کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: دغدغه اصلی برای رهایی از خشکیدگی شمشاد‌های سبز مازندران تأمین اعتبار است.

امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،  با بیان اینکه دغدغه اصلی برای رهایی از خشکیدگی شمشاد‌های سبز مازندران ، تأمین اعتبار است، گفت: حدود هزار و ۵۰۰ هکتار از رویشگاه‌ های شمشاد سبز هستند و خسارت چندانی به آن وارد نشده که لازم است با انجام برنامه ریزی‌ها جلوی خسارت و بروز آفت شب پره گرفته شود.

وی درباره آخرین وضعیت رویشگاه‌های شمشاد سطح مازندران افزود: کل رویشگاه‌ های شمشاد سطح اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ. منطقه ساری ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به‌دلیل بیماری قارچی بلایت شمشاد خشک شدند.

وطن دوست گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از رویشگاه‌ های شمشاد به علت آفت شب پره به شدت خسارت دیدند.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ. منطقه ساری افزود: برای مقابله با این موضوع بحث محلول پاشی در چهار مرحله و نصب تله‌ های فرمونی در دستور کار قرار دارد تا جلوی خسارت صد درصدی گرفته شود.

وطن دوست گفت: بیشتر مناطق ارتفاعات زیر‌هزار تا هزار و ۲۰۰ متر آلوده به آفت شب پره هستند و رویشگاه‌ ها سبز بوده که لازم است در این زمینه برنامه ریزی جدی صورت گیرد تا جلوی خسارت جدی گرفته شود.

وی افزود: برای محلول پاشی از ترکیبات سازگار با محیط زیست و ترکیبات گیاهی استفاده شود تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

آفت شب‌ پره شمشاد منحصرا از خود شمشاد تغذیه می‌ کند و دارای چهار تا پنج نسل در طول سال است که علاوه بر برگ از پوست و سر شاخه گیاه نیز تغذیه می‌ کند که به طور متوسط در تمام طول سال فعال است.

انتهای پیام/ م

تامین اعتبار بزرگترین مشکل شمشاد‌های سبز شمال

برچسب ها: محیط زیست ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار