وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با روسیاالیوم ضمن غیرقانونی خواندن حضور نظامی آمریکا در سوریه تاکید کرد رابطه دمشق با ایران قابل معامله نیست.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد برخی کشورهای عربی به دمشق درباره بازسازی سوریه در ازای  دادن امتیازاتی در خصوص هم‌پیمانی با ایران گفت: نخست آنکه رابطه سوریه با ایران با هیچ طرفی قابل معامله نیست. رابطه دو طرف، یک رابطه راهبردی است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ و به سبب مواضع جمهوری اسلامی درباره مسئله فلسطین شکل گرفت. اگر مواضع شاه را با مواضع جمهوری اسلامی مقایسه کنیم یک تحول واقعی (در مواضع ایران) می‌یابیم. دوم اینکه رابطه دو طرف از آن زمان به سرعت و به طور عمیق پیشرفت کرد. از این رو هر چقدر که پیشنهاد‌های فریب‌دهنده ارائه شود، این رابطه معامله نمی‌شود.

او درباره حمله احتمالی آمریکا به مواضع دولت سوریه و گزارش‌های رسانه‌ای درباره دیدارهای محرمانه مقامات دمشق با مقامات آمریکا گفت: هیچ گونه دیدار‌های محرمانه‌ای وجود ندارد. چون سئوالی که مطرح می‌شود این است که از این دیدار‌ها چه سودی می‌بریم؟ آیا دولت آمریکا مورد اعتماد است و آیا به توافق‌ها پایبند است؟ هرگز چنین نیست. 


بیشتر بخوانید: پاسخ قاطعانه سوریه به پیشنهاد وسوسه‌انگیز هیئت آمریکایی/ دمشق: رابطه ما با تهران بسیار مستحکم است


وزیر امور خارجه سوریه افزود: دولت آمریکا خود را برای خدمت به منافع اسرائیل وقف کرده است و سیاستی را در منطقه ما اجرا می‌کند که اسرائیل بر واشنگتن دیکته می‌کند. من از این تریبون هرگونه دیداری با دولت آمریکا یا نمایندگانش را تکذیب می‌کنم. آمریکا از سال ۲۰۱۱ یعنی زمانی که بحران سوریه آغاز شد دشمنی آشکار خود را به سوریه نشان داد. بر اساس شواهد موجود، دولت آمریکا تا این لحظه همچنان از داعش حمایت می‌کند. واشنگتن، جبهه النصره را به سلاح مجهز کرد و فراهم کردن مقدمات برای حمله سه جانبه به سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در واقع بخشی از حمایت‌های آمریکا از داعش و برای طولانی کردن مدت بحران در سوریه به شمار می‌آید؛ به ویژه آنکه ما در مرحله پایانی بحران هستیم.

معلم درباره بازسازی سوریه علی‌رغم مشکلات و اینکه روسیه -حامی دمشق- هم‌اکنون با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: اول آنکه روسیه کشور بزرگی است و هیچ کسی (در سوریه) از دیگری گدایی نمی‌کند. ما هم توانایی‌هایی داریم. ما در خشکی و دریای سوریه، نفت داریم. منابع نفت در ساحل لاذقیه و بانیاس از دیگر مناطق دریای مدیترانه بسیار غنی‌تر است. دوم اینکه ما تلاش‌ها و کمک‌های دولتی را برای بازسازی سوریه آغاز کرده‌ایم. بازسازی بیشتر روستا‌های آزادشده آغاز شده است. مسلماً زیرساخت‌ها ویران شده است که (برای بازسازی) به تجربه و حمایت مالی خارجی نیاز دارد و کشور‌های دوست مانند روسیه، ایران، هند، مالزی، چین و برزیل همه کشور‌هایی هستند که امکانات دارند.

او درباره کمک‌های احتمالی کشور‌های عرب خلیج فارس برای بازسازی این کشور گفت: کشورهای عربی  خلیج (فارس)  تصمیم گیرنده نیستند. این کشور‌ها آنچه را که واشنگتن به آن‌ها دستور می‌دهد اجرا می‌کنند. ما نمی‌دانیم دیگر برای آن‌ها پولی باقی مانده است یا نه. چون حتی هزینه حضور نظامی واشنگتن در سوریه با کمک مالی کشور‌های عرب خلیج (فارس) تأمین می‌شود.

وزیر امور خارجه سوریه درباره عملیات نیروهای آمریکایی در سوریه گفت: حضور نظامی آمریکا در سوریه، غیرقانونی است. چون هیچ کسی در سوریه برای حضور آمریکا درخواست نکرد و دولت قانونی سوریه در برابر حضور نظامی آمریکا، موضع قاطعی دارد. آن‌ها به سوریه آمدند تا در رسیدن به راهکار نهایی نقشی داشته باشند و مسلماً نقش آن‌ها به ضرر منافع مردم سوریه است. از این رو تأکید می‌کنیم که حضور نظامی آمریکا، غیرقانونی است و در برابر آن مقاومت می‌کنیم.

معلم درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی و گزافه‌گویی‌های مقامات صهیونیستی درباره حضور نظامی ایران در سوریه نیز گفت: حضور ایران قابل مذاکره نیست. تهدید اسرائیل مسئله جدیدی نیست. آن‌ها با سخن و تجاوز به سوریه همواره ما را تهدید می‌کنند. ما هم پاسخ خواهیم داد. ما اکنون با حمله به دست‌نشاندگان تروریستی آن‌ها در سوریه به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. آنچه که در استان‌های جنوبی همچون القنیطره، درعا و السویداء روی داد در دیگر مناطق هم روی خواهد داد.

انتهای پیام/

مصاحبه ولید معلم با روسیا الیوم

برچسب ها: سوریه ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار