوره ی آن را پشت سر بگذاریم. دوره ی اول در کرج و دوره ی دوم در تبریز برگزار شد. بعد از اتمام دوره های زیر ۱۲ سال سراغ بچه های زیر ۱۶ سال می رویم.

دباغیان پیرامون اهداف کلی برگزاری این اردوها اضافه کرد: این دوره ها شامل ۳ بخش کلی است . بخش اول به تشریح فلسفه مربیگری می پردازد . بخش دوم مربوط به آماده کردن یک تیم برای قهرمانی است و بخش سوم به بدن سازی پیشرفته ی بسکتبال در سطح پایه توجه دارد . در واقع این دوره ها برای تمام مربیان پایه حاضر در سراسر کشور برگزار می شود. در هر دوره از تعدادی بازیکن سنین پایه برای پیاده سازی تمرینات استفاده میکنیم . این برای اولین بار است که همچین‌کار گروهی در این سطح و در کل کشور برگذار میشود.دور سوم این اردو در منطقه آزاد اروند واقع در جنوب کشور برگزار خواهد شد . زمان‌هر اردو ۱۲ ساعت است که در8 ‌جلسه ی ۱ ساعت و نیمه  انجام‌ می شود . هر اردو ۲ روز طول میکشد که ۲ جلسه در صبح و ۲ جلسه بعد از ظهر کلاس ها را برگزار میکنیم.

مربی و مترجم نناد ترونیک درباره دغدغه های این‌مربی در ایران گفت: اصلی ترین نگرانی و ناراحتی نناد ترونیک کمبود امکانات و عدم وجود زیر ساخت های مناسب در کشور است . در یک تایم تمرینی ما ۳۰ تا بازیکن داریم با تنها ۲ حلقه بسکتبال و ۵ توپ. برای نشان‌دادن تمرینات ساده ی بسکتبال مشکل داریم . ما خودمان‌نمیتوانیم به طور کامل به مربیان نحوه ی انجام یک ‌تمرین را نشان دهیم شما فکر کنید که این‌مربیان نیزباید این تمرین ها را به شاگردان خود انتقال دهند.

دباغیان در خاتمه درباره ی استقبال مربیان کشور از این دوره ها گفت:در این دو دوره ای که برگزار شد، در هر دوره بین ۲۰ تا ۲۵ مربی در کلاس ها حضور داشتند . ولی به نظرم باید استقبال بیشتری از این‌کلاس ها صورت گیرد و مربیان ما باید تلاش و اشتیاق بیشتری از خودشان نشان دهند. یکی از اصلی ترین کارهای ترونیک القا کردن تفکر حرفه ای به مربیان ماست. چیزی که مربیان ما به شدت به آن‌احتیاج دارند.


بیشتر بخوانید:مصطفی هاشمی: بسکتبال با این شرایط به بیراهه می رود/ سر نخواستن من دعواست 


انتهای پیام /

اظهارات کارشناس بسکتبال درباره کلاس های مربیگری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.