مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان صراحتاً خواستار تعطیلی واحد‌هایی شد که علی رغم اخطاریه‌های متعدد ابلاغی از سوی این اداره کل، به آلودگی زیست محیطی خود ادامه داده و بهداشت و سلامت مردم را به مخاطره انداخته اند.

خواستار برخورد قانونی با واحد‌های آلاینده چرمشهر هستیمبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی دربیست و نهمین کمیته فنی ساماندهی فاضلاب استان گفت: رسیدگی به وضعیت رودخانه حفاظت شده کشف رود و ساماندهی آن موضوع بسیار مهمی است که در این شرایط ورود ضرب العجل همه نهاد‌های قانونی و اجرایی ذی ربط را می‌طلبد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه سلامت مردم خط قرمز ماست وتمدید فرصت مجدد وعدم اصلاح این وضعیت جفا درحق مردم است، افزود: برخورد قانونی و بدون اغماض با ناهنجاری‌های زیست محیطی و مسببین آن‌ها، یک الزام است که مورد تقاضای حفاظت محیط زیست از دستگاه قضا هم می‌باشد.

همتی ادامه داد: رودخانه حفاظت شده کشف رود جز فاضلاب در آن جاری نیست و عملا کارکرد اکولوژیکی و توان خودپالایی را از دست داده و از حیات بیولوژیک کاملا خارج شده است.

وی افزود: طبق اقدامات کنترلی و پایش‌های زیست محیطی کارشناسان این اداره کل، آلودگی خروجی فاضلاب و پساب واحد‌های حوزه چرمشهر، ۲۲ برابر بیش از حد مجاز است که این آمار بسیار نگران کننده است.
 

دستگاه قضا به دنبال ساماندهی فاضلاب کشف رود


محمد بخشی محبی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی دراین نشست با بیان بی توجهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان بر تطابق واحد‌های تحت نظارت خود با استاندارد‌های محیط زیست، گفت: پس ازموضوع آزاد سازی حریم کشف رود، دستگاه قضا با جدیت به دنبال ساماندهی فاضلاب این رودخانه است.

وی با اشاره به قانون آئین دادرسی کیفری افزود: مراجع قضایی در دو حالت می‌توانند نسبت به تعطیلی واحد‌های تولیدی اقدام نمایند، تهدید امنیت و سلامت عمومی است که مشمول واحد‌های مورد بحث این نشست می‌باشد .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان استان خراسان رضوی ادامه داد: به علت اینکه واحد‌های آلاینده چرمشهر نتوانسته اند خود را با قوانین جاری تطبیق و نسبت به آلوده سازی محیط زیست بی توجه بوده اند، به جرم تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی تحت پیگیری قانون قرار خواهند گرفت و تعطیلی این واحد‌ها پس از دریافت فهرست آنان ازسوی کمیته ساماندهی فاضلاب استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

فرشته تقی زاده عضو کارگروه نجات کشف رود و سازمان مردم نهاد زیست محیطی، با تأکید در برخورد قاطع دستگاه قضا با متخلفان حوزه حفاظت محیط زیست، گفت: نگران سلامت مردم و آمار تکان دهنده مرگ و میر ناشی از فعالیت واحد‌های آلاینده هستیم، چرا که امروز رودخانه آلوده کشف رود سلامت عمومی را تهدید و بسیاری را به امراض غیر قابل درمان مبتلا کرده است.

انتهای پیام // ف. ش
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.