نمایندگان مردم شهرستان‌های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کاهش تعرفه آب، انتقال آب از دریای عمان را عامل قطع وابستگی سیستان و زاهدان به رودخانه هیرمند دانستند.

انتقال آب دریا وابستگی به رودخانه هیرمند را کاهش می‌دهدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حبیب الله دهمرده یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس در مراسم افتتاح همزمان طرح‌های زیربنایی شبکه انتقال برق در شمال سیستان و بلوچستان در محل فرمانداری زابل اظهار داشت:با توجه به اینکه مردم شمال سیستان و بلوچستان بر اثر بروز خشکسالی با مشکلات عدیده اقتصادی دست به گریبان هستند تعرفه آب در منطقه باید کاهش یابد. 

حبیب الله دهمرده تصریح کرد: متاسفانه به غلط آب سرزمین سیستان و زاهدان به رودخانه هیرمند وابسته شده است.

وی افزود: ۵۰ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان وابسته به رودخانه هیرمند هستند و باید این وابستگی با انتقال آب از دریا قطع شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو باید هر چه سریعتر برای دریافت حق آبه هیرمند اقدامات فوری انجام دهد.

دهمرده ادامه داد: برای آب‌های ژرف و جلوگیری از تبخیر چاه نیمه‌ها ردیف بودجه اختصاص یافته که وزارت نیرو باید وارد عمل شود.

وی بیان کرد: آب روستایی سیستان با مشکلات فراوانی مواجه است که انتظار می‌رود وزارت نیرو در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

نماینده مردم سیستان در مجلس گفت: حفر چاهک در سیستان برای بر طرف کردن مشکلات کم آبی یک راهکار است که وزارت نیرو باید هزینه برق مصرفی این چاهک‌ها را رایگان کند.

دهمرده افزود: فاضلاب شهری زابل و زهک در شرایط بحرانی قرار دارد و هر چه سریعتر این شبکه باید تعویض شود.

وی تصریح کرد: برای ماندگاری مردم سیستان در منطقه باید برنامه ریزی‌های کوتاه، میان و بلند مدت از سوی وزارت نیرو انجام شود.

یکی دیگر از نمایندگان مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مهمترین مساله سیستان تامین آب است و مردم از دولت انتظار دارند تا در این زمینه برای آنان اقدامات اساسی انجام دهد.

احمدعلی کیخا اظهار داشت: متاسفانه سیستان وابستگی کاملی به رودخانه هیرمند دارد که با انتقال آب دریا این وابستگی کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افغانستان قدرت کنترل آب هیرمند را دارد و باید برای تامین آب سیستان فکر دیگری کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات آب روستایی این است که مردم از آب آشامیدنی خود برای دام هایشان نیز استفاده می‌کنند.

کیخا ادامه داد: با این اقدام قبض‌های آب روستاییان زیاد می‌شود که وزارت نیرو باید پول قبض آنان را ببخشد.

وی گفت: بسیار از روستاییان سیستان با یارانه زندگی می‌کنند و توان پرداخت هزینه‌های آب و برق را ندارند و باید وزارت نیرو اقداماتی برای آنان انجام دهد.

وی تاکید کرد: هر چه سریعتر باید برای طرح فاضلاب شهری زهک و زابل کاری کرد، چون قدمت این خطوط زیاد است و باید هر چه سریعتر تعویض شوند.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه زابل نیز در این نشست گفت: سیستان در حال وارد شدن به خشکسالی ۲۰ ساله است و این موضوع مشکلات زیست محیطی را برای مردم این منطقه به وجود آورده است.

هوشنگ ناظری افزود: امسال قطع کامل آب رودخانه هیرمند نسبت به سال‌های گذشته پدیده خشکسالی را در سیستان شدت بخشیده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تبخیر مخازن چاه نیمه‌ها یک معضل جدی در سیستان است با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای ۱۴ هکتار از سطح چاه نیمه‌ها به منظور تولید برق و جلوگیری از تبخیر تفاهم نامه امضا شده است.

فرماندار زابل با بیان اینکه جلوگیری از تبخیر آب در سیستان از اهمیت زیادی برخوردار است تصریح کرد: طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری مزارع منطقه با لوله می‌تواند جلوی تبخیر آب تا سر مزارع را بگیرد.

ناظری گفت: تاکنون ۸۵۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ملی برای طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری با لوله سیستان اختصاص داده شده است.

وی افزود: سیستان را باید از وابستگی به رودخانه هیرمند خارج کنیم که برای این کار نیاز است انتقال آب از دریا در دستور کار قرار گیرد.

ناظری بیان کرد: حفر چاه ژرف در سیستان یک اقدام بسیار خوب محسوب می‌شود که نتایج آن امیدوارکننده است.

فرماندار زابل اظهار داشت: مردم سیستان در زمینه تامین آب آشامیدنی با شرایط سختی روبرو هستند و باید انتقال آب از دریا به طور جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: سیستان ظرفیت بسیار خوبی در زمینه تولید انرژی‌های پاک دارد که باید در این زمینه اقدامات فوری انجام شود.

ناظری گفت: کاهش تعرفه‌های برق یکی از مهمترین درخواست‌های مردم سیستان است.

وی ادامه داد: ما از وزارت نیرو درخواست داریم تا کاهش تعرفه برق در سیستان را از ۶ ماه به ۹ ماه تغییر دهد.

وی تصریح کرد: روشنایی معابر سیستان و نقاط مرزی باید مورد توجه وزارت نیرو باشد و اعتبارات لازم در این زمینه را تخصیص دهد.

فرماندار زابل افزود: آب روستایی از چاه نیمه یک و ۲ برداشت می‌شود که دچار بد رنگی و بد بویی شده است.

وی بیان کرد: ۳۱۲ کیلومتر طول شبکه آب آشامیدنی شهر زابل است که ۳۵ درصد آن از بین رفته است.

انتهای پیام/ع

سیستان را باید از وابستگی به رودخانه هیرمند خارج کنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار