بسته خبری////مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های سازمان بهزیستی کشور از یازدهم تا هجدهم مرداد ماه را در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان بهزیستی کشور در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن‌ها می پردازیم.

دختران فراری، عامل احتمالی آتش سوزی «مرکز مداخله در بحران» مشهد

حمید رضا پوریوسف مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: متاسفانه در اثر وقوع آتش سوزی شب گذشته در مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی شهر مشهد در استان خراسان رضوی، ۸ نفر از دخترانی که در این مرکز حضور داشتند دچار سوختگی شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: بلافاصله پس از اعلام گزارش وقوع آتش سوزی، دخترانی که دچار سوختگی شده بودند به بیمارستان منتقل شدند و ۲ تن از آنان امروز پس از مداوا از بیمارستان مرخص خواهند شد.

پور یوسف خاطرنشان کرد: علت وقوع آتش سوزی در مرکز مداخله در بحران شب گذشته شهر مشهد در استان خراسان رضوی هنوز مشخص نیست و توسط کارشناسان مربوطه در دست بررسی است.

وی تاکید کرد: در مراکز مداخله در بحران که دختران خشونت دیده و در معرض آسیب حضور دارند، امکان وقوع چنین اتفاقاتی وجود دارد و علت وقوع حادثه توسط عوامل نظارت بهزیستی در دست بررسی قرار دارد.

ارائه خدمات جامع به معلولان در مراکز توانبخشی

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور ما مثل سایر کشورها، وقوع انواع حوادث و تصادفات جاده ای است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از ارائه خدمات جامع توانبخشی به معلولان تحت پوشش بهزیستی در مراکز این سازمان خبر داد.

وی در ادامه تصریح کرد: عامل اول مرگ و میر در کشور ما بیماری های قلبی و عروقی بوده و پس از آن تصادفات جاده ای بیشترین میزان تلفات را دارد. یعنی عامل 18 درصد از مرگ و میر در کشور ما، حوادث و تصادفات جاده ای است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: سالانه فوت 15 تا 16 هزار نفر از هموطنان به دلیل تصادفات جاده ای است و البته چندین برابر آمار فوق نیز بر اثر حوادث فوق دچار معلولیت های ناشی از آن گردیده و همچنین نیازمند دریافت خدمات توانبخشی می شوند.

وجود ۷۴ مرکز شبانه روزی ارائه خدمات به سالمندان در استان تهران

پرستو منصوری معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر 74 مرکز شبانه روزی ویژه ارائه خدمات توانبخشی به جامعه سالمندان در استان تهران وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در مراکز سالمندان امکان ارائه خدماتی چون خدمات توانبخشی، مراقبتی، برنامه های جانبی وجود دارد و این خدمات به سالمندان بسترگرا ( سالمندانی که به دلایل مختلف توان حرکت ندارند و باید به طور دائم بستری باشند ) و همچنین سالمندانی که نیاز به مراقبت دارند، ارائه می شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: برخی از سالمندان نیز به دلایل اجتماعی مثل تنها بودن به مراکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان منتقل شده اند و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.

معلولان شدید بهزیستی با دستمزد مصوب حقوق می‌گیرند

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: معلولان دارای معلولیت شدید تحت پوشش سازمان بهزیستی از سال آینده به شرط اجرای قانون، به اندازه دستمزد مصوب حقوق بگیران، یعنی یک میلیون تومان حقوق می گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در سال جاری با افزایش 14 درصدی همراه بوده است و امیدواریم که افزایش این مستمری در سال آینده هم بر اساس قانون انجام شود.

بیشتر بخوانید: ضرورت ایجاد محدودیت واردات وسایل توانبخشی که مشابه داخلی دارند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: مسئله افزایش مستمری مددجویان بهزیستی که مددجویان معلول را هم در برمی‌گیرد، مصوبه مجلس و دولت است و تحقق آن به بودجه ای که به این بخش اختصاص داده می شود بستگی دارد.

