امام باقر (ع) در احیای معارف عاشورایی نقش به سزایی داشته‌اند و اگر زحمات ایشان نبود شاید بسیاری از مسائل کربلا به ما نمی‌رسید.

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص توجه به زندگی ائمه اطهار و الگو قرار دادن بزرگان در زندگی خود گفت: توجه به مقاطع مختلف زندگی ائمه معصومین (ع) در هر شرایط برای ما کاملاً آموزنده است، چون حضرات معصومین حجت خداوند بر عموم خلایق هستند؛ به ویژه انسان که خیلی نیاز به این احتجاج خداوند (احتجاج به معنای ارائه کردن حجت پروردگار عالمیان برای بشر و این حجت ۱۲ نور پاک و تابناک و عظیم شان هستند) دارد.

وی ادامه داد: چون ما قائل به عصمت مطلق ائمه معصومین (ع) هستیم، معتقدیم که ایشان «یرا به عین الله؛ با چشم خدا می‌بینند»، «یسمع باذن الله؛ با گوش خدا می‌شنوند»، «یتکلم بلسان الله؛ با زبان خدا سخن می‌گویند»، «یتفقه بروح الله؛ با قلب الهی تفکر میکنند». به عبارت دیگر تمام وجود امام آیینه تمام نمای صفات جلال و جمال خداوند است. هر چقدر معرفتمان بر آن بزرگان بیشتر باشد، بیشتر می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم.

حجت الاسلام ادیب یزدی با اشاره به جایگاه عظیم و متعالی امام باقر (ع) برای انتشار معالم الهی افزود: رسول خدا (ص) به ظهور آن بزرگوار بشارت داد، آن جا که جابربن عبدالله انصاری نام حضرات معصومین و جانشینان پیغمبر (ص) را از ایشان سوال کرد. پیامبر اکرم (ص) پنجمین آن‌ها را باقرالعلوم نامید و فرمود در تورات اسم آن بزرگوار آمده و معنای وی شکافنده علم‌ها است و حتی رسول خدا (ص) به جابر بن عبدالله مژده داده و فرمودند: خوشا به حالت تو که او را درک خواهی کرد و سپس اضافه فرمودند: جابر وقتی فرزندم باقر را زیارت کردی سلام مرا به او برسان».

وی در ادامه در خصوص حضور امام محمد باقر (ع) در واقعه کربلا اظهار داشت: زمانی که این واقعه اتفاق افتاد ایشان حدود سه سال داشتند. اما اهالی شیعه معتقدند برای معصوم فرقی ندارد در سن بزرگسالی باشد یا خردسالی؛ بنابراین زمانی که امام سجاد (ع) در قید حیات بودند امام باقر (ع) در همان مسیر عصمت و طهارت حرکت کردند.

حجت الاسلام ادیب یزدی تصریح کرد: حضرت باقر العلوم (ع) شاهد بسیاری از وقایع کربلا بودند تا حدی که بعد‌ها همه بزرگان قائل به همین حقیقت بودند و گفتند که ایشان همواره موجبات بصیرت مردم به وقایع کربلا بوده و در احیای معارف عاشورایی نقش به سزایی داشته‌اند؛ به گونه‌ای که اگر زحمات امام باقر (ع) نبود شاید بسیاری از مسائل کربلا به ما نمی‌رسید. ایشان در روز عاشورا به اسارت در آمدند و همه جا در کنار اسرا حضور داشتند.

این کارشناس در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اهمیت توجه به زندگی امام باقر (ع) در خصوص ویژگی‌های اخلاقی ایشان گفت: بالاترین درسی که از ایشان می‌توان گرفت معرفتشان است؛ بدین معنا که با شناخت مراتب بالاتری از معرفت، به ایشان و سایر ائمه (ع) نزدیک‌تر شویم، نه اینکه خدایی ناکرده عنوان شیعه را یدک بکشیم و در عمل، تفکر و رفتار فاصله زیادی با حضرات معصومین داشته باشیم.

وی افزود: «الکمال کل الکمال التفقه فی الدین و الصبر علی النائبه و التقدیر المعیشه؛ بالاترین کمال این است که انسان به مرحله فقیه شدن در دین برسد و در برابر مشکلات و نابه‌سامانی روزگار صبر پیشه کند و در زندگی نسبت به دخل و خرج زندگی تقدیر و مدیریت داشته باشد»؛ این حدیثی است که از حضرت باقرالعلوم (ع) به ما رسیده و دارای معانی بسیار عمیق و عجیبی است.

حجت الاسلام ادیب یزدی در تفسیر این حدیث بیان کرد: الکمال کل الکمال یعنی کمال وقتی به حساب می‌آید و انسان می‌تواند از آن بهره‌مند شود که تمام کمالات را طی کند؛ یعنی همه خوبی‌ها را انسان در وجودش جمع کند و همه زشتی‌ها را از خودش بزداید. ما گاهی اوقات سعی میکنیم بدی‌ها را از خودمان دور کنیم، ولی باز هم عیوبی باقی می‌ماند. ما سعی داریم خوبی‌ها در خودمان جمع کنیم، ولی باز هم همت کافی در این زمینه انجام نمی‌دهیم؛ لذا حضرت می‌فرمایند: الکمال کل الکمال؛ کمال وقتی به کار می‌آید و موثر است، که تمامش مورد نظر انسان باشد.

وی در پایان گفت: سپس حضرت اصول اصلی تکامل انسان را در این سه محور ترسیم می‌کند. اول؛ التفقه فی الدین یعنی انسان در دینش تفقه داشته باشد و آن را با شناخت و معرفت انتخاب کند، تقلیدی و شناسنامه‌ای نباشد. دوم؛ الصبر علی النائبه، وقتی سختی در دین برایش پیش می‌آید صبور باشد و سوم؛ التقدیر المعیشت، یعنی زندگی اش را به گونه‌ای تنظیم کند که محتاج، اسیر و گرفتار نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ائمه اطهار ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار