استعدادیابی مناطق مختلف استان و خروج از کشت های معیشتی همراه با مدیریت منابع آب از جمله راهکارهای توسعه بخش کشاورزی است.

کشاورزی پایدار با ورود علوم و دانش جدید به مزارعبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  جلسه هم اندیشی روسای مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان کرمان با حضور رئیس این سازمان، معاون بهبود تولیدات گیاهی، معاون بهبود تولیدات دامی، معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی و مدیر توسعه بازرگانی با توجه به اهمیت نقش مراکز جهاد کشاورزی در ارتباط مستقیم با کشاورزان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این جلسه گفت: در استان کرمان بیش از 36 مرکز خدمات مصوب و 19 مرکز خدمات غیر مصوب وجود دارد و بخش کشاورزی متولی غذای جامعه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: تامین غذای مناسب، ارزان و در دسترس همراه با مدیریت منابع آب و خاک بر عهده بخش کشاورزی است و سلامت مواد غذایی در درجه اول اهمیت قرار دارد.

سعیدی با بیان اینکه با تجهیز امکانات و تامین نیروی انسانی مراکز خدمات که نزدیکترین بخش به بهره برداران است، مدیریت کل منابع کشاورزی بصورت علمی و بهینه انجام می شود، افزود: این امر با پهنه بندی مناطق و مشخص کردن یک کارشناس برای هر پهنه انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مرکز خدمات باید با تعیین مشخصات مکانی کلیه فعالیت های کشاورزی و دامی، بهره برداران را شناسایی و رصد نماید، افزود: پس از شناخت بهره برداران با آموزش کشاورزان توسط محقق معین هر بخش، می توان آگاهی و اطلاعات بهره برداران را ارتقاء داد.

وی خاطرنشان کرد: استعدادیابی هر منطقه در جهت کشت گیاهان متناسب با اقلیم منطقه و جایگزینی دامها با صرفه اقتصادی بیشتر به عهده کارشناسان مراکز خدمات می باشد و نتایج تحقیقات پس از بررسی های کارشناسان و محقق معین هر منطقه در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

سعیدی در ادامه افزود: کارشناسان با آموزش کشاورزان در زمینه های مختلف مانند اجرا سیستم های آبیاری نوین، صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز هر منطقه بسته به تولید محصول آن منطقه و استفاده از کشاورزان پیشرو در این موارد آنها را حمایت و ترغیب نمایند.

وی با بیان اینکه کشت های خرد و کم بازده باید به سمت مدیریت یکپارچه اراضی سوق داده شوند، بیان داشت: اجرا این مهم مستلزم آشنایی کشاورزان با این کار و مزایای اجرا آن در مزارع خود می باشند و این امر با آموزش کشاورزان ممکن است.

سعیدی خاطر نشان کرد: با ورود دانش نوین و یافته های علمی به مزارع، کشاورزی از شیوه معیشتی به کشت های نوین تغییر می یابد تا بهره وری از منابع آب و خاک افزایش یافته و در عین حال درآمد اقتصادی کشاورزان نیز افزایش یابد.

وی با تاکید بر توسعه گلخانه ها و شیوه های کشاورزی نوین که منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش برداشت آب می شود، افزود: زمینه صادرات محصولات کشاورزی و تکمیل زنجیره تولید تا محصول فرآوری شده در هرمنطقه بسته به محصولات تولیدی باید فراهم شود تا تولید در بخش کشاورزی بهینه و اقتصادی شود.

وی همچنین در زمینه امور دام گفت: آموزش دامداران در زمینه های نژادهای نوترکیب، اصلاح دامها متناسب با شرایط اقلیمی، هویت گذاری کلیه دامها و پرورش آبزیان در کنار کشاورزی با اصلاح استخرهای ذخیره آب کشاورزی از دیگر مسئولیت های کارشناسان مراکز خدمات می باشد.

سعیدی خاطر نشان کرد: مراکز خدمات با ارائه راهکارهای کارشناسی و معرفی کشاورزان جهت تسهیلات از آنان حمایت می نماید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان نیز در ادامه جلسه افزود: تا پنج سال آینده باید 20 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد ولی با اصلاح شیوه های آبیاری، استفاده از روش های کاهش تبخیر و تعرق، کشاورزی حمایتی و نشاء کاری عملکرد تولید در واحد سطح را می توان افزایش داد تا میزان تولید کاهش نیابد.

وی افزود: کنترل آفات و پیش آگاهی و مراقبت از مزارع در زمان مناسب و مبارزه صحیح همراهی کارشناسان را با کشاورزان می طلبد.

 

انتهای پیام/س

 

مدیریت منابع آب از جمله راهکارهای توسعه بخش کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار