باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ساز و کار آزادسازی قیمت خودرو فراهم نیست/ آیا پراید 40 میلیونی می‌شود؟

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت آزادسازی قیمت خودرو، پراید به 40 میلیون تومان برسد.

ساز و کار آزادسازی قیمت خودرو در شرایط کنونی فراهم نیست/دست حمایت دولت همچنان بر سر خودروسازانبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازار آزاد به معنای این است که عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین کند و تعادل در بازار ایجاد شود، اما عده‌ای هم مدعی هستند که دولت در بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور حضور دارد و در این انحصار همواره وزنه تقاضا سنگین‌تر است و تولید در شرایطی نیست که بتواند پاسخگوی تقاضا در بازار باشد از این رو همواره خطر جهش قیمت‌ها وجود دارد.

واقعیت این است که حذف شورای رقابت یا ماندن این شورا در دایره قیمت‌گذاری خودرو، بخشی از مشکلات بازار ایران و قیمت‌گذاری‌ها در بازار است. موضوع اصلی این است که هر چند دولت‌ها در تمام ادوار بر اجرای اصل 44 قانون اساسی و ایجاد یک بازار با قواعد اقتصاد آزاد اصرار دارند اما در عمل شاهد رفتارهای انحصارطلبانه هستیم که وجود یا نبود شورای رقابت هم در تغییر این رویکرد نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. موضوع قیمت‌گذاری در بازارهای بلاتکلیف کشورمان که بین چارچوب‌های بازارگردانی دستوری یا آزاد سردرگم مانده‌اند، تنها به بودن یا نبودن شورای رقابت خلاصه نمی‌شود.

از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت آزادسازی قیمت خودرو، باید حمایت‎های دولتی از این صنعت متوقف شود و تعرفه بالای خودروهای خارجی کاهش یابد. اما آنچه در میان تمام این نظرات نگران کننده به نظر می‌رسد؛ افزایش ناگهانی قیمت خودروهای داخلی و کاهش توان مردم برای خرید این خودروها است. در این راستا برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت آزادسازی قیمت خودرو، پراید به 40 میلیون تومان برسد.

در راستای روشن شدن زوایای بیشتری از این موضوع با چند تن از فعالان این صنعت به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید؛


بیشتر بخوانید: قیمت ۳۰ میلیونی پراید در عراق + فیلم 


منافع مردم در حفظ تولید ملی است

ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت، کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: واقعیت این است که قیمت تمام مواد اولیه افزایش پیدا کرده است؛ چه موادی که در داخل تولید می‌شود و چه قطعاتی که از خارج به کشور وارد می‌شود.

وی با اشاره به عدم تغییر حقوق و دستمزدها در سال جدید تأکید کرد: هزینه‌های سربار و یکسری از هزینه‌های شرکت‌های خودروسازی به صورت طبیعی در سال جدید افزایش یافته است و این در حالی است که سقف قیمت‌های خودرو ثابت نگه داشته شده و مسئولان به این موضوع بی‌توجه‌اند که قیمت مواد اولیه بالا رفته است.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو بیان کرد: به طور طبیعی اگر قیمت خودرو آزادسازی شود ناخودآگاه قیمت خودروهای داخلی در بازار بالاتر خواهد رفت، هرچند که میزان افزایش قیمت خودرو بستگی به میزان قیمت مواد اولیه داشته و در خودروهای مختلف متفاوت است.

قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا با آزادسازی قیمت خودروی داخلی، پراید به 40 میلیون تومان می‌رسد، گفت: نمی‌توانم به صورت دقیق به این سوال پاسخ دهم اما به نظر من به طور حتم با آزادسازی قیمت‌ها پراید به بالاتر از 30 میلیون تومان خواهد رسید.

وی با اشاره به وجود دو تفکر در بازار خودرو تأکید کرد: گاهی تفکر دولتی تنها به سمت توجه به توان خرید مردم می‌رود و مسئولان در تلاشند که از طریق قیمت‌گذاری خودرو، منافع ملی را تأمین کنند.

قربانی افزود: منطقی است که دولت اگر می‌خواهد واقعا از مصرف‌کننده حمایت کند بایستی شرایط تولید خودرو را در داخل تسهیل کند، به عنوان مثال از خودروسازان مالیات دریافت نکرده و یا به خریداران یارانه بدهد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو تأکید کرد: اگر روند حمایتی کنونی در صنعت خودروسازی ادامه پیدا کند نه تنها این صنعت بلکه صنعت قطعه‌سازی نابود خواهد شد.

