رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان گفت: تولیدات لوازم‌التحریر داخلی فقط یک دفتر است و بیش از 90 درصد خارجی است.

۹۰ درصد بازار لوازم‌التحریر در دست خارجی‌ها / قیمت لوازم التحریر ساعتی شده است به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  فریدون رستمخانی رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجانگفت: فروش کتب تحصیلی و لوازم‌التحریر مهر ماه از سوم شهریورماه در زنجان آغاز شده است.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان با اشاره به اینکه امسال 65 کتابفروشی مجری فروش کتب تحصیلی هستند؛ ادامه داد: این آمار در مقایسه با 60 مرکز سال قبل پنج مورد افزایش یافته است که البته امسال کتب درسی همه مقاطع تحصیلی به جز کلاس یازدهم که یک کتاب کم دارد، کامل است.

وی با اشاره به اینکه امسال از لحاظ وفور لوازم‌التحریر در بازار مشکلی نداریم؛ گفت: اما یکی از مشکلاتی که هم فروشندگان و هم خریداران با آن درگیرند؛ افزایش چشمگیر قیمت‌هاست.

 

 افزایش سه برابری قیمت لوازم‌التحریر

 

رستمخانی با اشاره به افزایش 30 درصدی برخی از لوازم‌التحریر افزود: همین امر قدرت خرید خانواده‌ها را کاهش داده است؛ چون برای مثال جعبه مدادرنگی 20 هزار تومانی 50 هزار تومان شده  و در شرایطی که در 6 ماهه اخیر قدرت خرید مردم نصف شده؛ خرید لوازم‌التحریر مشکل‌تر شده است.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان فروش نقد از سوی عمده‌فروشان لوازم التحریر را از دیگر مشکلات موجود در این صنف اعلام کرد و گفت: به خاطر اینکه قیمت لوازم‌التحریر ساعتی تغییر می‌کند؛ از همین رو فروشندگان لوازم‌التحریر را نقد می‌فروشند.

وی ادامه داد: البته پارسال با چک خرید می‌کردیم؛ اما در حال حاضر به علت گرانی و افزایش قیمت‌ها و واریز ساعتی بهای لوازم‌التحریر فروشندگان استانی نیز توان خرید بیشتری را ندارند.

 

کالای ایرانی فقط یک دفتر است

 

رستمخانی همچین درباره ایرانی و خارجی بودن کالاهای عرضه شده نیز گفت: فروشنده بین کالای ایرانی و خارجی جنس با کیفیت را انتخاب و عرضه می‌کند؛ اگر ایرانی باشد که بهتر است؛ اما منتهی صنف ما طوری است که نوشت افزار تولید خیلی کم است و 90 درصد آن خارجی است و تولید داخل صرفا به دفتر محدود می‌شود.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان با اشاره به اینکه تولید مداد یک زمانی در زنجان به نام «سدار» مداد وجود داشت؛ افزود: با توجه به وضعیتی که امروز داریم و دلالی درآمد بیشتری از تولید دارد، از همین رو تولیدکنندگان رغبتی برای این کار ندارند.

وی با بیان اینکه تولیدات نوشت افزار داخلی محدود به مداد دایناسور یا آریا و دفاتر شکرستان است که آنهم انحصاری است؛ گفت: به همین خاطر این کالاهای نیز گران عرضه می‌شود؛ هرچند جدا از این مسائل کلا تولید داخلی در ساخت دفتر خلاصه می‌شود.

رستمخانی با اشاره به اینکه کاغذ؛ جزو کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود؛ بیان کرد: قاعدتا با این شرایط کاغذ باید با ارز دولتی عرضه شود؛ در صورتی که اینطور نیست و همین امر موجب گرانی کالاهای ساخته شده از کاغذ می‌شود.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فروشان زنجان همچنین درباره فروش اجباری برخی از کالاها نیز گفت: اینکه فروشنده‌ای کتابفروش باشد و لوازم‌التحریر و خرید آن را به خانواده تحمیل کند؛ تخلف است و با چنین مراکزی برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: البته یکی از مشکلات نوسانات قیمتی نوشت افزار فروشان دست‌فروشان هستند که هر سال یک ماه مانده به بازگشایی مدارس کاسبی مجوزداران را کساد کرده و برای آنها مشکل ایجاد می‌کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.