وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: داشتن دانشکده یا دانشگاه برای سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ممنوع و پژوهشگاه‌های وابسته مجاز به پذیرش دانشجو نیستند.

فعالیت دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی ممنوع استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی قوچان،  گفت: : تمامی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی  اخیراً طی مصوبه‌ای در حال جمع شدن هستند که  ساماندهی در این زمینه نیز آغاز و اجرایی شده است .

وی گفت:در طرح ساماندهی آموزش عالی، مأموریت گرا کردن و روی آوردن به پارک‌های علم و فناوری راهکاری برای جبران کاهش ورود دانشجو و صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها است .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مأموریت گرایی دانشگاه به معنای عمق و اثربخشی آن‌هاست و باید دانشگاه‌ها و توانمندی آن‌ها را تقویت کرده تا در طرح‌های بزرگ ملی نمود پیدا کند .
 
منصوری با اشاره به اجرای طرح کلی ساماندهی آموزش عالی کشور گفت : 2 هزار و 856 دانشگاه ، مرکز و واحد آموزش عالی در کشور وجود داشت که به 2 هزار و 300 مورد رسیده و در حال کم شدن است.

وی افزود : 500 واحد در کشور مربوط به پیام نور ، بیش از 300 دانشگاه و موسسه غیردولتی غیرانتفاعی و سهم قابل‌توجهی از دانشگاه آزاد به‌عنوان مراکز فعال در کشور بودند که در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه کشور و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حذف و یا محدودسازی تصدی‌گری سایر دستگاه‌های غیر مرتبط در آموزش عالی این مراکز کاهش یافت .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مأموریت گرا کردن دانشگاه‌ها به‌عنوان مصوبه‌ای از برنامه ششم یاد کرد و افزود : دانشگاه‌های ما در استان‌ها به‌عنوان نماینده محلی وزارت علوم و دانشگاه معین، متولی کمک به دانشگاه‌های کوچک‌تر در راستای توسعه ، مأموریت‌های کارشناسی شده و حمایت برای کیفی سازی آن‌ها هستند.

غلامی ادامه داد : ساماندهی آموزش عالی در جهت تقویت ، بهبود شرایط و ارتقا کیفیت تأثیرگذاری وجودی این مراکز دانشگاهی در سطح منطقه، ملی و فراملی است که علائم و آثار این توفیقات علی رغم جوان بودن دانشگاه صنعتی قوچان مشاهده می‌شود .

وی تصریح کرد : در این راستا همه دانشگاه‌ها موظف‌اند برنامه راهبردی و برنامه اجرایی 5 ساله داشته باشند که اکثریت دانشگاه‌ها برنامِه راهبردی را مصوب و برنامه اجرایی را به تصویب هیئت‌های امنا رسانده‌اند. وزارت علوم نیز موظف به حمایت و پشتیبانی قانونی برای تحقق این برنامه‌ها است .
 

در حوزه صنعت ، معدن و تجارت همکاری نزدیکی ایجاد شده است


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : در حوزه صنعت ، معدن و تجارت همکاری نزدیکی ایجاد شده است و برای اینکه صنایع متحمل هزینه نشوند و از مشاوره‌ها و هم‌فکری‌های علمی بهره بجویند حرکت‌های داوطلبانه‌ای توسط دانشگاه‌ها با بخش صنعت انجام‌شده است .

منصوری افزود : در خصوص ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع دکتری با وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق شده که اعضای هیئت‌علمی می‌توانند در صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند تا هم با شرایط صنعت مرتبط با رشته خود آشنایی بیشتر پیداکرده و هم ایده ، فکر و نظرهای جدید را به مجموعه منتقل نمایند.
 

علم و دانش در بین جوانان خراسان رضوی را قابل ستایش است


محمد رحیم نوروزیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی هم در این جمع گفت: نیروی انسانی مهمترین سرمایه است و با این پشتوانه می توان مشکلات را از مسیر کشور برداشت

افزود: در شرایط فعلی کشور همه قشرها و گروه های جامعه باید در راستای ماموریت ها و وظائف خود تلاش کنند

وی اهتمام به علم و دانش در بین جوانان خراسان رضوی را قابل ستایش دانست و افزود: وجود دانشجویان با رتبه های برتر بیانگر همین موضوع است.

معاون استاندار اظهار امیدواری کرد: با استفاده از ظزفیت های علمی و دانشی استان، مسیر پیشرفت خراسان رضوی سرعت یابد.

وی گفت: فضای آرامی که به مدد همدلی در قوچان فراهم شده؛ زمینه ساز رشد و پیشرفت است.
 
انتهای پیام//ح.خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.