مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد گفت: طرح سامان‌دهی حفاظتی، شست‌و‌شو و حفاظت پیشگیرانه فرش‌ها و دست‌بافت‌های بومی یکی از مخازن این مجموعه با همکاری محمدحسین سیف استاد مرمت فرش در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کاشان اجرا می شود.

دکتر کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: این طرح سامان‌دهی با طرح و نظارت واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد در راستای طرح‌های حفاظت پیشگیرانه و ساماندهی حفاظتی نگهداری آثار مخزنی از شنبه 27 مرداد آغازشده و تا 30 مرداد ادامه دارد.
وی تصریح کرد: عملیات صورت گرفته بر روی فرش‌ها پیش از شستشو شامل آسیب‌شناسی و شناسایی عوامل بیولوژیکی، آفت زدایی به روش تدخینی و تهویه پس از 72 ساعت، استحکام‌بخش موردی و موردنیاز، غبارروبی با دستگهای وکیوم تخصصی با فشار مکش قابل تنظیم، تستهای جابجایی رنگ الیاف، اندازه‌گیری PH و ... است.
به گفته وی، فرش‌های مذکور پس از شستشو به روش علمی و خشک شدن توسط محمدحسین سیف استاد مرمت فرش در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کاشان، به‌صورت رولی با پوشش‌های پارچه‌ای بسته‌بندی و پس از انتقال به مخزن ضدعفونی شده با لحاظ موارد حفاظت پیشگیرانه چیدمان خواهد شد.
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد، تهیه و تنظیم شناسنامه تخصصی حفاظتی- مرمتی مشتمل بر اطلاعات تاریخی، هنری، نوع، تکنیک، محل بافت و بعضاً هنرمند بافنده توسط اساتید دانشگاهی متخصص فرش و دستباف‌های بومی را از دیگر مواردی برشمرد که در این پروژه انجام خواهد شد.

دعوت از پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان در بازدید از پروژه ساماندهی

دکتر پارسا در پایان، بازدید از پروژه ساماندهی حفاظتی، شستشو و حفاظت پیشگیرانه فرش‌ها و دستبافتهای بومی سعدآباد را برای عموم در بخش حریم تعیین‌شده حفاظت فیزیکی آزاد دانست و گفت: تمامی پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای یادشده به مسیر هم‌جوار ساختمان بولینگ به نشانی میدان تجریش، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.
شایان‌ذکر است: مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تشکیل‌شده از عمارت‌ها و کاخ‌هایی که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بناشده است. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است.
مجموعه سعدآباد که چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است 18 کاخ کوچک و بزرگ از دوره‌های قاجار و پهلوی دارد.
پس از پیروزی انقلاب ۵۷ این مجموعه به شکل موزه درآمد ولیکن کاخ فعلی ریاست جمهوری در جوار این مجموعه قرار دارد. از کاخ ملکه مادر نیز که متعلق به ارگان ریاست جمهوری است برای پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده کرده است.
موزه‌های آلبوم‌های سلطنتی و اسناد در ساختمان گارد سلطنتی، موزه آشپزخانه سلطنتی در ساختمان آشپزخانه موزه ملت، موزه برادران امیدوار، موزه آب، موزه فرشچیان، موزه اتومبیل‌های سلطنتی نیز از موزه‌های سعدآباد می‌باشد که در سال‌های اخیر به این مجموعه افزوده‌شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.