مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: سیزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی از 22 تا 26 مرداد امسال با حضور 22 استان در زنجان برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛  یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: امروزجشنواره ملی آش ایرانی خود را به قدیمی‌ترین جشنواره غذای کشور تبدیل کرده است و هر سال هم با عظمت‌تر و پویاتر برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه اکنون این جشنواره بزرگترین جشنواره غذای خاورمیانه به شمار می‌آید، گفت: ۲۲ تا ۲۶ مرداد در قالب همین جشنواره برنامه‌های متنوع فرهنگی، همچون سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

او یادآورشد: جشنواره امسال با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار می‌شود و این خود برای شهر زنجان افتخار بزرگی است.

رحمتی به ثبت هنر صنعت ملیله به نام زنجان اشاره و اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های شهروندان و اصحاب رسانه زنجان این بود که مبادا نام این هنر صنعت به نام مبدا جغرافیایی دیگری ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: ثبت ملی ملیله به اسم زنجان، مقدمه ثبت جهانی این هنر صنعت محسوب می‌شود و دستاورد ارزشمندی برای زنجان است از همین رو هم در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره آش داوران جهانی ثبت ملی ملیله در زنجان حضور می‌یابند.

او ادامه داد: هفت کمیته از پنج ماه قبل برای برگزاری موفقیت آمیز این جشنواره شکل گرفت.

رحمتی خاطر نشان کرد: امسال هم در کنار برپایی غرفه‌های آش، شب‌های فرهنگی، سیاه چادرها، مسابقه آش و نمایشگاه ملی صنایع دستی برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: تاکنون ۲۲ استان برای حضور در بخش آش و ۳۱ استان در بخش صنایع دستی حضور قطعی خود را اعلام کرده اند.

او بابیان اینکه هر ساله متقاضیان بیشتری از زنجان برای حضور در جشنواره ملی آش ثبت می‌کنند، از ثبت نام ۲۶۰ گروه به عنوان شرکت کننده زنجانی خبر داد.

رحمتی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، برای انتخاب برترین‌های این ۲۵۰ گروه در ۱۵ و ۱۶ مرداد اقدام به برگزاری مسابقه استانی با حضور داوران ملی کرد تا سرانجام ۱۲ گروه انتخاب شود، اما به علت استقبال بالا این رقم به ۱۵ گروه افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در بخش مسابقه ملی هم سه گروه انتخاب و به برندگان کاسه سیمین ملیله اعطا می‌شود و جایزه نفر نخست ۱۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

او یادآورشد: در بخش سیاه چادر ۹ استان اعلام آمادگی کرده اند و هشت استان هم در بخش شب‌های فرهنگی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

رحمتی اظهار داشت: سه سال است که در طراحی پوستر برای استفاده از هنر‌های ایرانی تلاش می‌شود، چرا که خود پوستر هم نقش رسانه‌ای بر عهده دارد و منتقل کننده ارزشی به مقصد مورد نظر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به قطعی شدن حرکت ۲۱ اتوبوس گردشگری به مقصد جشنواره آش خبر داد و به قطعی نبودن موضوع قطار گردشگری طی جشنواره امسال اشاره کرد.

او تاکید کرد: سال گذشته در قالب نمایشگاه صنایع دستی، روزانه ۴۰ میلیارد ریال گردش مالی ثبت شد و امیدواریم امسال هم چنین رقمی به ثبت برسد.

رحمتی افزود: برای آنکه بتوان ملیله را به عنوان اثر ملی شهر معرفی کرد، یک راسته مختص محصولات ملیله در نمایشگاه ملی صنایع دستی پیش بینی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: امسال به تمام عرضه کنندگان صنایع دستی لزوم استفاده از بسته بندی مناسب اعلام شده و مورد تاکید قرار گرفته است.

رحمتی اظهار کرد: سال گذشته بازدید روزانه ۱۲۰ نفر و پخت و سرو آش برای ۴۵ هزار نفر ثبت شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: خیابان آش خوری هم برای خوردن ۴۵ نوع آشی که بناست در جسنواره پخت شود پیش بینی شده است.
 
انتهای پیام/ن
 

برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.