رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت:انار شیطان از نظر صنعتی، زیست‌محیطی و کنترل فرسایش اهمیت ویژه‌ای در منطقه دارد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ایرج امیری رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت:انار شیطان یکی از گونه‌های درختی بسیار با ارزش است که بر اساس تحقیقات انجام شده با توجه به ارزش منحصر به فرد اکولوژیکی، اقتصادی و دارویی و همچنین سخت بودن تکثیر و زادآوری آن باید در راستای حفاظت از این منبع مهم ژنتیکی برنامه‌ریزی و مدیریت لازم صورت پذیرد.

وی افزود: باید توجه کرد که حفاظت از یک گونه گیاهی، بازیابی و تکثیر جمعیت مستلزم شناخت روابط پیچیده آن با سایر موجودات و محیط اطراف آن‌ها و مطالعات بوم شناسی فردی یا آت‌اکولوژی آن است بر همین اساس به عنوان نخستین و اساسی‌ترین گام در طرح جامع حفاظت از نابودی گونه‌های در معرض انقراض است.

امیری تصریح کرد: درخت گل‌پرک که به زبان فارسی به نام‌های گل‌پرک و انارشیطان معروف است از نظر دارویی، صنعتی، زیست‌محیطی، فضای سبز، کنترل فرسایش و ژنتیکی اهمیت ویژه‌ای دارد و از نظر دارویی از پوست، برگ، میوه و دانه این گیاه استفاده‌های زیادی می‌شود.

وی افزود: پوست درخت گل‌پرک دارای مواد آرام‌بخش و مقوی قلب بوده و در درمان بیماری سیفلیس به کار می‌رود، ساقه‌های این درخت دارای خواص ضد باکتریایی، محافظت کننده کبد و ضد درد یا مسکن است و برگ‌های آن حاوی اسید‌های اولینولیک، اوروسولیک و بتولینیک هستند و در طب سنتی از این گیاه برای درمان بی‌اختیاری ادرار، بزرگی طحال، سوزاک و برخی بیماری‌های پوستی و کبدی و از دانه‌های آن برای جلوگیری از آبسه استفاده می‌شود.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: این گونه نادر از نظر صنعتی از جمله درختانی است که از آن در این زمینه استفاده می‌شود چوب انار شیطان حاوی مواد لاپاکول بوده که دارای خاصیت ضد قارچ و موریانه است و برای تولید مبل‌های بسیار گران‌قیمت، اسباب‌بازی و وسایل خاص استفاده می‌شود.

وی افزود: انار شیطان از نظر زیست‌محیطی گونه‌ای است که پناهگاه مناسبی برای بسیاری از جانوران مناطق خشک و حشرات نادر ایجاد می‌کند همچنین یک منبع ژنتیکی کمیاب است که پراکنش آن فقط در برخی قسمت‌های شمال غربی هندوستان، جنوب پاکستان، عربستان و جنوب ایران گزارش شده است.

ابرج امیری گفت: بر اساس بررسی‌ها و مشاهدات محققان از زیستگا ه‌های آن در سطح کشور، توانایی و استقرار کنترل فرسایش خاک توسط درخت گل‌پرک گزارش شده است.

امیری تصریح کرد: گیاه انار شیطان با توجه به مقاومت زیاد به خشکی و آتش‌سوزی گزینه مناسبی برای کنترل جنگل زدایی و توسعه جنگل در مناطق خشک و نیمه‌خشک است، همچنین گل‌پرک از نظر ژنتیکی گونه‌ای نادر است که در کشور ما به دلیل استفاده شاخ و برگ برای تعلیف دام‌ها، سوخت چوب و زغال و برخی خواص دارویی آن از یک طرف و رشد کند و امکان تجدید نسل کم آن از طرف دیگر رو به نابودی و انقراض است.

وی افزود: برای حفاظت از این گیاه نادر در ابتدا اداره منابع طبیعی، باید رویشگاه‌هایی را که شناسایی شده اند، حصارکشی، پلاک‌گذاری و حفاظت کنند، مراکز تحقیقات و دانشگاه‌ها، مطالعات جامعی در بررسی آت‌اکولوژی، عدم زادآوری و روش‌های جنسی و غیر جنسی انجام داده و در نهایت سایت‌های مناسب برای استقرار و توسعه رویشگاه انار شیطان در مناطقی که ظرفیت کشت آن را دارند، پیشنهاد دهند.

امیری تصریح کرد: با توجه به فواید و ارزش بالای انار شیطان، اداره‌های آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی باید با معرفی این گونه، موجب افزایش سطح آگاهی مردم از جمله کشاورزان، عشایر و دامداران نسبت به حفاظت از آن شوند.

وی افزود: اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری از گذشته تاکنون با کمک اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های جنوب کرمان نسبت به شناسایی ۱۸ رویشگاه با وسعت بیش از ۱۲۰ هکتار در سطح منطقه اقدام کرده است.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار کرد: توسط این مجموعه تحقیقاتی در زمینه آتاکولوژی، شکستن خواب بذر این گونه با تیمار‌های مختلف و تولید نهال آن با استفاده از روش‌های تکثیر جنسی و غیر جنسی انجام گرفته که موفقیت آمیز بوده است در آینده‌ای نزدیک، نقشه مکان‌یابی و معرفی سایت‌های مناسب که تناسب اقلیمی و ادافیکی زیادی برای توسعه رویشگاه دارد، تهیه و در اختیار دوستداران طبیعت قرار می‌دهد.

شناسایی ۱۸ رویشگاه انار شیطان در منطقه جنوب کرمان +تصاویر

شناسایی ۱۸ رویشگاه انار شیطان در منطقه جنوب کرمان +تصاویر
انتهای پیام/ی

حفظ رویشگاه های انار شیطان در کرمان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.