وی افزود: اکنون بسیاری از کارکنان شرکت‌های قطعه‌سازی تعدیل شده‌اند و در صورتیکه فکر عاجلی برای نجات این صنعت نشود در آینده شاهد بیکاری وسیع‌تری در صنعت قطعه‌سازی خواهیم بود.

قربانی با اشاره به مشکلات خودروسازان جهانی در سال 2008 بیان کرد: در آن سال وقتی که برای خودروسازان چالش‌های بزرگ اقتصادی مطرح شد کشورهای اروپایی و آمریکا شروع به پرداخت یارانه و تسهیلات به خوردوسازان کرده و آنها را از پرداخت مالیات معاف کردند و نتیجه آن شد که شرکت‌های خودروسازی توانستند دو سال بعد دوباره با قدرت به چرخه تولید بازگردند.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که دولتمردان یک تصمیم جدی و تأثیرگذار در حوزه خودرو اتخاذ کنند و بدون شک اصلی‌ترین عوارض قیمت‌گذاری دستوری، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به تبعات آزادسازی قیمت در حوزه خودرو گفت: ممکن است هر تصمیمی که بگیریم خسارت‌هایی به دنبال داشته باشد، اما هوشمندانه این است که سعی کنیم تصمیمی اتخاذ شود که کمترین آسیب و بیشتری منافع را در پی داشته باشد.

قربانی با اشاره به ضرورت تقویت تولید ملی گفت: همه اقتصاددانان بر این باورند که اگر به واحدهای تولیدی آسیب جدی وارد شود، عواقب این آسیب بیشتر از همه، مردم و جامعه را دچار تنش خواهد کرد و اکنون زمان آن است که تمام تلاش خود را در جهت حفظ تولید ملی به کار ببندیم.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو تأکید کرد: با توجه به الگوبرداری از کشوری مانند ترکیه که در زمان بحران اقتصادی به جای اینکه به کارگران بیکار شده تولیدی‌ها، حقوق بیکاری بپردازد، این هزینه را به صورت یارانه به تولیدکنندگان پرداخت کرد، ما می‌توانیم تولید ملی را یاری کنیم.

وی  تأکید کرد: پیشنهاد من این است که از اقدامات موفق جهانی الگوبرداری کرده و در نظر داشته باشیم که هر تصمیمی بگیریم مشکلاتی در پی دارد ولی باید منافع و مضرات هر تصمیمی را بررسی کنیم و ببینیم در کدام یک از تصمیمات، منافع بر مضرات برتری دارد.


بیشتر بخوانید: شورای رقابت مجوز افزایش قیمت 3 شرکت خودروسازی را صادر کرد 


آزادسازی قیمت خودرو معنا ندارد

در ادامه جمشید پژوییان رئیس سابق شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: به نظر من آزادسازی قیمت خودرو معنا ندارد، زیرا بازار خودرو یک بازار انحصاری است و دو کمپانی بزرگ ایران خودرو و سایپا حدود 94 درصد از بازار خودرو را در اختیار دارند.

وی افزود: با وجود انحصار در بازار خودروی داخلی همیشه قیمت خودرو می‌بایست تحت کنترل و نظارت شورای رقابت تعیین شود.

پژویان با تشریح روند قیمت‌گذاری در شورای رقابت تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل شورای رقابت همه موارد مربوط به افزایش قیمت از بانک مرکزی در بخشهای دیگر دریافت شده و در فرمولی که باید تعیین قیمت خودرو در نظر گرفته شده است، قرار می‌گیرد.

رئیس سابق شورای رقابت اظهار کرد: اعتراض خودروسازان به قیمت خودرو بی‌مورد نبود زیرا در چند ماه گذشته شورای رقابت نتوانست آنطور که باید به وظایف خود عمل کند و تعیین‌کننده دستورالعمل سازمان خود باشد.

وی با تأکید بر این موضوع که قیمت‌گذاری خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان مربوط نیست، گفت: در گذشته مدیران خودروسازی هیچ مشکلی با قیمت‌گذاری نداشتند ولی اکنون به دلیل دخالت‌های بیمورد دستگاه‌های دیگر، روند قیمت‌گذاری خودرو مورد انتقاد خودروسازان قرار گرفته است.

