رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: به منظور کاهش مصرف آب و بالا بردن راندمان تولید، اصلاح الگوی کشت در اولویت فعالیت‌های بخش کشاورزی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه کمیته فنی و تخصصی برنامه تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه که به منظور ارائه گزارش اقدامات انجام گرفته و برنامه‌های آتی معاونت بهبود تولیدات گیاهی برگزار شد گفت: آب از منابع پایه اصلی بخش کشاورزی است و اصلاح روش‌های آبیاری و الگوی کشت در مصرف این نهاده ارزشمند و افزایش راندمان نقش اساسی دارد.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی آذربایجان غربی در سال زراعی جاری ۴۱۷ میلیمتر بود، ادامه داد: متوسط بارندگی استان نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۶ درصد رشد داشته است.

کریم زاده با اعلام اینکه وزارت جهاد کشاورزی بر استفاده از تکنیک‌های اصلاح الگوی کشت، کشت نشایی، به روز رسانی روش‌های آبیاری، استفاده از منابع ارزان، بذور اصلاح شده و سایر راهکار‌های علمی و عملیاتی تأکید دارد، اضافه کرد: این اقدامات به منظوربالا بردن راندمان تولید، افزایش کیفیت و کمیت محصول و بهره وری و همچنین کاهش مصرف آب است.

این مسئول با بیان اینکه باید فعالان بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب تلاش کنند، اظهار کرد: به این منظور زیر پروژه‌های گندم، جو، چغندرقند، علوفه، سبزی و صیفی، ذرت و کشاورزی حفاظتی طرح مدیریت جامع زراعت تعریف شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی  جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه، با اشاره به مشکل کمبود آب، کشت نشایی و تغییر الگوی کشت را از مؤلفه‌های مهم اصلاح الگوی کشت جهت صرفه جویی در مصرف آب دانست و اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای اولین بار در استان برای اجرای کشت نشایی چغندرقند در سطح ۱۰ هکتار با اعتبار یک میلیارد ریال با مشارکت کشاورزان اقدام نموده است.

عبداله فتح اله زاده با بیان اینکه نشا‌ها با الگو‌های مختلف کشت شده اند، افزود: توسعه کشت نشایی مورد تأکید و از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در سطح کلان است.

وی با بیان اینکه تحقق مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی از اولویت‌های ما است؛ ادامه داد: اعتبارات پروژه‌های اجرا شده به منظور احیای دریاچه ارومیه از محل اسناد خزانه و نقدی تخصیص یافته است.

فتح اله زاده به نقشه راه معاونت بهبود تولیدات گیاهی در طرح احیای دریاچه ارومیه اشاره و اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی ها، روش‌ها و نهاده‌های نوین با هدف کاهش مصرف آب و ذخیره آن به همراه پایداری تولید و به زراعی نقشه راه این معاونت است.

 


انتهای پیام/ح


کشت نشایی چغندر در مزارع آذربایجان غربی برای کاهش  مصرف آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.