رییس دادگستری شهرستان قزوین گفت: نداشتن مهارت‌های زندگی و چگونگی مدیریت بحران‌ها و مشکلات علت اصلی اختلافات خانوادگی و افزایش طلاق است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین؛ حجت الاسلام کثیرلو رییس دادگستری شهرستان قزوین گفت: طبق آمار‌ها حدود ۴۰ درصد از اختلافات زوجین در ۵ سال اول زندگی و نوعا در دوران نامزدی اتفاق می‌افتد که علت اصلی آن نداشتن مهارت‌های زندگی و چگونگی مدیریت بحران‌ها و مشکلات است.

حجت الاسلام کثیرلو افزود: پارسال ۴۲ هزار پرونده کیفری، دادگاه انقلاب، خانواده و حقوقی در دادگستری شهرستان قزوین رسیدگی شد که از این تعداد ۶هزار و ۵۶۸ پرونده مربوط به اختلافات خانوادگی بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به پرونده‌هایی که بررسی می‌شود، نبود آموزش مهارت‌های زندگی رتبه اول اختلافات خانوادگی را دارد از این رو باید این آموزش‌ها را در کتاب‌های دوران راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه گنجاند که جای آن خالی است.

حجت الاسلام کثیرلو با اشاره به وضعیت طلاق در شهرستان قزوین گفت: در ۲ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش ۲۸درصدی ثبت طلاق در این شهرستان مواجه بودیم.

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین گفت: یکی از دلایل کاهش طلاق در قزوین به دلیل استقرار یک شعبه از شورای حل اختلاف در دادگاه است که تعدادی از پرونده‌ها بنا به تشخیص قاضی به آنجا ارجاع و منجر به صلح و سازش می‌شود.

حجت الاسلام کثیرلو افزود: دلیل دیگر آن مربوط به برگزاری کلاس‌های پیش از ازدواج است که حدود ۳ سال با همکاری شبکه بهداشت استان و برخی از سازمان‌های دیگر انجام می‌شود.

رییس دادگستری شهرستان قزوین گفت: یک تیم از مشاوران بهزیستی در دادگستری مستقر شده است تا قسمتی از اختلافات خانوادگی در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد و بسیاری از مشکلات زوجین با مشاوره و روانشانسی حل و فصل شود.

حجت الاسلام کثیرلو عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش طلاق در شهرستان قزوین مربوط به ۲۵ مرکز مشاوره است که با مجوز سازمان بهزیستی در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر خانواده‌ها افزود: مدل‌های غربی برای ازدواج و طلاق در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود که با فرهنگ بومی ما سازگار نیست و جوانانی که از این الگو‌ها پیروی می‌کنند معمولا با مشکلات زیادی مواجه هستند.

رییس دادگستری شهرستان قزوین با بیان اینکه اعتیاد رتبه سوم تا چهارم علت طلاق در شهرستان قزوین را دارد گفت: سامانه تصمیم که متشکل از روانشناس، مشاور مذهبی و حقوقدان است در استان قزوین راه اندازی شده است و زوجینی که به دادگاه مراجعه می‌کنند ابتدا به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

انتهای پیام/

کاهش طلاق در شهرستان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.