ساز و کار آزادسازی قیمت خودرو در شرایط کنونی فراهم نیست

بهرام شهریاری کارشناس صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ساز و کار آزادسازی قیمت در شرایط کنونی فراهم نیست و زمانی که بازار خودرو در انحصار چند تولیدکننده قرار گرفته است نمی‌توانیم قیمت‌ها را آزاد کنیم.

شهریاری افزود: در صورتی که شرایط مختلف در صنعت لحاظ شده و زمینه‌های لازم برای تعادل قیمت‌ها فراهم شود آنگاه آزادسازی قیمت‌ها عملی خواهد شد.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو ، قیمت خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
تنها چیزی که تو این مملکت باس آزاد آزاد باشه قیمت خودروس بخاطر ترافیک و آلودگیشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
الهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
چرا اجازه نمیدهیم هشتاد درصد مردم که هزارتومان هم برایشان هزارتومن است خودروی باکیفیت سوار شوند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
چرا اجازه نمیدهیم هشتاد درصد مردم که هزارتومان هم برایشان هزارتومن است خودروی باکیفیت سوار شوند
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۲۰:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
من ۳۰سالمه ۲ساله ارشدم تموم شده بیکارم.با این قیمتا دیگه نمیتونم یه پراید بخرم مسافرکشی کنم. .یعنی واقعا نمیشه بازارو متعادل کرد.اخه چرا این ماشینای بی کیفیتو به مردم میدین با این نرخا.بخدا دیگه دارم دیوونه میشم.دلم خیلی گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناسناس
۱۶:۵۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تا میفهمن فلان چیز داره گرون میشه میرن تو صف می ایستند و چند تا ثبت نام میکنند. این میشه که پراید هم فلان قیمت میشه...
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۲۳:۵۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اگر میشد در کنار اجناسی که صادر میشود
Iran (Islamic Republic of)
بی خیال
۲۳:۰۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اقا میگید شرکت ایران خودرو وسایپا ورشکست بشن؟ وتولید ملی خودرو نداشته باشیم کارگرا بیکار میشن و...
Iran (Islamic Republic of)
بی خیال
۲۳:۰۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اقا میگید شرکت ایران خودرو وسایپا ورشکست بشن؟ وتولید ملی خودرو نداشته باشیم کارگرا بیکار میشن و...
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۲:۱۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
فکر کنم این جت جنگنده ای که تازه به دست جوان های مملکت تولید شده (جت کوثر ) ؛ قیمت تموم شده ی ارزون تری از پراید داشته باشه .
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۲۲:۱۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
آقا خودتون قضاوت کنید . 40 تومن بدی پراید بهتره یا 4 تومن بدی یه اسب بخری باهاش پادشاهی کنی . سان روف طبیعی که داره . بنزین هم نمی خواد . به جاش یونجه می خواد . الودگی محیط زیست هم نداره . یورو 4 و یورو 6 هم داره . با سرعت مطمئنه حرکت می کنه و نیازی به هزینه های سنگین برای تکنولوژی کروز کنترل نداره . ایمنی خوبی هم داره . لذت رانندگی هم تجربه می کنی . تازه یه پیشنهاد ویژه ! با خرید دو دستگاه اسب می توانید بعد 1 سال صاحب یک اسب رایگان شوید . حالا کدوم بهتره ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۲:۰۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خود پراید هم تو خواب نمی دید یه روز بشه 40 تومن .
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۱:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
کل شرکت های خودرو سازی 40 میلیون نمی ارزد . چه برسد به این که بخواهیم برای یک سلاح کشتار جمعی ، که از بمب اتم بیشتر کشته می دهد ، 40 میلیون بدهیم. کنار چالش فرزندت کجاست که این روزها بحث داغی دارد ؛ باید این چالش را هم از مسئولین پرسید که : فرزندت پراید سوار میشود ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
شما فکر بیکاری گارگران در صنعت خودرو هستید
پس چرا به فکر این همه تلفات که تو جاده ها به خاطر این ماشینای بی کیفیت داریم نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
هرچی بر سرمان میاد تقصیر خودمونه، نخرید نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خدا لعنت کنه دشمنان داخلی و خارجی مردم ایرانو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
دو سال قبل قرار بود کسی ماشین صفر نخره. ولی قسطی با 20%سود بیشتر دادن همه خریدن.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
به خدا قسم یه روزی میرسه که باید پراید رو با قیمت ۷۰ میلیون بخریم
میگی نه به این خط ... و این نشون ...
از اینکه ایرانی ام پشیمونم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اقای شورای رقابت شما یه بارهم شده به فکر مردم باشید نه به فکر خودرو سازها با این ماشین بی کیفیت زیر صفر.اگه نمیتونن در کارخونه هارو ببندن نمیشه که مردم رو فدای بیکاری چندنفر کارگر بکنن اجازه بدید خودرو لوکس وار بشه حق مردم مانیست بااین وضع صنعت خودرو تحریم داخلی بشن شما سالانه تصادف خودروهارو ببینید به خصوص پراید چند صد نفر کشته میشن کی جواب گو هستش.صنعت خودرو با انحصار درست نخواهد شد مدیران کارخونه های خودرو هم همیشه برسرقیمت ناراضی خواهند بود.کشورهای دیگه کارخونه خودرو ندارن روزشون شب نمیشه وضعیتشون از ماهم بهتر هستش برید تحقیق اماری بکنید ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
چرا قیمت‌ها رو خودرو ساز ها میبرن بالا ؟ و هیچ نظارتی بر آنها نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
کسی نیست جلو این گرونی رو بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خدایا من با 31 سال سن و مدرک ارشد بیکارم چکار کنم اصلا دیگه میتونم زندگی کنم؟ ای امام زمان تورو خدا ظهور کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
بابا کدوم ظهور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
کاش قدرت داشتم این خودرسازی راباخاک یکسان می کردم حداقل منفعت این بود که مردم درجاده ها کشته نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
بجای جت ساختن اول شکم مردم سیر کنید.پراید سال ۹۳ فروختم ۱۲تا الان همان پراید بجای مدل پایین وارزانتر شدن ۱۹تا شده.واقعا زشته واسه ی مملکت اسلامی.تمام یهودیها و مسیحیها از ما ثروت بیشتری دارن.ما همچنان ماهی نیم کیلو گوشت.خدایا خودت فرجی کن خلاص بشیم از این سختی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
مگه نمیگید ازاد سازی دست از سر مردم و از توی جیب مردم بر دارید فک نمیکنید دیگه بسه دارید وقت های اضافه رو هم از دست میدید شما خودرو خودتونو تولید کنید بدین ۱۰۰ تومن بزارید خودرو وارد بشه بدون گمرکی دستوری که واقعا کمر شکنه ببینید با وجود دلار با نرخ ۱۰ تومن خودرو که وارد میشه رو میخرن یا فرقون تولید شده شما رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
درود بر شرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خدا را شکر خوبه 40 میلیون نشد.و فعلا رو 30 میلیون ماسید.این پله ی اول.پس اون نرخ تورم تک رقمیتون فقط برا حقوق کارگر و سود سپرده ی مردم به کار گرفته میشه.ولی برا خودرو نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خدا را شکر خوبه 40 میلیون نشد.و فعلا رو 30 میلیون ماسید.این پله ی اول.پس اون نرخ تورم تک رقمیتون فقط برا حقوق کارگر و سود سپرده ی مردم به کار گرفته میشه.ولی برا خودرو نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
جهت اطلاع آن دسته که هر اتفاقی می افته میگن خدا خودش کمک کنه باید بگم خدا خودش گفته که ظالم و مظلوم در پیشگاه خدا به یک اندازه گناهکاراند چون اگه کسی ظلمی را نپذیرد ظالمی وجود نخواهد داشت. حالا اگه ما مردم این ظلم را نپذیریم و خودرو نخریم این ظالمان سرجایشان خواهند نشست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
تحریم خودرو تنها راه ملت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
خودرو نخریم تا ارزون شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
پراید ۴۰میلیون؟؟؟؟؟؟ هرکسی به هرچی اعتقاد داره نخره
مرد باشین خرید نکنید یه بارم شده مردم اتحاد داشته باشن خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۱:۲۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
چرا هیچکس نمیگه همین پراید تو قیمت ۲۰ ملیون چقدر مالیات داره به دولت میده حداقل ۷/۵ تا ۸ میلیون یعنی شما نا خاسته با خرید پراید ۱۲ میلیونی که خودرو ساز داره میده بیرون ۸ میلیون مالیات به دولت میدی بله برادر
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۲۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
مرسی که هستی سایپا و ایراخودرو

