محسنی بندپی گفت: عامل اعتیاد ۵۱ درصد از کودکان معتاد، وجود مادر معتاد در خانواده است و ۳۸ درصد کودکان به دلیل وجود پدر و مادر معتاد به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند.

مادران معتاد، عامل وقوع ۵۱ درصدی اعتیاد در کودکانبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر امروز شنبه نهم تیر ماه سال جاری با حضور انوشیروان محسنی بندپی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مسئولان بهزیستی، در ستاد مرکزی این سازمان برگزار شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست خبری اظهار کرد: بر اساس آخرین تحقیقات، عامل اعتیاد ۵۱ درصد از کودکان معتاد، وجود مادر معتاد در خانواده است و ۳۸ درصد کودکان نیز به دلیل وجود پدر و مادر معتاد به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۶ سیاست در اولویت بودن زنان و کودکان جزو برنامه های اصلی سازمان بهزیستی کشور قرار داشت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: کشت خشخاش در افغانستان حدود هزار برابر افزایش پیدا کرده است و الگوی مواد مخدر مصرفی مصرف کنندگان نیز در حال حاضر با تغییرات فراوانی روبرو است.

محسنی بندپی تاکید کرد: یکی از دیگر اولویت‌های بهزیستی در سال ۹۷ افزایش یک و نیم برابری تعداد خطوط «خط ملی اعتیاد» است و کارشناسان خط ملی اعتیاد، مشاوره و راهنمایی های مورد نیاز را به افراد تماس گیرنده ارائه می‌دهند.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر ۵ هزار و دویست تیم اجتماع محور در شهرها به عنوان تسهیل گران اجتماعی محلی به افراد در معرض خطر گرایش به مصرف مواد مخدر به صورت محله محور فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: بر اساس آخرین شیوع شناسی انجام شده در سال ۹۴، در سن ۱۵ تا ۲۵ ساله به ازای هر ۶/۶ مرد معتاد یک زن معتاد، به ازای هر ۱۶ مرد معتاد ۲۵ تا ۴۴ ساله یک زن معتاد و به ازای هر مرد معتاد ۴۵ تا ۶۰ ساله یک زن معتاد در کشور وجود دارد و آمار فوق از زنانه شدن اعتیاد حکایت دارد.

محسنی بندپی تصریح کرد: رشد اعتیاد در سنین پایین به صورت معنی داری در حال افزایش است و متاسفانه در بین زنان نیز شاهد افزایش تعداد زنان معتاد هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص خرید و فروش نوزادان در دو شهر مشهد و تهران تاکید کرد: فروش فرزند در کشور را نه رد می‌کنم و نه می‌پذیرم.

محسنی بندپی از تسهیل شرایط فرزند خواندگی کودکان بهزیستی خبر داد و گفت: قوانین فرزند خواندگی نسبت به گذشته تسهیل شده و در حال تعداد کودکان حاضر در مراکز شیرخوارگاه بهزیستی اندک است. بخشی از فرزند خواندگی به عنوان سهم فرزند خواندگی ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده است.

وی تعداد کودکانی که از فرزند خواندگی بازگشت داده می‌شوند را محدود برشمرد و گفت: این موضوع تعداد اندکی از کودکان در شیرخوارگاه های کشور  را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حال حاضر ۲۷۰۰ مرکز ارائه خدمات درمانی، نگهداری و مراقبتی در حوزه اعتیاد در کشور وجود دارد و برای نمونه باید به وجود دو مرکز اقامتی ترک اعتیاد ویژه کودکان در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که هم اکنون ١۵٠ کودک در آن نگهداری می‌شوند.

محسنی بندپی یادآور شد: در حال حاضر ۱۲۶ مرکز درمان اعتیاد ویژه زنان در کشور فعالیت می‌کند و این مراکز به ترتیب، ۵۶ مرکز برای بهبودی و بازتوانی زنان، ۲۳ تیم سیار، ۲۷شلتر ، ۱۶ مرکز گذری و ۴ مرکز توانمند سازی و جامعه پذیری را در برمی‌گیرند.

وی از اجرای الگوی دادگاه مدار از دو سال گذشته تا کنون در کشور خبر داد و افزود: این الگو در استان یزد به طور رسمی اجرا می‌شود و در چند استان دیگر نیز به شکل پایلوت و با همکاری قوه قضائیه و بهزیستی به صورت مشترک در حال اجرا است و شرایطی را فراهم می کند تا نگاه جرم انگارانه به معتاد به نگاه بیمار گونه به آنها تغییر پیدا کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  خاطرنشان کرد: پروتکل های درمانی مراکز ماده ۱۶ ویژه معتادان مورد بازنگری قرار گرفتند و در سال جاری تعداد تیم‌های سیار در مناطق آسیب خیز و پاتوق های تجمع معتادان را افزایش خواهیم داد.

محسنی بندپی در ادامه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های جدید سازمان بهزیستی کشور در صورتی که معتادی از مهارت و حرفه‌ خاصی برخوردار باشد، ترتیبی داده شده است که با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای این حرفه را ارتقاء داده و توانمند شود.

وی تاکید کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر « ابتدا گوش بسپار» است و این شعار به این مفهوم است که همه باید با جوانان رفتار مهربانانه داشته باشند و با آنها همراه شوند تا به اعتیاد و مصرف مواد مخدر گرایش پیدا نکنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در نوروز سال جاری کارزار رسانه‌ای مبارزه با ماده مخدر گل راه‌اندازی شد و بر اساس آخرین آمار، میزان مصرف گل و شیشه میان جوانان در سال جاری با کاهش خوبی همراه بوده است.

انتهای پیام/

 

تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در سال ۹۷

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.