معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی گفت: ۵۰ درصد مناطق آذربایجان شرقی در معرض خطر سیل قرار گرفته و این استان در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ جلیل زاده معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی، گفت: با وجود آنکه کشور ما بیش از ۱۸ سال است در خشکسالی قرار دارد، ولی به علت نبود پوشش گیاهی در حوزه‌ها و دخل و تصرف در مسیل‌ها و حریم رودخانه ها، تعداد و خطرات سیل‌ها بیشتر شده است.

وی با اشاره به سهم سیل در بین بلایای طبیعی در استان آذربایجان شرقی افزود: ۷۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته بلایای طبیعی برای جبران خسارت‌های سیل بوده است.

جلیل زاده تاکید کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد سیل‌ها در رودخانه‌های فرعی و درجه ۳ و ۱۰ درصد در رودخانه‌های اصلی اتفاق می‌افتد و امسال جاری شدن ۹ سیل به شهر‌های کلیبر، خداآفرین، جلفا و تبریز خسارت زد.

وی با اشاره به وقوع چندین سیل در تبریز خاطرنشان کرد: منطقه ۵ شهرداری تبریز به علت ساخت و ساز‌های غیر اصولی و تغییر کاربری در مسیل‌ها بیشتر در معرض خسارات و خطرات سیل است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی با تاکید بر سیل خیز بودن این استان اذعان داشت: ۵۰ درصد مناطق آذربایجان شرقی در معرض خطر سیل قرار گرفته و این استان در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد.

وی همچنین استفاده از فناوری‌های جدید مانند سیستم هشدار هواشناسی، افزایش آگاهی‌های عمومی و رفع تصرف رودخانه‌ها را از مهمترین راهکار‌های مقابله با خسارت‌های سیل برشمرد.

جلیل زاده ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای نیز با آزاد سازی مسیر رودخانه ها، تعیین حدود و بستر آن‌ها و بازگشایی و اصلاح مسیر برای تسهیل جریان روان آب‌ها و کاهش خطرات سیل اقدام می‌کند. 

 

انتهای پیام/ش

۷۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته بلایای طبیعی برای جبران خسارت‌های سیل 

برچسب ها: حوادث ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.