معافیت مالیاتی کارفرمایان بکارگیرنده مددجویان بهزیستی

داریوش بیات نژاد مدیر کل بهزیستی استان تهران اظهار کرد: چنانچه بتوانیم بستری دائمی برای عرضه و فروش محصولات و دستاوردهای مددجویان کارآفرین تحت پوشش بهزیستی فراهم کنیم، زمینه ایجاد اشتغال پایدار و همچنین فرصت توانمندسازی و مستقل شدن این افراد نیز فراهم خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: هر یک از موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهادی که در بکارگیری مددجویان معلول اقدام کنند، از معافیت‌های مالیاتی ویژه‌ای که برای این افراد در نظر گرفته شده است، برخوردار خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تحقق هدف توانمندسازی و اشتغالزایی برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی، نیازمند حمایت همه جانبه سایر دستگاه‌ها است و در این راستا شهرداری تا کنون حمایت‌های خوبی را در خصوص مددجویان توانمند و دارای مهارت ایفا کرده است.

مدیر کل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: هر یک از مددجویان تحت پوشش بهزیستی که در زمینه حرفه خاصی مهارت دارند، می‌توانند از کارگاه‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند و ضمن افزایش میزان مهارت و دانش خود در سایر زمینه‌ها از تسهیلات اشتغالزایی و کارآفرینی بهزیستی استفاده کنند.

زنان آسیب دیده در آتش‌سوزی مرکز مداخله در بحران مشهد رایگان درمان می‌شوند

حمیدرضا پوریوسف مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی اظهار داشت: خوابگاه‌های مرکز مداخله در بحران شهر مشهد طی وقوع آتش سوزی شامگاه پنجشنبه در آتش سوخته و ساختمان خوابگاه‌ها نیز به طور جدی آسیب دیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: زنان و دختران حاضر در مرکز مداخله در بحران شهر مشهد پس از آتش سوزی به بیمارستان منتقل شدند و در حال حاضر 6 نفر از آن‌ها همچنان در بیمارستان به سر می‌برند و مابقی نیز به تشخیص پزشک معالج ترخیص شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی شهر مشهد تاکید کرد: دختران و زنان آسیب دیده ناشی از وقوع آتش سوزی به طور رایگان تحت درمان قرار گرفته و تیم مددکاری اجتماعی بهزیستی در جهت انجام دقیق مراحل درمانی این افراد کار پیگیری آن‌ها را با جدیت و با دقت دنبال می‌کند و خوشبختانه واحد مددکاری بیمارستان نیز تا این لحظه همکاری خوبی را در این باره داشته است.

درمان کودکان معتاد نیازمند مداخلات خاص و به هنگام است

مهشید موقر معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: درمان کودکان و نوجوانان معتاد نیازمند مداخلات دارویی و غیردارویی به هنگام و خاص است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان معتاد در دوره سنی خاصی قرار دارند، نیازمند درمان های تخصصی و ویژه ای بوده و این نیازها باید در حیطه های مختلف طبّی، روانشناختی و همچنین مداخلات پس از ترخیص در خصوص آنها در نظر گرفته شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: ارائه خدمات درمانی و مداخلات به هنگام در درمان کودکان و نوجوانان معتاد مستلزم بهره مندی از شیوه نامه هایِ مستدل، مبتنی بر شواهد علمی و مستند است.

موقر همچنین یادآور شد: درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان در ایران توسط سازمان بهزیستی و برخی سازمان های همکار نظیر وزارت بهداشت و سازمان های غیردولتی اجرا می شود و متاسفانه در حال حاضر شیوه نامه درمانی خاصی برای این گروه تدوین نشده است.

۱۵ هزار معلول در انتظار پیوستن به لیست مستمری بگیران بهزیستی

سید محمد رحیم فاضلی نژاد مدیر بهزیستی شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۰ مرکز توانبخشی در سطح شهر تهران فعالیت دارند و این مراکز توسط بخش خصوصی خدمات مورد نیاز جامعه معلولان تحت پوشش بهزیستی ارائه می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار هم اکنون بیش از ۵ هزار مددجوی معلول در مراکز توانبخشی بهزیستی شهر تهران نگهداری می‌شوند و خدمات مراقبتی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران اضافه کرد: هم اکنون ۱۵ هزار معلول واجد شرایط دریافت مستمری، در لیست پشت نوبتی بهزیستی شهر تهران قرار دارند که در سال جاری به شرط تامین بودجه مورد نیاز به جامعه تحت پوشش بهزیستی اضافه می شوند و مستمری آنها از محل تخصیص یارانه‌های نقدی تامین خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.