به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،علی دارابی معاون امور استانهای صداوسیمای کشور گفت: انفتاح فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در رسانه، افزایش همگرایی ها و کاهش واگرایی ها و تقویت وحدت ملی، تبیین خدمات و کارنامه نظام، پرهیز از عنصر شخصیت در خبر به صورت افراطی، افزایش اعتماد و رضایتمندی مخاطبان، واقع نمایی و مرز آن با سیاه نمایی، سرعت عمل در انعکاس رخدادها و حوادث، آموزش و افزایش مهارتهای حرفه ای، خلاقیت و ایدههای نو از مهمترین مطلبات جشنواره بیستم بود.
علی دارابی در کمیسیون تخصصی خبر افزود: جامعه کنونی ایران و مسائل، چالش ها، موانع و تنگناهایش از یکسو موفقیت ها، پیشرفتها و تلاش هایش از سوی دیگر گونه های درهم تنیده است که حوزه کار رسانه ها را سخت، دشوار و پیچیده کرده است به گونه ای که کافی است اندکی تعلل، تحیر، واماندگی و تعجب رسانهها نسبت به وقوع رخدادها و حوادث نو پدید موجب شود به سرعت مرجعیت خود را از دست بدهد و موجب کاهش اعتماد افکارعمومی به رسانه به عنوان منبع اصلی کسب اطلاع، آگاهی و خبر شود.
وی گفت: مطالبات به حق مردم مبنی بر اینکه مسئولان اجرایی باید کارآمد، صادق، پاکدست و خدمتگزار واقعی مردم باشند و به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) نوکر مردم باشند، تمام تلاش خود را برای خدمت و حل مشکلات جامعه از بیکاری، تورم، گرانی، رکود، توقف واحدهای تولیدی بکار گیرند.
معاون امور استانهای صداوسیمای کشور ادامه داد: انتظار به حقی که از رسانهها بطور اعم و از صداوسیما بطور اخص دارند که "زبان مردم" باشد و در کنار آنها و در ایفای مقام پرسشگری و نظارت کارآمد و فعال و حرفه ای عمل کنند هم یک مطالبه به حق و درست است و باید همه لوازم آن را فراهم ساخت. مردم انتظار دارند رسانه صدای اعتراض آنها را منعکس کند و نظاره گر و ساکت نباشد.
وی افزود: از سوی دیگر برخی شورش ها، اعتراضات که نسبتی با مردم ندارد، اما برخی نفوذیها یا برخی افراد جاهل و نادان که در زمین دشمنان انقلاب بازی می کنند و تلاش می کنند موج سواری کنند و خود را داخل مردم جا بزنند و از شعارها و مطالباتی که می دهند، نشانههایی را که برای تخریب هدف قرار می دهند معلوم می شود که این صداها نسبتی با مطالبات مردم ندارد و در اینجا رسانه باید هوشمندانه این "شعارها و نشانه ها" را که برگرفته از اهداف دشمنان انقلاب است، برای افکارعمومی روشنگری کند تا صف مردم از آنان جدا شود و ضدانقلاب و دشمنان نتوانند به اهداف خود برسند.
علی دارابی افزود: در سوی دیگر مسئولان و مقامات دولتی و اجرایی هستند که برای عمران، آبادانی، پیشرفت و سازندگی کشور تلاش شبانه روزی می کنند و توقع دارند که همه این کارها را مردم مطلع شوند. زیرا این اقدامات به منظور امیدآفرینی و گسترش فرهنگ خدمتگذاری به مردم می دانند و بر این باورند که هر قدر این تلاش ها بهتر و بیشتر نشان داده شود، موجب افزایش اعتماد عمومی به خدمتگزاران و نظام خواهد شد.
معاون امور استانهای صداوسیما گفت:حال اینجا رسانه و به ویژه بخش خبر است که باید رسالت حرفه ای خود را بر اساس سیاست ها، ملاحظات و اولویتهای ابلاغی رسانه و البته با بهره گیری از «اجتهاد رسانه ای» مبتنی بر «شجاعت، به روزبودن، ریسک پذیری، سرعت عمل و حفظ مرجعیت رسانه» را در بروز رخدادها و نیز تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی کشور اتخاذ کنند.
علی دارابی با بیان اینکه باید رسانه واقعبین باشد، گفت: تحقق این مهم مستلزم شرایطی از جمله: پرهیز از بالا بردن و دامن زدن به مطالبات مردم بیشتر از ظرفیت و منابع کشور که امکان تحقق عملی ندارد، اجتناب از اینکه متهم به پوپولیسم و عوامگرایی نشود، پرهیز از اینکه صدای مردم را که باید به موقع شنید به بهانه اینکه ضد انقلاب و دشمنان سوء استفاده می کنند را منعکس نکند (محافظه کاری)، مراقبت از اینکه برچسب دولتی شدن بخورد چرا که تبلیغات خدمات دولتمردان را منعکس می کند، مراقبت از اینکه با انعکاس صدای نفوذی ها در میان ملت موجبات سوءاستفاده دشمنان و رسانههای در اختیار آنان را فراهم نسازد، توجه به اینکه اگر شبکههای استانی تصمیم شجاعانه بگیرند مسائل و رخدادهای استان خود را خود حل کنند و آن را ملی و سراسری نکنند و خود قدرت و شجاعت تصمیم گیری داشته باشند، قدرت تحلیل و پیشبینی حوادث و رخدادهای پیشرو را داشته باشند و برای آنها سناریوهای لازم را طراحی کنند و غافلگیر نشوند.
وی همچنین به رویکردها و اولویت های خبر مراکز در جامعه امروزی ایران اشاره کرد و گفت: افزایش بستههای خبری که برخوردار از سرعت عمل در کوتاهترین زمان هستند: اخبار ۶۰ ثانیه ای، زیرنویس و ...، تولید برای فضای مجازی، بازگرداندن دوباره قدرت به رادیو برای خبررسانی و اطلاع رسانی، گسترش دفاتر خبری در شهرها و شهرستانها با بهره گیری از ظرفیت و منابع استان، بهره گیری از خدمات شهروند خبرنگار همراه با آموزش های مهارتی لازم، افزایش برنامهها و نیز حجم تحلیل محتوی که قدرت بصیرت و دانش مخاطب را بالا ببرد، استفاده و بهره گیری از کارشناسان با صلاحیت و البته از گرایشهای سیاسی مختلف که باورپذیری و اعتماد افکارعمومی را موجب شود بخشی از این اولویت هاست.
وی اضافه کرد:آینده نگری و آینده پژوهی رخدادها و تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی استان و شهرهای تابعه و داشتن تحلیل درست از چالش ها و مشکلات و تهیه پیوست رسانه ای برای آنها، امیدبخشی و امیدآفرینی با انعکاس خدمات انجام شده بخصوص امسال که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و فرصتی شایسته برای تبیین کارنامه انقلاب فراهم شده است، تولید و پخش برنامههای چالشی، زنده، مخاطب محور که در برگیرنده چرخه پرسشگری رسانه و پاسخگویی مسئولان باشد بخش دیگری از این اولویت هاست.
وی گفت:خبرنگار و دوربین در میان مردم و در متن رخدادها هیچ محدودیت و منعی برای حضورشان در رخدادها و حوادث نیست و باید در کمترین زمان ممکن خبر از آن حادثه یا رخداد توسط خبر صداوسیما منعکس شود.
انتهای پیام/ب