عضو شورای شهر تهران گفت: تنها 49 درصد منابع بودجه مصوب 3 ماهه شهرداری تحقق یافته است.

تحقق 49 درصدی منابع بودجه مصوب 3 ماهه شهرداریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در هشتادمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در جریان ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه‌ اردیبهشت‌ و خرداد سال جاری اظهار داشت: بر اساس بودجه مصوب، شورا موظف بوده نسبت به تأمین منابع در سقف 29 هزار و 49 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم‌ و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند.

وی با اشاره به ماه‌های اردیبهشت‌ و خرداد افزود: شهرداری تهران در این 2 ماه توانست با تحقق 48 درصد منابع مبلغ 13 هزار و 999 میلیارد ریال را به دست آورد و با ثبت تنها 11 درصد مصارف خود، مبلغ 3 هزار و 300 میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به عنوان گزارش هزینه 2 ماه اردیبهشت و خرداد ارائه کند.

عضو شورای شهر تهران  درباره عملکرد درآمد تصریح کرد: شهرداری در این 2 ماه با کسری‌ عملکرد 14 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مواجه بوده که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است، در حالی که شهرداری مکلف‌ به تأمین 43 درصد منابع از این محل بوده و ما شاهدیم‌ تنها مبلغ 5 هزار و 138 میلیارد ریال از منابع خود را در این 2 ماه از این محل تأمین کرده است.

رسولی با بیان اینکه در بخش درآمدها شاهد عملکرد 8 میلیارد ریالی در این 2 ماه هستیم، گفت: نسبت به مصوب‌ شورا با کسری عملکرد 41 درصدی در این بخش مواجه هستیم‌ و در حقیقت نوسانات اقتصادی این بخش‌ از منابع، شهرداری را دستخوش تغییر قرار داده که ما شاهد کاهش میزان تحقق درآمدهای شهرداری به محدوده 50 درصد‌ هستیم.

وی با اشاره به عملکرد هزینه اردیبهشت و خرداد گفت: در این بخش با کسری عملکرد‌ی‌ 23 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب مواجه هستیم‌ که بیشتر این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای است، در حالی که شهرداری مکلف به هزینه 43 درصد منابع در این محل در این 2 ماه است و ما تنها 134 میلیارد ریال معادل 4 درصد از مصارف‌ 2 ماه را شاهدیم‌ که در بخش تملک‌ دارایی‌ها هزینه شده است.

رسولی گفت: شهرداری در 3 ماهه نخست 49 درصد منابع را کسب و هزینه کرد که این موضوع نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای نبوده که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط بودجه‌ای را طی کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در بخش مصارف هزینه‌ای که به نگهداشت شهر، حقوق و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهرداری اختصاص می‌یابد، شاهد عملکرد 2 هزار و 941 میلیارد ریالی هستیم، گفت: 89 درصد کل مصارف شهرداری در اردیبهشت و مرداد از آنِ خود شهرداری بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش مصارف تملک دارایی‌های مالی یا هزینه‌های بازپرداخت وام‌ها و یا تسهیلات، شاهد عملکرد 79 میلیارد ریالی در این دو ماه بوده‌ایم، افزود: هزینه‌های پرداختی قطعا بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده و این امر ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختی است که شهرداری باید تمهیدات لازم برای روزآمد کردن ثبت اسناد مالی را مورد توجه قرار دهد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری براساس بودجه مصوب وظیفه داشته در برش عملکردی سه ماهه خود نسبت به تأمین منابع تا سقف 43 هزار و 573 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل را میان منابع و مصارف برقرار کند، اما با تحقق 49 درصدی منابع توانسته مبلغ 21 هزار و 250 میلیارد ریال را به دست آورده و هزینه کند.

رسولی با بیان اینکه تحقق 49 درصدی منابع و مصارف بودجه مصوب نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای نبوده که شهرداری بتواند مسیر تعادل را طی کند، گفت: ما باید تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با بحران‌های مالی شهری اندیشه کنیم تا روند خدمت‌رسانی دچار وقفه نشود.

وی افزود: چنین گزارش دهی زمینه‌های انضباط مالی را در شهرداری تقویت می‌کند و شهروندان از روند مالی شهری آگاه می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری آثار مستقیم دارد، گفت: این امر ساختاری را با چالش تأمین منابع روبرو خواهد کرد و ضرورت دارد که شهردار تهران در تعامل با شورا تدابیر و راه‌حل‌های مناسبی پیش‌بینی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.