مفهوم خانواده وقتی پررنگ می شود که اعضای آن نقش و وظایف خود را به درستی انجام دهند، بدون شک پدر و مادر دو ستون مهم خانواده هستند که نبود هرکدام، تاثیری غیر قابل انکار در شرایط مادی و معنوی این تشکل مهم اجتماعی برجای می گذارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهم ترین نقش زنان در خانواده، به وظیفه خطیر مادری بر می گردد، تربیت و تعالی فرزندان، تامین نشاط معنوی و احساسی خانواده، ایجاد همبستگی و وحدت میان اعضا، از طرفی دیگر پدر، به عنوان تکیه گاه محکم و سرپرست خانوار، وظیفه تامین معاش،امنیت و آرامش، حفاظت و صیانت از اعضا را برعهده دارد، هرچند اینها فقط گوشه ای از وظایف خطیر و حیاتی والدین است اما باید گفت حفظ حیات طبیعی خانواده بر همین اساس شکل گرفته است.

خانواده هایی که به هر دلیلی از داشتن پدر یا مادر محروم هستند با چالش ها و مشکلات مهمی دست و پنجه نرم می کنند، چراکه نبود هریک از والدین سبب می شود، پدر یا مادر علاوه بر انجام وظایف خود، بارِ مسئولیت های دیگری را هم به دوش بکشد.

9هزار و 300 زن سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی استان اصفهان

زنان سرپرست خانوار، نان آوران مهربان خانواده

زنان سرپرست خانوار قشری از جامعه هستند که به دلایل مختلف، رسالت نان آوری و مسئولیت های زندگی خانوادگی برعهده آنان قرار گرفته است. زنانی که به رغم شرایط سخت، سرپرستی فرزندانشان را یک تنه عهده‌دار شده اند، به بیانی دیگر زنان سرپرست خانوار به کسانی گفته می شود که بدون حضور منظم و یا حمایت یک مرد بزرگ سال، سرپرستی خانوار را برعهده می گیرند و مسئولیت اداره اقتصادی، تصمیم گیری های عمده و حیاتی خانوار را برعهده دارند.

9هزار و 300 زن سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی استان اصفهان

 بر اساس اخرین آمار رسمی کشور در استان اصفهان بیش از 162 هزار زن که همسرشان فوت شده و 42هزار زن مطلقه داریم که در مجموع می توان گفت 204 هزار زن سرپرست خانوار در استان اصفهان داریم و البته توجه به این نکته ضروری است که بیش از 500 و 11 هزار دختر ازدواج نکرده داریم که این افراد هم در شرایط خاص به عنوان زنان سرپرست خانوار تلقی می شوند، اما بیش از 80درصد از این افراد شرایط مالی مناسبی برای گذران زندگی و امرار معاش دارند.

9هزار و 300 زن سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی استان اصفهان

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: 9هزار و 300 زن سرپرست خانوار از سراسر استان تحت پوشش بهزیستی قرار  دارند اما تعداد واقعی این افراد بیش از آمار ذکر شده است چرا برخی از زنان سرپرست خانوار از خدمات کمیته امداد مام خمینی بهرمند می شوند و تعدادی دیگر خود شاغل هستند و درآمد کافی دارند.

ناجی شرایط زنان سرپرست خانوار که مشمول حمایت های بهزیستی قرار می گیرند را بدین ترتیب بیان می کند:

  • خانوارهایی که در آن، مرد به طور دائمی حضور ندارد و زنان به دلیل فوت همسر یا طلاق، بیوه شده اند یا دخترانی که ازدواج نکرده و تنها زندگی می کنند و سرپرستی خانواده را عهده دار می شوند.
  • خانوارهایی که مرد به طور موقت و به دلیل مهاجرت، مفقودالاثر بودن، متواری یا زندانی بودن، نکاح منقطع، سربازی و... غایب می باشد و زن مجبور به تهیه معاش زندگی خود یا فرزندانش است.
  • خانوارهایی که مرد در آن ها حضور دارد، اما به دلیل بیکاری، از کارافتادگی و... نقشی در امرار معاش ندارد و زن عملاً مسئولیت زندگی خود و فرزندانش را عهده دار می شود.

به گفته وی در تمام موارد ذکر شده، حمایت تنها در صورتی انجام می شود که حقوق زنان سرپرست خانوار کمتر از 40 درصد حقوق اداره کار باشد.

حمایت های اجتماعی از این قشر آسیب پذیر

آنچه می تواند به این زنان کمک کند، مشاوره خانوادگی و تحصیلی، آموزش مهارت های زندگی ، آموزش مهارت های بهداشتی، دادن وام هایی برای کارآفرینی، آموزش حرفه ای، تسهیلاتی در زمینه های مسکن و کمک هزینه های تحصیلی و برنامه ریزی فراغت مثل ورزش، کتابخانه و غیره است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: هدف از تحت حمایت قرار دادن این افرادفقط کمک مالی نیست بلکه هدف اصلی توانمندسازی زنان است که بتوانند به طور مستقل زندگی کنند و استعدادها و پتانسیل های خود را برای زندگی مستقل و خودکفایی به کار ببندد، طبق قانون این افراد تا دوسال از مستمری و خدمات حمایتی سازمان بهزیستی بهرمند می شوند تا بتوانند توامندی شغلی، تحصیلی و اجتماعی را بدست اورده و زندگی خود را بازسازی نماید.

9هزار و 300 زن سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی استان اصفهان

شناسایی زنان سرپرست خانوار

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان می گوید: بسیاری از زنان سرپرست خانوار که شرایط مالی مناسبی ندارند از خدماتی که سازمان بهزیستی به این افراد ارائه می کند بی اطلاع هستند، حمایت های این سازمان میتواند علاوه بر توامندسازی و آموزش مهارت های شغلی و اجتماعی، این افراد را از آسیب های اجتماعی بسیاری که به دلیل نیاز مالی درگیر آن می شوند حفظ نماید.

ناجی ادامه می دهد: بیشتر زنان سرپرست خانوار خودشان به بهزیستی مراجعه می کنند و یا افرادی آنان را به سازمان معرفی می کنند ، سازمان بهزیستی مانند تیم های " گروه همیاران سلامت روان" و یا تشکل های مردمی  به محله های مختلف مراجعه کرده و اقدام به شناسایی این افراد می نمایند، لازم به ذکر است که این تیم ها مستقیم با سازمان بهزیستی ارتباط داشته و برای فعالیت در این زمینه مجوزهای لازم را اخذ کرده اند.

در پایان باید گفت که آنچه موجب می شود سرپرستي زنان خانوار به عنوان يك مساله اجتماعي شناخته شود، مشكلات و موانعي است كه در دنيای بيرون بر سر راه سرپرستی زنان به وجود آمده و باعث می شود تا زنان سرپرست خانوار به عنوان قشری آسيب پذير شناخته شوند، لذا نقش نهادهای دولتی درنظام اسلامی در ساماندهی این گروه بسیارحائز اهمیت می باشد.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/م

 

برچسب ها: بهزیستی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
هیچوقت از کودکانی نمیگید که الان بزرگ شدن و هم پدری میکنن هم مادری . چرا قانونی نمیزارید برای بچه هایی که ناخواسته وارد این دنیا شدن و رها شدن و هیچ کسی هم پشتشون نیست