مسؤول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از کشف چراغ «پیه‌سوز»800 ساله در زنجان خبر داد .

کشف چراغ پیه‌سوز 800 ساله در دندی به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛پرستو قاسمی مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت؛در پی عملیات ساماندهی وخاکبرداری میدان امام شهر دندی یک چراغ پی سوز سفالی نخودی رنگ کف تخت با یک دسته عمودی به ارتفاع ۱۱ سانتی متر سالم از زیر خاک بیرون آمد.

 قاسمی ادامه داد: قدمت این شی با توجه به وجود قطعات سفالی شکسته پیرامون آن مربوط به قرون میانی اسلامی (سلجوقی –ایلخانی) می‌باشد.

وی در خصوص ویژگی‌های این اثر تاریخی اظهار کرد: در قسمت لوله این پیه سوز علائم دودزدگی حاکی از بکارگیری آن بویژه در روشنایی دیده می‌شود و داخل این پیه سوز بقایای مواد روغنی نیز وجود دارد.

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان در تعریف چراغ پیه سوز بیان کرد: پی سوز در فرهنگ دهخدا این گونه معرفی شده پایه چراغی از سفال یا فلز که در آن پیه یا روغن کرچک می‌ریختند وبا فتیله‌ای از پنبه می‌افروختند.این شی بعد از مراحل کارشناسی در بخش اسلامی موزه باستان شناسی و مردان نمکی عمارت ذوالفقاری در کنار دیگر پی سوز‌های مکشوفه در استان در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
 
انتهای پیام/ن

 

کشف شی تاریخی در استان زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.