رئیس اداره منابع طبیعی چابهارگفت: حدود ۲ هزار هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب) در روستا‌های منطقه دشتیاری، پلان و مرکزی این شهرستان نیازمند رسوب برداری، لایروبی، بهسازی، مرمت و نگهداری اصولی هستند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  عبدالغنی رئیسی ، رئیس اداره منابع طبیعی چابهار اظهار داشت: برای لایروبی، رسوب برداری حصارکشی، بهسازی و مرمت هر هوتگ معمولا کمتر از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بستگی به حجم آن باید هزینه شود که می‌توان سال‌ها از آن بهره برداری کرد.

وی افزود: در برخی مناطق پس از آبگیری هوتگ‌ها تا ۶ ماه و حتی یکسال می‌توان با آب آن کشاورزی و مصارف شستشو را انجام داد.

رئیس اداره منابع طبیعی چابهار با بیان اینکه هوتگ‌ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و با هزینه پایین ساخته می‌شوند،تصریح کرد: حمایت دستگاه‌های اجرایی به لحاظ تهیه ماشین آلات، طراحی و مطالعه، مکان سنجی، تخصیص اعتبار مورد نیاز تاثیر ارزنده‌ای بر حفظ، احیاء و ترویج این روش سنتی و بهره برداری از سیلاب خواهد داشت.

وی تصریح کرد: هوتگ‌ها قابلیت و نقش مهمی در جمع آوری آب دارند که از آن به عنوان یکی از راه‌های مواجهه با کمبود و محدودیت منابع آب و در نتیجه توسعه روستایی منطقه یاد می‌شود.

رئیسی گفت: در ۲۰ سال اخیر و تداوم خشکسالی‌ها و رها نشدن آب از سد زیردان بیشتر هوتگ‌های پایین دست بر اثر توفان‌های گرد و خاک رسوب گرفته و نیازمند لایروبی فوری برای آبگیری مجدد هستند.

وی افزود: بومیان این منطقه قدمت هوتگ را به بیش از چند هزار سال قبل از اسلام می‌دانند که تا به امروز همچنان آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه را تامین می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی چابهار گفت: هوتگ یکی از بهترین منبع امید برای رفع تشنگی موجودات زنده در ۴۳۰ روستای سواحل مکران در محدوده شهرستان چابهار است.

وی بیان کرد: هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتا بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی، آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد.

رئیسی افزود: این گودال در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است و این سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب محسوب می‌شود.

وی گفت: ساخت هوتِگ در منطقه دشتیاری از زمان‌های بسیار قدیم آغاز شده و گودال‌های حفر شده با اشکال هندسی دایره، مستطیل، مربع و به عمق بیش از پنج، ۱۰، ۲۰ و حتی بیشتر است که در زمینی با بافت ریزدانه (رسی و سیلتی) توسط بومیان منطقه چابهار ساخته شده و اطراف آن دیواره خاکی با ارتفاع حدود یک تا ۲ متر ایجاد می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار اظهار داشت: هوتگ‌ها منبع بسیار خوبی برای تامین آب آشامیدنی اهالی روستا‌های فاقد شبکه آبرسانی بویژه در فصول کم آبی است و می‌توان با هدف جذب توریست با افزایش حجم و گسترش وسعت برای قایقرانی یا ماهیگیری ساخته و استفاده شوند.

وی نوع مالکیت بر هوتگ‌های ساخته شده توسط مردم را غالبا مشاع عنوان کرد و گفت: بهره برداری از آن نیز به صورت مشارکتی انجام می‌شود.

رئیسی ادامه داد: به طور معمول هوتگ‌های واقع در حاشیه یک روستا برای استفاده از آب به تمام اهالی روستا تعلق دارد و ممکن است به لحاظ مالکیت متعلق به یک یا چند نفر باشد.

وی تصریح کرد: گاهی افراد متمول و نیکوکار ساکن در روستا یا حتی خارج از روستا به عنوان یک کار خیر داوطلبانه اقدام به ساخت هوتگ برای استفاده عمومی می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی چابهار گفت: حجم مخزن هوتگ معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ هزار مترمکعب بوده و تغذیه آن از طریق دروازه یا کانال آبرسان صرفا از سیلاب‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/گ

 هوتگ  های چابهار نیازمند لایروبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار