فرماندار شهرستان زابل گفت: سیستان سرزمین شخصیت‌های برجسته همچون یعقوب لیث صفاری، شهید قاسم میرحسینی، آیت الله سیستانی و آیت الله مطهری است و یک منطقه تاریخی با پیشنیه پر افتخار است.

سیستان یک منطقه تاریخی با پیشنیه پر افتخار استبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، هوشنگ ناظری فرماندار شهرستان زابل در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فرمانداران و ائمه جمعه سیستان اظهار داشت:رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای برای بر طرف کردن مشکلات این منطقه دارند که حضور مقامات ارشد کشوری به استان سیستان و بلوچستان نشان دهنده این توجه است.

وی بیان کرد: سیستان سرزمین شخصیت‌های برجسته همچون یعقوب لیث صفاری، شهید قاسم میرحسینی، آیت الله سیستانی و آیت الله مطهری است.

ناظری اظهار داشت: سیستان در عرصه پزشکی و هنر سابقه‌ای درخشان دارد، اما امروز دچار مشکلات زیاد ناشی از خشکسالی شده است.

وی تصریح کرد: مهاجرت در سیستان یک موضوع حیاتی است که تمامی دلسوختگان نظام برای ماندگاری مرزداران عقیدتی و جفرافیای این منطقه بایستی تلاش کنند.

فرماندار زابل گفت: هنر و هنرمندان در این بین نقش موثری در ماندگاری مردم منطقه دارند.

وی بیان کرد: در سیستان پنج انجمن و سه موسسه فرهنگی و هنری در حال فعالیت هستند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰ کانون قرآنی در سیستان وجود دارد که نقش موثری در ترویج فرهنگ اسلامی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستان دارای مفاخر برجسته‌ای است ظرفیت میزبانی از جشنواره‌های بزرگ کشوری را دارد.

فرماندار شهرستان زابل گفت: سیستان سرزمین شخصیت‌های برجسته همچون یعقوب لیث صفاری، شهید قاسم میرحسینی، آیت الله سیستانی و آیت الله مطهری است و یک منطقه تاریخی با پیشنیه پر افتخار است.

ناظری بیان کرد: بیش از هزار هنرمند و شاعر در سیستان در حال فعالیت هستند که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف کردن مشکلات رفاهی این قشر از جامعه را خواستاریم.

وی بیان کرد: تخصیص یارانه برای انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری در سیستان مدنظر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی باشد.

فرماندار زابل گفت: با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی در منطقه سیستان مانع از پیشرفت می‌شود توسعه فضا‌های کتابخانه‌ای و مراکز فرهنگی و هنری یک ضرورت است.

وی بیان کرد: راه اندازی سینما در سیستان و ساخت فیلم یعقوب لیث صفاری از خواسته‌های مردم از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است.

امام جمعه شهرستان مرزی هیرمند نیز در این نشست گفت: جایگاه ویژه فرهنگی و هنری سیستان بر هیچ کس پوشیده نیست.

حجت الاسلام ابراهیم گزمه اظهار داشت: مردم سیستان در ارادت به ائمه اطهار (ع) سرآمد روزگار هستند.

وی ادامه داد: در دورانی که دولت وقت سب و لعن امام علی (ع) را واجب کرده بود تنها مردم سیستان زیر بار این ننگ نرفتند.

امام جمعه هیرمند اظهار داشت: مردم سیستان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتخارات بسیار بزرگی را رقم زدند که نمونه بارز ان رشادت‌های شهید قاسم میرحسنی و سایر شهدای این منطقه است.

وی بیان کرد: در بحث فرهنگی متاسفانه کمترین توجه و هزینه را در سیستان می‌بینیم.

حجت الاسلام گزمه گفت: در سیستان و شهر‌های مرزی هیچ ردیف بودجه‌ای برای مسایل فرهنگی و هنری وجود ندارد لازم است وزارت ارشاد در این زمینه بودجه‌های ویژه‌ای اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: بدون بودجه نمی‌توان کار فرهنگی لازم را در سیستان انجام داد که نیاز است وزارت ارشاد بودجه‌های فرهنگی ویژه‌ای به این منطقه اختصاص دهد.

امام جمعه هیرمند گفت: امروز دشمنان با تمام توان قصد ضربه زدن به فرهنگ ناب اسلامی را دارند که برای خنثی کردن اهداف دشمنان باید کار‌های فرهنگی را انجام داد.

وی بیان کرد: سیستان مردمی ولایتمدار و با بصیر دارد که نیاز است تا مراکز فرهنگی و هنری این منطقه از سوی وزارت ارشاد تکمیل شود.

امام جمعه هیرمند گفت: با توجه به اینکه سیستان دارالولایه است یک روز به نام سیستان ثبت شود.

**راه توسعه کشور از فرهنگ می‌گذرد

نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: راه توسعه کشور از فرهنگ می‌گذرد و در این هیچ تردیدی وجود ندارد.

احمد علی کیخا اظهار داشت: تا زمانی که مسائل فرهنگی حل نشود توسعه و‌پیشرفت محقق نمی‌شود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان بعد از پیروی انقلاب اسلامی علی رغم تمام اقدامات توسعه‌ای که انجام شده، اما نسبت به سایر استان‌ها از عقب ماندگی برخوردار است.

رئیس کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم سیستان و بلوچستان باوجود تمام مشکلات هیچ گاه در طول تاریخ به ایران اسلامی پشت نکرده اند.

وی بیان کرد: مشکلات سیستان و بلوچستان سزاوار مردم این استان نیست.

کیخا تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری سیستان بهره بگیرد.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تا کنون فاقد یک برنامه راهبردی در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.

کیخا گفت: از وزارت ارشاد در خواست داریم تا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل به معاونت اداره کل تغییر یابد.

دیگر نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز گفت: سیستان دارای برجستگی‌های منحصر بفرد است.

حبیب الله دهمرده اظهار داشت: فردوسی وقتی می‌خواهد شاهنامه را بسراید سوژه خودش را بر اساس فرهنگ و‌تمدن سیستان انتخاب می‌کند.

وی بیان کرد: نخستین قیام برای خونخواهی امام حسین (ع) در سیستان انجام شده بود.

عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مردم سیستان در بدترین شرایط زنذگی می‌کنند، اما برای اینکه دشمنان از انان سو استفاده نکنند لب به اغتراض نمی‌گشایند.

دهمرده اظهار داشت: ما از وزارت ارشاد درخواست داریم تا ۲ فیلم متناسب با فرهنگ سیستان ساخته شود.

نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل گفت: از وزارت ارشاد تقاضا می‌شود که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل به اداره کل ارتقا یابد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار