خسرونیا گفت: ورود مسائل مالی و اقتصادی باعث تغییر رویه برای عده‌ای از پزشکان شده است.

برقراری ارتباط پزشک با بیماران یک هنر است/ ورود مسائل مالی باعث تغییر رویه عده ای شده استبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج خسرونیا رئیس انجمن پزشکان داخلى درباره  ارتباط پزشک و بیمار و مراجعه آن‌ها به پزشک گفت: پزشک معروف به 2دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته که مستحق شهرت هستند و دانش انجام کار را دارند و در حد فوق تخصص در امرمورد نظر ظاهر می شوند، دسته دیگر توسط رادیو وتلویزیون وروزنامه‌ها معروف شده اند و براساس تصوری غلط مهارت کاری آن‌ها با این شهرت سنجیده می‌شود در حالی که  پزشک باید کارا باشد وشهرتش بر اساس انجام وظیفه درست به دست آمده باشد.
 
وی در مورد تغییر رویه عده‌ای از پزشکان نسبت به امثال « دکتر قریب‌ها» ادامه داد: ورود مسائل مالی و اقتصادی و سایه افکندن روی مسائل کاری پزشکان باعث شده رویه عده‌ای تغییر کند؛ استادی داشتم که از بابت تدریس هیچ پولی دریافت نمی‌کرد وپیشنهاد‌های فوق العاده‌ای را برای تبلیغ نمی‌پذیرفت.
 
رئیس جامعه پزشکان درپاسخ به این سوال که مقدار زمانی که دکتر‌ها باید برای بیماران صرف کنند چقدر اهمیت دارد؟ گفت: در درجه اول پزشک باید با بیمار ارتباط برقرار کند و این یک هنر محسوب می‌شود؛ بعضی پزشک‌ها در بعضی محله‌ها به دلیل ارتباط مناسب با بیماران مراجعان فراوان دارند در حالی که پزشک دیگر در همان موقعیت مراجع ندارد، چون نتوانسته با مریض ارتباط بگیرد؛ این مهارت برقراری ارتباط باعث جذب می‌شود و در بیمار احساس امنیت ایجاد می‌کند.

پزشک باید ذهن بیمار را به نتیجه درست هدایت کند

خسرونیا در مورد شایع شدن خود اجتهادی و دادن اطلاعات توسط بیمار به پزشکان ادامه داد: این مساله فراوان شده و با پیشرفت علم وجستجوی اطلاعات بیماران زیادی درمورد تشخیص زودتر اطلاعات می‌دهند، پزشک در این مورد باید ذهن بیمار را به نتیجه درست هدایت کند وتوضیح دهد که معاینه وشواهد بالینی مهم است وبر اساس آن‌ها می‌توانیم به تشخیص درستی برسیم وتئوری به تنهایی نمی‌تواند نتیجه بخش باشد ولی در نهایت هیچ پزشکی حق ندارد با بیمار یا همراه او بدرفتاری کند ودر صورت مشاهده بیمار می‌تواند شکایت کند.

متخصص داخلی در پاسخ به این سوال که چرا عده‌های از پزشکان وقت‌های درمانی را از دوازده نیمه شب تعیین می‌کنند؟ گفت: البته این نوع تعیین وقت درست نیست، ولی پزشکی که بعد از تدریس و کار تحقیقاتی تازه به مطب می‌رسد و با مراجعان شهرستانی مواجهه می‌شود که مشکلات زیادی دارند باید به امورشان رسیدگی کند؛ در کشور‌های دیگر باید صف چند ماهه را طی کنیم که بتوانیم دکتر متخصص را ببینیم ولی در ایران بیماران مستقیم به متخصص مراجعه می‌کنند در حالی که تخصص باید صرف امور پژوهشی وتحقیقاتی شود؛ هم اکنون پزشکان جوان به روز هستند و تازه در حال مطالعه و تحصیل بوده اند و با معاینه خوب می‌توانند بهترین نتیجه را کسب کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار