اسلامی تبار گفت: براساس آمار سال ۹۶، ۲۵۰ میلیون دلار قاچاق دارو در کشور ثبت شده است.

ب۲۵۰ میلیون دلار قاچاق دارو در سال ۹۶ه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسلامی تبار رئیس اداره‌ نظارت و بازرسی سازمان غذا و دارو در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ گفت: به دنبال مشکلات ارزی و تحریم‌ها در کشور احتکار‌ دارو نیز رخ داده است و تحریم‌ها و نوسانات ارزی محدودیت‌هایی در واردات ایجاد کرده که به دنبال آن کمبود‌هایی در بازار به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه به کمک معاونت‌های غذا و داروی 60 دانشگاه علوم پزشکی در حوزه دارو و غذا نظارت‌ها را انجام می‌دهیم، گفت: تلاش می‌کنیم تا با رصد و پیگیری‌ در صورت بروز احتکار با آن برخورد کنیم در مواردی شبانه‌ از دادستان‌ یا دادسرای مبارزه با جرائم پزشکی مجوز گرفته‌ایم تا با متخلفان‌ برخورد کنیم‌.

داروخانه‌ها؛ مرجع اصلی فروش دارو

اسلامی تبار‌ در ادامه با اشاره به میزان قاچاق در حوزه دارو و کالاهای‌ سلامت محور گفت: سال 96، سه میلیارد دلار قاچاق در کالاهای سلامت محور داشتیم و در سال 2017 در دنیا 75 میلیارد دلار قاچاق ثبت شده است و در سال 96 در ایران‌ 250 میلیون دلار قاچاق دارو تخمین‌ زده می‌شود.

وی گفت: داروخانه‌ها مرجع اصلی فروش دارو و بازوی اجرایی سازمان غذا و دارو هستند‌ همچنین تنها محل برای خرید دارو داروخانه‌هاست‌.

شکایت ایران در دادگاه لاهه‌ در پی تحریم‌های دارویی آمریکا علیه ایران

اسلامی تبار با اشاره به شکایت ایران در دادگاه لاهه‌ در پی تحریم‌های دارویی آمریکا علیه ایران گفت: از طریق دادگستری‌ مستقر در دادگاه لاهه، تحریم‌های دارویی آمریکایی علیه ایران را پیگیری می‌کنیم همچنین معاونت حقوق بین الملل ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو را به عنوان نماینده ایران به دادگاه لاهه‌ معرفی کرده است.

وی ادامه داد: پیگیر آن هستیم که مستنداتمان‌ را در مراجع‌ قضایی بین‌المللی نشان دهیم و از حقوق مردم ایران دفاع کنیم‌ پیگیری شکایت و اقامه دعوی‌ علیه‌ آمریکا موجب خواهد شد تا کمتر شاهد عواقب تحریم‌ها علیه ایران در حوزه غذا و دارو باشیم‌ همچنین فشار کمتری به صادرکنندگان‌ دارو و مواد اولیه‌ به ایران وارد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.