بارش باران و پدید آمدن سیل در برخی از شهرستانهای استان به تأسیسات و زیرساخت‌های مناطق روستایی خسارت زد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  محمودی فرماندار اهر در گفتگو با خبرنگاران از خسارت ۲۰ میلیارد ریالی سیل به تأسیسات و زیرساخت‌های مناطق روستایی این شهرستان خبر داد.

وی افزود:متأسفانه بر اثر بارش شدید و وقوع سیل در روستا‌هایی از جمله باللی قشلاق، ساری سولی، نجف خانلو، دمیرتپه و سیدلو خسارت به زیرساخت‌ها و واحد‌های مسکونی آن‌ها وارد شده است.

وی افزود: بلافاصله پس از گزارش‌های اولیه مبنی بر وقوع سیل در روستا‌های این شهرستان، ستاد مدیریت بحران شهرستان اهر در محل حادثه نشست فوق‌العاده داشت که در این نشست دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف به برقراری مجدد خدمات زیربنایی از جمله آب شرب، گاز و برق شدند و اکنون نیز در حال حاضر برق، گاز و آب هیچ‌یک از روستا‌های سیل‌زده قطع نیست.

فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه در حال حاضر با همکاری دستگاه‌های امدادرسان، خانواده‌های سیل‌زده در روستا‌های اهر اسکان اضطراری یافته و در بین آن‌ها اقلام مورد نیاز توزیع‌شده است، تأکید کرد: علاوه بر این‌ها اکیپ سیار خدمات درمانی متشکل از پزشک متخصص با تمامی امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی در حال ارائه خدمات پزشکی به خانواده‌های سیل‌زده هستند.

محمودی همچنین افزود: ۵۰ رأس از دام‌های سبک و سنگین خانواده‌های روستایی سیل‌زده این شهرستان نیز بر اثر سیل تلف‌شده است.

مردم حق‌دارند مطالبات خود را از مسئولان پیگیری کنند

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس نیزدر جمع اهالی روستا‌های سیل‌زده شهرستان اهر گفت: مردم حق‌دارند مطالبات خود را از مسئولان پیگیری کنند و ما نیز پیگیر رفع مشکلات سیل‌زدگان و پرداخت خسارت آن‌ها هستیم.

عبدالهی  با اشاره به اینکه مردم حق‌دارند مطالبات خود را از مسئولان پیگیری کنند، گفت: از مشکلاتی که امروزه گریبانگیر مردم روستا‌ها و شهر‌ها شده اطلاع داریم و به‌طور یقین برای حل مشکلات آن‌ها شبانه‌روز تلاش کرده‌ایم و می‌کنیم.

وی تأکید کرد: خدای‌ناکرده این‌گونه القاء نشود که مسئولان نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت بوده و قدرت درک ندارند به‌طوری که وقوع سیل در روستا‌های شهرستان اهر و هریس که برای اهالی خسارت‌های بسیاری به وجود آورد یقیناً بیش از همه، مسئولان رنج می‌کشند.

عبدالهی با تأکید بر این‌که روستائیانی که احشام و منازل خود را در سیل از دست داده‌اند اگر کسی مشکلات آن‌ها درک نکند در واقع قلب چنین آدم از سنگ است، گفت: چنین مسئولانی نه در این دنیا و نه در آخرت خیر نصیبشان نمی‌شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در ادامه از شورای مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی خواست تا برای بررسی مشکلات روستا‌های سیل‌زده شهرستان اهر از این روستا‌ها بازدید و دستورات لازم را جهت حل مشکلات اتخاذ نمایند، یادآور شد: وضعیت روستائیان سیل‌زده شهرستان اهر مطلوب نیست لذا انتظار داریم تا ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی برای رفع مشکلات و جبران خسارت سیل‌زدگان سریعاً اقدام کند.

عبدالهی با ذکر این‌که اغلب روستا‌های اهر و هریس از لحاظ تأمین آب شرب و کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، گفت: روستایی در شهرستان‌های اهر و هریس نمی‌توان یافت که مشکل آب نداشته باشد به‌طور مثال در برخی روستا‌های هریس مردم ضمن این‌که از آب باکیفیت بهره‌مند نیستند بلکه در برخی دیگر از روستا‌های این شهرستان آب جیره‌بندی می‌شود.

وی تصریح کرد: تحمل کم‌آبی بسیار سخت است، اما در شرایط فعلی که کشور با بحران کم‌آبی روبرو شده از روستائیان انتظار داریم در مصرف آب چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی نهایت صرفه‌جویی را لحاظ کنند و در این میان دولت با اندک بودجه‌ای که در اختیار دارد باید به‌تمامی کمبود‌ها در حوزه‌های مختلف رسیدگی کند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بابیان اینکه طرح هادی روستای باللی قشلاق به لحاظ خسارت سیل نیازمند اصلاح است، تصریح کرد: این‌که فرماندار پیگیر خسارت سیل به روستا‌های شهرستان بوده قابل‌تقدیر است، اما انتظار داریم تا مسئول مستقیم که مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی است در روستا‌های سیل‌زده حضور داشته باشند. 

غرق شدن مرد 57 ساله در سد آیدوغموش میانه

هم چنین بر اثر بارش‌های شدید و سیل دیروز، مرد ۵۷ ساله‌ای که برای ماهیگیری به سد آیدوغموش میانه رفته بود گرفتار سیل شده و در سد غرق شد.

مهدی مشایخی، جانشین مدیریت بحران شهرستان میانه با اعلام این خبر افزود: هنوز جسد این فرد پیدا نشده است.

درادامه نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان سراب طی یک عملیات موفقیت آمیز توانستند مادر بارداری را از منطقه ییلاقی بسلامت بمرکزدرمانی منتقل کنند.

طی تماس اورژانس سراب مبنی بر گرفتاری و نیاز مبرم به امدادرسانی مادر باردار در ییلاق ناخا واقع در دامنه کوه سبلان بلافاصله یک تیم امدادی از پایگاه امداد جاده‌ای یادمان شهید اباذری بهرمان جمعیت هلال احمر شهرستان سراب با هماهنگی شبکه بهداشت و اورژانس سراب به محل اعزام شدند.

تیم اعزامی بعد از طی مسیر پر از گل و لای، در زیر بارش شدید باران به محل ییلاق رسیده و پس از انجام اقدامات اولیه توسط ماما اقدام به انتقال مصدوم به بیمارستان امام خمینی سراب نمودند.

نجات فردی از چنگال سیل در روستای مهدی خانکندی چاراویماق

هم چنین برابر گزارش دریافتی از چاراویماق، محمد عبدی مسئول تیم امدادرسانی هلال احمربه سیل زدگان چاراویماق گفت: طی تماس تلفنی پاسگاه شهرستان چاراویماق مبنی بر جاری شدن سیل بر اثر بارش شدید باران و تگرگ در روستا‌های بخش مرکزی شهرستان چاراویماق (دبردان علیا و سفلی، یانبلاغی، طالار، میرزابیک کندی، قشقوان سفلی و علیا، گردالو، شاهقلی کندی)، تیم امدادی (پرسنل و نجاتگران) جمعیت شهرستان با هماهنگی اداره عملیات استان، به محل حادثه اعزام شد و در همان لحظه ورود به روستای دبردان سفلی، فردی که براثر ریزش ساختمان در زیر آوار محبوس شده بود به کمک مردم و یک تیم از نیرو‌های امدادی جمعیت از زیر آوار رهاسازی و به اورژانس تحویل داده شد.

پس از نجات این فرد مصدوم وی به دلیل شدت جراحات وارده، فوت کرد.

وی ادامه داد:تیم امدادی جمعیت هلال احمرچاراویماق پس از ارزیابی حادثه و اطمینان از نبود مصدومان دیگر، در همان روز با سرکشی به کلیه منازل و ساختمان‌های خسارت دیده ناشی از جاری شدن سیل در روستا‌های مربوطه، فرم‌های ارزیابی کلی منزل مسکونی آسیب دیده را آماده و بعد از هماهنگی لازم با استان اقلام امدادی از تبریز به روستا انتقال ودر میان ۳۰ خانوار آسیب دیده از سیل توزیع گردید که ارزش ریالی آن بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال بر آورد می‌شود.

 

انتهای پیام/ش

 

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.