راه زود رسیدن به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام فقط مدیردلسوز میخواد که مانداریم پراید پول پرش ۹ میلیون بازم نمی ارزه چراسنگین میشه راه نمیره سبک میشه باد میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام فقط مدیردلسوز میخواد که مانداریم پراید پول پرش ۹ میلیون بازم نمی ارزه چراسنگین میشه راه نمیره سبک میشه باد میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
چرا فقط به فکر زیان تولید کننده هستن...کدوم قیمت رو شورا گذاشته شما اجرا کردین!!!!؟ پراید شورا 7 میلیون گذاشته دست شما باشه میگین 770 میلیون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
من کارگر از کار بیکار شده 6 سال با هزاران مشکل قناعت کردم از همه چیز زندگیم زدم 35 میلون پس انداز کردم تا امسال یه خودرو بخرم با این قیمت های نجومی که درست کردن چند سال دیگه باید کار کنم تا بتونم یه خودروی سمند یا 206 بخرم چه کسانی باید پاسخگو باشند چرا من کارگر ایرانی نباید حق داشتن یه خودروی وطنی بی کیفیت رو هم داشته باشم
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل بیاتانی
۲۳:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام.به نظر من همه یا بیشتر این مشکلات جامعه تقصیر خود ما مردم است.چرا باید موقع انتخابات به شبکه های ماهواره ایی و فضای مجازی توجه کنیم و این در حالیست که می دانیم آنها به نفع مردم صحبت نمی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
کاش وقت انتخاب منقطی ودرست تصمیم بگیریم وخیرخواه واقعی رو پیدا کنیم....
Iran (Islamic Republic of)
انتقاد تند
۲۳:۱۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
اون كه از طلا و سكه
اون كه از ارز و دلار
اون كه از اقازاده هاي ژن خوبشون
اون از زمين و مسكن
اينم از خودرو و ...
والله از وقتي كه حاليم ميشه دور و برم چه خبره ،لحظه به لحظه داره شرايط زندگي سختتر ميشه...بخدا ما منافق و داعش نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خدایا به حق این روز عرفه و عید قربان حکومت ایران را به حکومت ناب محمدی مبدل بفرما اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
sajjad
۲۲:۵۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
بخدا برخی ها بدبختن که هرچی گرون میشه صف میکشن براش
بابا نخریییییید.
Iran (Islamic Republic of)
امیر ال
۲۲:۲۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
واقعا که تو مناطق آزاد با پول پراید میشه یه سوناتا خرید همه ایران باید اینجوری شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
پسرها پیر شدن و نتونستن تشکیل زندگی بدن به خاطر گرونی ... طلاق ها زیاد شد سر گرونی ... کسی که باعث گرونی میشه عاقبت بدی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
حالا بشه چهل میلیون و مردم نتوانند بخرند مگه چه اتفاقی میفته تصادف کمتر الودگی کمتر یارانه سوخت کمتر انبار ایران خودرو و سایپا پر پراید واقعا مردم چرا تحریم نمی کنید تو دوره که تحریم اینقدر نون آب داره مگه همش دم از حق و حقوق خودتون نمی زنید
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۲۲:۳۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
ایران خودرو پراید نمیزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
دولته که ترمز بریده و کنترل نداره اصلا رو هیچی ... جوون ها دارن له میشن ... خدا بانیشو لعنت کنه ... انشالله هرکی سود میبره از این کار ... جلوی همین جوون ها رسوا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
کاشکی مشکل فقط ماشین بود و با اتوبوس میشد کاریش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مردم ماشین نخریدن خوب ... خونه چی؟ ... لوازم خونه چی ؟ ... میوه چی ؟ ... بقیه چی میشه ؟ ... ماشین گرون شه اتوبوس هست ... خونه چطور ؟ ... اب و برق وگاز چطور ؟ ... مشکل فقط ماشین نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
بنظرم اگه تو یک مورد نخریم در بقیه موارد هم حساب کار دستشون میاد ولی حیف مردم به فکر سود انی خود هستن حالا مواد خوراکی درست ولی مگه دلار و ماشین و طلا خوراکی هستن
Iran (Islamic Republic of)
Nima
۲۱:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
ای خدا پراید هفت میلیونی رو باید چهل میلیون بخری.کاشکی کیفیت داشت.بی کیفیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
چرا کسی نطارتی بر اینها نداره؟!
Iran (Islamic Republic of)
Omid
۲۱:۱۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
متاسفم هرچی گرونتر میکنند بیشتر میخرند پراید باماشین های خارجی مقایسه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ali13
۲۱:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
واقعا این خودرو سازان تا ک جا می خواهند بتازند بازار بسته و کاملا انحصاری آقایان روزی استخدام خودرو سازان شدن آه در بساط نداشتن الان به برکت بازار انحصاری مال و اموال بیکرانی بهم زدن چرا خودرو سازی را نمی بوسیم بگذاریم کنار روی پتروشیمی و... سرمایه گزاری کنیم
Iran (Islamic Republic of)
4040
۲۱:۰۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
اصلا بگو مازارت یپراید ملیلردی میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
مرسدس پراید :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
رئیس خود شرکت ها ماشین شون خارجی ولکوس
هستش؛
ننگ بر کسی که به این مردم انقلابی ما خیانت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مکر یه کارگر چقدر حقوق میگیره که باید برای یه خودروی داخلی که استاندارد های جهانی رو هم نداره سالها پس انداز کنه اخرشم نتونه بخره
United States of America
کامی
۲۰:۰۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
تقصیر مردم که میخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
ببینید دو تا شرکت خودرو سازی چجوری متحد شدن باهم و محصولاتشونا بیرون نمیدن تا گرون بشه اونوقت مردم نمیتونن متحد و یک صدا بشن که اینا را نخرند ارزون بشه
United States of America
ناشناس
۰۶:۳۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
باید آنقدر نخرند تا ارزون شه
Netherlands
ناشناس
۱۸:۳۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
بعیید نیست بشه 40 تومن
Iran (Islamic Republic of)
سیداصغرموسوی
۱۷:۴۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
آقا نخرید مردونه نخرید مثل دفعه قبل نخرید تا رفتارشان منطقی نشده نخرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
دفعه قبل که با وام راحت گول زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
قیمت ها که منطقی نیست...خیلی گرونه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خودروسازی یکی از انگشتهای مافیاست . حریفش کیه؟مردم؟اقا چاره اش نخریدنه مطلقه تا قیمتها منطقی شه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خدا خودش کمکمون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
در همه کشورهای جهان ،وقتی جنس وکالایی افزایش قیمت پیدامیکنه،مردمش اون کالارو تحریم میکنن واصلا نمیخرن، الا، در ایران عزیز، هرچقدر کالایی گرونتربشه،صف خریدش طولانیتر و حرص خریداروفروشنده بیشترمیشه، هیچ راهکار موثر وکارامد دیگه ای، در مقابل طمع ورزیهای صنعت خودروسازی ایران، جز تحریم و نخریدن محصولات بی کیفیت وجود نداره، یک کمپین ملی برضد این دوشرکت ایجاد بشه، دو ماه نشده اوضاع خودرو سروسامون میگیره.،، ملت شما ر وبخدا ارابه های مرگ ،ایران خودرو وسایپا رونخرید،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
یه قبر بخواید برید بخرید ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون پولشه تازه نه راه میره نه آپشن درست حسابی داره
حداقل پراید که بخرید بیشتر میارزه درسته کولرش خوب نیس ولی خداییش بخاریش خوب خنک میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
شانس اوردیم شما تو این کشور کارهای نبودی، وگرنه استخون دنده های مردم رو میشد شمرد.
Netherlands
ناشناس
۱۶:۳۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
100میلیون باشه چه عیبی داره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
به نظر من دولت کارخانه خودروسازی رو تعطیل یا به سرمایه گذار خارجی 100 درصد واگذار کنه خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
به نظر من دولت کارخانه خودروسازی رو تعطیل یا به سرمایه گذار خارجی 100 درصد واگذار کنه خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اونوقت جیبشونو چجوری پر کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مرگ برامریکا.مقصر امریکایه.مردم پراید بیش از اینا می ارزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سلطان جاده ها پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
عمر دست خداست ... پراید وسیله است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مرگ برامریکا.مقصر امریکایه.مردم پراید بیش از اینا می ارزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
حالا هم که شده 30 تومن .اگر مسئولین عزیز و پر تلاش همین جوری ادامه بدن ؛ ان شاالله به حول و قوه ی الهی پراید 50 میلیون را نیز رد خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۱۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
من از این در تعجبم که آقای نوبخت حقوقها را بین ۶تا۱۲ درصداضافه می کند وبعد می گوید تورم زیر ۱۰ درصد شما رابه خدا این معادله را حساب کنید تا من هم متوجه تورم زیر ۱۰ درصدی شوم. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
برای امثال خودشونو فرمودن نه برای من و شما که بالای ۵۰ تا ۳۰۰ در صد تورمو داریم از نزدیک باهاش زندگی میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
تعجب میکنم وقتی میگیم درساخت این خودروها خودکفا هستیم چطور با افزایش دلار قیمت اینم بالا میره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
یعنی قرار دوباره خودرو گرون شه ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
هر چه زودتر همین پراید بخرید تا چند وقت حدیگه به جایی هزار تومان یک میلیون دولت میخاد چاپ کند
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۵:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
قشر ضعیف و مستضعف با این وضعیت له تر میشن، بنده های خدا فقط باید توکلشون به خدا باشه، خدایا به فقرا رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
متاسفانه خداهم نه نجاتمون میده نه جونمونو میگیره راحت شیم کارمن شده نگاه کردن به قیمتها و حسرت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
تقصیر خود مردم هست چرا برای خرید ارز صف میکشن .چرا هرچی گرون میشه بیشتر میخریم .فکر میکنیم سود کردیم درحالیکه به بچه های خودمون داریم خیانت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۴:۵۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سرمون فقط به پراید گرم شده غافلیم از اینکه اجناس دیگه هم دوبله سوبله شده مثل لوازم خانگی! من جوون با یه وام ازدواج 15 تومنی میتونستم حداقل سه چهار تیکه وسیله بخرم الان یخچال 4 تومنی شده 8 تومن!!!
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۰:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
فکر کردی دولت عاشق چشم و ابروی شماست که وام ازدواج رو بالا برد؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
منافع مردم در حفظ تولید ملی است! من سوالم اینجاست این همه سال که تولید ملی کردین دقیقا بگین مردم چه منفعتی کردن؟؟؟
Saudi Arabia
ناشناس
۱۴:۵۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
همش خودمون مقصریم .1سال خودروی صفر نخریم همه چیز درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۹:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
احسنت......ولی کو گوش شنوا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
یا صاحب الزمان پس کجایی چرا ظهور نمیکنی....؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مردم عراق دستمزدشون رو به دیناری میگیرن که ارزشش ۸ برابر پول ما شده. یعنی پرایدی که برای عراقی ها دو سال گذشته ۱۰ میلیون دینار بوده حالا براشون شده حدود ۴ میلیون دینار خب معلومه براشون به صرفه س که بخرن
حالا تو ایران دستمزد ۱۰ الی ۱۵ درصد اضافه شده ولی میخوان قیمت پراید رو ببرن بالا
به عنوان توجیهشم میگن عراقی ها پراید میخرن ۳۰ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مدیران ضعیف باید کنار برن و مدیران صادق و واقعا انقلابی بیان وسط والا وضعیت همین طور باقی میماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
درود بر شما من هم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
درود بر خادمان مردمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
اگه بحث شماره گذاری نبود خودمون قطعات را مونتاژ میکردیم با ۱۰ میلیون یه پراید دو برابر بهتر از این پراید های بازار درست میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
ترمز نداره پراید قمتش هم بریده واویلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خدا کنه ۴۰ ملیون بشه و ثابت بمونه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
صبا
۱۳:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
چهل میلیون رو طوری مگین انگار چهل هزار تومنه
-
م
۱۳:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
40میلیون کم نیست؟؟؟؟؟؟//قیمتش بیشتر از این حرفاس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
با سلام .وقتی دولت یکی از تامین منابع نقدینگی خود را بجای مالیات از فروش خودرو تامین می کند .باید انتظار افزایش قیمت بیش ازاین را داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
همزمان با آغاز مراسم سالروز صنعت دفاعی، نخستین جنگنده ایرانی با نام "کوثر" با فرمان رئیس جمهور به پرواز در آمد

موندیم هواپیما میسازیم پراید نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
این مملکت هر چی داره از نیروی مصلح زیر نظر رهبر داره و هر چه نداره از ضعف مدیریتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
تا کی گرونی ؟؟؟؟؟ ما باید چطوری هزینه ها را تامین کنیم ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۲:۵۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مگه قرار نبود خودرو ارزون شه ؟؟؟؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
جالب اینجاست در گفتگوی ویژه 22:30دیشب از نماینده خودروسازان جناب نجفی‌منش پرسیدن چرا خودرو به بازار عرضه نمی شه گفت تولید کم شده ولی وقتی گفتند قیمت آزاد بشه جواب داد ما همه نیاز بازار را تامین می کنیم گسی نیست ازش بپرسه شما که الان تولید ندارید چطور یک شبه همه نیاز بازار را تامین می کنید ،به نظر من بیشترین خیانت به مردم کشور را خودروسازان وحامیان آنها با تولید خودروهای بی کیفیت میکنند ،چون ارزشی برای جان دیکران قائل نیستند، متاسفم برایمسئوالانی هم که مانع واردات خودروهای باکیفیت زیر 50 میلیون به کشور میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
برادر من ارزش و انسانیت مرد الان فقط پول دارهحرف میزنه چه دل خجسته ای داری
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۴:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
اقا مردم خودشون میخان تقصیر خود مردم ک میخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مثال بارز خیانت خودرو ساز تخفیف بیمه بود یکم به گذشته برگردید که چگونه سر مردم کلاه میگذاشتند که رعیس بیمه مرکزی رسواشون کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
به نظر من کسی اصلا نباید ماشین از این مالکان شرکت ها بخره
Iran (Islamic Republic of)
شهرون
۱۲:۳۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
از ایرانی بودنم متاسفم.
France
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
رهبری باید وارد بشه یه راهکار برای مردم ایران اسلامی ارائه بدهند ما را از دست این مدیران نجات دهد خسته شدیم دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خدا خودش کمکمون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه
France
ناشناس
۱۲:۱۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مردم نخرید مگر پولی که میدین پراید براحتی بدست آوردید؟؟واسه زحمت خود ارزش قائل بشید مردم بخدا ارزش نداره.شش ماه کسی ماشین نخره مگر نان شب هست واج به آخه؟؟؟؟
اگر عراقی میخره هم درآمدش بالاست هم صادرات پراید با کیفیت میدن،ایراد دارها را میدن بازار داخل،یعنی دلال پول براش مهمه نه خدا نه انصاف ونه مردم ایران وهموطن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
ما نخریدیم دیدیم روز به روز داره گرون تر میشه پشیمون شدم که چرا به این حرفها گوش دادم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۱۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
من یه عکس از کمپین تحریم خودرو و سکه و دلار علی کریمی، تو اینستاگرامم گذاشتم هنه رو تشویق میکردم نخرن.

تو همین مدت ، هیچی نخریدم، ارزش پولم نصف شد.ّیه روز گفتم با یه گل بهار نمیشه.ایران جایی نیست که همه یکصدا باشن.
دیدم فقط ضرر کردم.
رفتم تو اولین پیش فروش، یه برلیانس ثبت نام کردم و اون عکس روهم در یک اقدام انقلابی پاک کردم.
شدم یه آدم دو رو مثل اکثر ایرانیها.
الان از خودم خجالت میکشم.
ولی اگر این کار رو نمیکردم از زن و بچه م بیشتر خجالت میکشیدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
40 رو میگن که به 30 الان راضی بشیم. چقدر بدبخت شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
جمله زیبایی بود ...مردم واقعا حرف دل زدند خدا خودش کمک کنه که ما امید به هیچ کسی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
چقدر این مردم خوبند چه صبر و تحملی دارند بخدا ... یکی اختلاس میلیاردی میکنه و آزاده و یکی هم به علت بدهی یک میلیونی کنج زندانه... کدوم عدالت؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
حقوق های نجومی وام های نجومی واردات بی رویه رانت خواری ربا خواری بانک ها و...
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۲:۰۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
مردم نباید بخرن همه دست دست مردمه اگه نخرن و این پر روها ورشکست بشن پرتید میشه ۱۰ تومن اصل قیمت پراید ۱۰ تومن فوقش هست نه ۴۰ تومن
-
ناشناس
۱۱:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
دورود بر شرکت ایران خودرو و سایپا بارک ا.... پراید 40 میلیون؟؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
واقعا برای مدیران خودروسازی متاسفم که به فکر مردم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
عیبی نداره قیمت خودرو رو ازاد کنن ولی واردات خودرو رو هم ازاد کنن
۱۲
آخرین اخبار