رأی الیوم در گزارشی به رویکرد‌ها و سیاست‌های عمران خان در پاکستان و تلاش او برای سر و سامان دادن به اوضاع کشورش پرداخت.

رأی الیوم:‌ ای کاش سران ثروت‌اندوز کشور‌های عربی نخست‌وزیر جدید پاکستان را الگوی خود قرار دهندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: ساده زیستی و تأکید بر مبارزه با فساد و تحقق خودکفایی و نیز اولویت‌دهی به فقرا و از همه مهمتر پایان دادن به تبعیت از آمریکا و پایبند نبودن وی به تحریم های واشنگتن علیه تهران، مهمترین اولویت‌های نخست‌وزیر جدید پاکستان است و ای کاش سران کشورهای عربی هم به جای فخر فروشی و ثروت اندوزی و فساد اقدامات وی را سرلوحه خود قرار دهند.

عبدالباری عطوان نوشت: از زمانی که عمران خان، کریکت باز سابق به سمت نخست وزیری پاکستان منصوب و جایگزین نواز شریف شد که اکنون در زندان به سر می برد ؛ آمریکا و به طور کلی کشورهای غربی از نزدیک اوضاع پاکستان را به دقت پیگیری می کنند. عمران خان به فقرا یعنی قشر بزرگی از مردم کشورش گرایش دارد و مبارزه با فساد، فعالسازی مجدد نهادهای دولتی، تحقق خودکفایی و پایان دادن به تبعیت و سرسپردگی به آمریکا از اولویت های اصلی اوست.

عمران خان کار را از خود شروع و اراده کرده است که در رفتار سیاسی و شخصی الگوی متفاوتی ارائه دهد. او به محض سوگند قانونی به عنوان نخست وزیر پاکستان از کاخ باشکوه اختصاص یافته به وی صرف نظر کرد و این کاخ به موزه تبدیل شد. وی از مجموع لشکر خدمتکاران که 524 بودند، تنها دو خدمتکار را نگاه داشت و به زندگی در خانه کوچک سه خوابه اکتفا کرد و ماشین های ضد گلوله ای را که به وی تخصیص داده شده بود، فروخت.

اساس دیدگاه نخست‌وزیر جدید پاکستان حفظ بیت المال، در پیش گرفتن سیاست ریاضت اقتصادی و احیای هویت پاکستان با اجرای نظام اسلامی رسیدگی های اجتماعی است تا با فقر مبارزه و از بدهی های زیاد دولتی که میراث دو نخست وزیر سابق است، کاسته شود.

خودکفایی، تشویق به کار و ترغیب به سرمایه گذاری داخلی، پویاسازی نظام مالیاتی و پیگرد قانونی فراریان از مالیات و به ویژه ثروتمندان محور اصلی تلاش های سازنده نخست وزیر جدید است. مهمتر از همه اینکه او در نظر دارد مانع از پیروی و تبعیت کشورش از آمریکا شود زیرا سرسپردگی به آمریکا ، پاکستان را به ابزار و نوک پیکان در همه جنگ های آمریکا در منطقه و به ویژه در افغانستان، عراق و هند تبدیل کرده است.


بیشتر بخوانید: اجرای طرح ریاضت اقتصادی عمران خان از دفتر نخست‌وزیری کلید خورد


سردبیر رای الیوم نوشت: شناخت من از عمران خان به زمانی بر می گردد که او در دانشگاه آکسفورد درس اقتصاد می خواند و فعالیت های سیاسی داشت و من او را به عنوان یکی از حامیان سرسخت مسائل اسلامی و به ویژه مسئله فلسطین می شناسم. جمیمیه همسر اول عمران خان در این فعالیت ها با وی همراهی می کرد و یکی از برجسته ترین مخالفان جنگ عراق و جنگ های اسرائیل علیه غزه و جنوب لبنان بود. وی که دختر یک میلیونر بود به همراه عمران خان به پاکستان رفت تا با او زندگی ساده ای را آغاز کند و از همان جا عمران خان به صحنه سیاست بازگشت.

این مرد تلاش می کند عظمت و جایگاه پاکستان را به عنوان یک قدرت با ابهت و دارای حاکمیت مستقل احیا کند و در این راه نخستین اقدام وی مخالفت با پایبندی به تحریم های آمریکا علیه ایران است و انتخاب تهران و ریاض به عنوان دو مقصد سفر وی به کشورهای اسلامی پس از عهده دار شدن قدرت به مثابه ارسال این پیام به دو کشور است که او طائفه گرا نیست و از اسلام فرا طائفه ای حمایت می کند.

ای کاش سران کشورهای عربی ما که نه به خاطر حفظ عظمت کشورهایشان و حق حاکمیت و استقلال آنها و کشیدن خط بطلان بر همه اشکال تبعیت از آمریکا، بلکه بر سر تکبر و فخر فروشی، کاخ ها، کشتی های تفریحی و خرید هواپیماهای تفریحی اختصاصی با یکدیگر در رقابتند، رفتار و طرح های عمران خان را برای پیشرفت کشورهایشان و در اولویت دهی به رسیدگی به مردم بدبخت و بیچاره، سرلوحه خود قرار دهند.

از شما می خواهم از امروز به بعد به رفتار تحقیر‌آمیز و فخر فروشانه خود با پاکستانی ها، هندی ها و دیگر مردمان کشورهای آسیایی پایان دهید، چرا که هویت ملی اینان بر بزرگی و احترام استوار است؛ آنان از قدرت بازدارندگی هسته ای برخوردارند و رؤسای مفسد را در کشورهایشان سرنگون کرده اند. اگر اوضاع نابسامان کنونی کشورهای عربی به همین منوال ادامه پیدا کند و هیچ نشانه ای از خلاف این اوضاع وجود نداشته باشد، در آینده نزدیک همین مردمان آسیایی سروران ما و ما خدمتگزاران آنان خواهیم بود.. اما آیا سران کشورهای عربی گوش شنوایی خواهند داشت؟ باید منتظر بود و دید.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، فساد مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار