قاضی زاده هاشمی اعلام کالا‌های گروه اول حوزه سلامت به دولت و وزارت صنعت فردا (سه شنبه) خبر داد.

اختصاص ارز دولتی به دارو و تجهیزات پزشکی/ مردم تخلفات را به سامانه 190 اطلاع دهندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در حاشیه مراسم روز خبرنگار که در وزارت بهداشت برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص احتکار دارو برخوردهای لازم با افراد متخلف انجام می‌شود؛ به مردم توصیه می‌کنم در زمینه خرید دارو عجله‌ نداشته باشند زیرا این کار باعث بروز بی‌نظمی در بازار می‌شود.

وی ادامه داد: امشب رئیس جمهوری کشور خبر خوبی به مردم می‌دهد، وی مصمم است دارو و کالاهای اساسی را با نرخ دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود.

وی اظهار کرد: نمی‌توان تضمین کرد که تخلف در مناطق دولتی و خصوصی اتفاق نیفتاده است اما مردم باید مشکلات و تخلفات مختلف را از طریق سامانه 190 به ما گزارش دهند.

وزیر بهداشت در مورد موضوع توریست‌درمانی گفت: این مسئله یک فرصت خوب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو و تجهیزات است؛ چراکه ظرفیت خالی در صنعت دارو و تجهیزات برای صادرات داریم و در زمینه ارائه خدمات هم ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که این مسئله بستگی به این دارد که شرکت‌ها و مراکز مربوطه چه اقداماتی انجام دهند.

هاشمی ادامه داد: در حوزه ارز و ارائه تسهیلات برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، مکانیسمی پیش‌بینی شده که خطاها را کاهش دهد که در دوره‌ای رئیس‌جمهور و معاون اول گفتند برای هر اقلامی ارز 4200 تومان را در نظر گیرند که در آن یکی، دو ماه ممکن بود تصمیمات ناصحیح در ثبت سفارشات اقلام توسط وزارت صنعت‌، معدن و تجارت انجام شود، ولی جدیداً مسئولیت این قضیه برعهده ما شده و باید پاسخگو باشیم.

وی افزود: برای گروه اولی که قرار است ارز دولتی در اختیار آنها قرار گیرد مربوط به مواد اولیه و داروی بیماران بوده، همچنین تجهیزات پزشکی که به‌طور کلی 5 هزار قلم دارو و 22 هزار قلم تجهیزات پزشکی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین کار ما سخت است؛ چراکه باید تلاش کنیم چندین هزار قلم دارو فراهم باشد که لیست نهایی در این زمینه فردا تحویل وزارت صنعت‌، معدن و تجارت می‌شود.

ارز دولتی در اختیار تمام تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی قرار گرفت

وی بیان کرد: ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در اختیار همه تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه دارو‌ها، تجهیزات پزشکی و کالا‌های اساسی قرار می‌گیرد و تمهیدات لازم پیش‌بینی شده تا مردم دچار زحمت نشوند.

وزیر بهداشت بیان کرد: در حوزه دارو جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و اینکه عده‌ای دچار استرس می‌شوند این اضطراب نباید در جامعه دامن زده شود چراکه  ممکن است اوضاع از دست ما خارج شود.

هاشمی اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی در صنعت دارو در فضای بین‌المللی داریم که باید به نحو احسن از آن استفاده کافی را ببریم، به طوری که توریست درمانی یک فرصت خوبی برای صادرکنندگان، تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی است و در این زمینه ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.

وی اظهار کرد: مکانیسم خوبی در زمینه ارائه تسهیلات برای شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی پیش بینی شده است تا خطا‌ها را تا حد امکان کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای رئیس جمهور و معاون اول تأکید داشت برای هر اقلامی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته می‌شود، افزود: یکی دو ماه ممکن بود تصمیمات ناصحیحی در زمینه ثبت سفارشات کالا‌ها به وسیله وزارت صنعت معدن و تجارت انجام می‌شود که امروزه این مسئولیت برعهده وزارت بهداشت شده است.

وی ادامه داد: گروه اولی که ارز دولتی به آن تعلق می‌گیرد، مربوط به داروی بیماران صعب‌العلاج و تجهیزات پزشکی است و وزارت بهداشت ۵۰۰۰ قلم دارو و ۲۲ هزار تجهیزات پزشکی مربوط به همین گروه اول است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق می‌گیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کار وزارت بهداشت سخت است زیرا باید چندین هزار قلم دراو را فراهم کند افزود: لیست نهایی کالا‌هایی که به آن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد نهایی و فردا تحویل وزارت صنعت و معدن می‌شود.

وی در خصوص خاطره‌ای از خبرنگاران گفت: همه کار‌هایی که با خبرنگاران بوده‌ایم خاطره است، زیرا ممکن است این موضوعات برای برخی از مسئولان شیرین نباشد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه خبرنگاران عمدتا مسئولان را غافلگیر می‌کنند گفت: خوشبختانه من تا به این لحظه در مقابل خبرنگاران کم نیاورده‌ام و جواب آن‌ها را دادم، ولی به طور کلی هیچ خاطره خوشی از آن‌ها ندارم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
روز خبرنگار مبارک باشه
آخرین اخبار