با هدف ترویج روش‌های آبیاری مناسب جهت کاهش مصرف آب در باغات میوه، مراسم روز مزرعه با عنوان آبیاری شیاری باغات هسته دار در شهرستان میاندوآب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛با هدف ترویج روش‌های آبیاری مناسب جهت کاهش مصرف آب در باغات میوه، مراسم روز مزرعه با عنوان آبیاری شیاری باغات هسته دار با حضور ۷۵ نفر از کارشناسان و باغداران در روستای علی بگلو شهرستان میاندوآب برگزار شد.

در این مراسم محرمعلی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب، با اشاره به  توسعه وترویج تکنیک‌های جدید آبیاری و انتقال یافته‌های جدید به کشاورزان در راستای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، اظهارکرد: در روش‌های سنتی آبیاری کل سطح خاک خیس می‌شود و آب در سطح کل باغ رها می‌شود و آب به مقدار زیادی از طریق تبخیر از سطح آب هدر می‌رود. در حالی که در روش آبیاری شیاری آب فقط خاک داخل شیار اطراف درختان را خیس می‌کند و با نفوذ در خاک در اختیار ریشه درختان قرار می‌گیرد.

وی کاهش تبخیر و تعرق و مصرف آب آبیاری، کنترل علف‌های هرز، تهویه مناسب زمین و افزایش کیفیت محصول را از مزایای اجرای این روش آبیاری برشمردند.

در ادامه این مراسم بهمنی ریاست اداره ترویج و آموزش میاندوآب، به ارائه عملکرد برنامه‌های ستاد احیاء دریاچه ارومیه و تشریح روند اجرایی طرح تحولی ترویج و استقرار کشاورزی پایدار در شهرستان میاندوآب پرداختند.

طایفه رضایی، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان نیزبا بیان مطالبی در خصوص نحوه اجرا و مزایای آبیاری شیاری در باغات هسته دار، مقایسه روش‌های آبیاری سنتی و روش آبیاری شیاری، گفت: روش آبیاری شیاری با ایجاد دو شیار در طرفین ردیف درختان در باغات میوه قابل اجراست و، چون آب آبیاری فقط در دو طرف درختان حرکت می‌کند و منطقه ریشه درختان را خیس می‌کند دور آبیاری و مصرف آب در باغات نسبت به روش سنتی در حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در این مراسم کارشناسان و باغداران شرکت کننده در یک فضای صمیمی به بحث و گفتگو و تبادل نظر در خصوص نتایج اجرای طرح‌های تحقیقاتی و تکنیک‌های جدید آبیاری با رویکرد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی پرداختند.

 

انتهای پیام/م

اجرای آبیاری شیاری در شهرستان میاندوآب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.