جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت : حشرات چوبخوار از آفات مهم درختان فضاي سبز هستند.

جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  گفت : مهمترین آفات چوبخوار درختان میوه در شهرستان سربیشه سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک چوبخوار سارتا و سوسک های طوقه و ریشه خوار هستند.

وی افزود : آفات چوبخوار در اثر ضعف درختان و عدم رعایت مسائل به زراعی در سطح استان گسترش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد : برای جلوگیری از خسارت این آفات توجه به مدیریت تلفیقی آن به عنوان گامی در جهت کاهش جمعیت و خسارت آنها است.

جوادی بایگی در رابطه با جلوگیری از خسارت این آفات گفت : لازم است در سیستم مدیریت تلفیقی از تمام روش های مبارزه به طور هماهنگ و به شیوه ای که کمترین اختلال را در پیشگیری از خسارت و یا کنترل مؤثر و دراز مدت این آفات اعمال نماید استفاده می شود.

وی افزود : تنوع گونه ها و شدت حمله آنها ارتباط زيادی با شرايط اقليمی دارد بدين معنی که آفتاب فراوان و شديد باعث تبخير سطحی بسيار زياد شده و نهايتاً به علت فقدان آب کافی تغييراتی در کميت و کيفيت شيره گياه به وجود می آيدکه باعث می شود حشرات چوبخوار از فاصله دور قادر به تشخيص اين درختان باشند.

جوادی بایگی در پایان بیان کرد : استفاده تلفیقی ازآبیاری و تغذیه مناسب، استفاده از کمپوست به جای کود حیوانی، هرس شاخه های خشکیده و آلوده ، کشت پیاز و سیر به عنوان گیاهان تله برای جمع آوری سوسکهای شاخک بلندچوبخوار، استفاده از خمیر سمی در مدخل دالانهای چوبخوار به ویژه به صورت همگانی تاثیر بسیار موثری در کاهش خسارت این آفات دارد.

انتهای پیام/ک

آبیاری و تغذیه مناسب مهمترین را مبارزه با آفت چوبخوار

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.