مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ورود رشته‌های کم هزینه هنرستانی به مدارس غیردولتی/ اجرای «سمپاد مهارتی» در پیچ و خم تصمیم گیری

حسینی مقدم از تصمیم گیری برای اجرای طرح سمپاد مهارتی و توسعه رشته‌های هنرستانی در مدارس غیردولتی خبر داد.

ورود رشته‌های کم هزینه هنرستانی به مدارس غیردولتی/ اجرای «سمپاد مهارتی» در پیچ و خم تصمیم گیریمحسن حسینی‌مقدم مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره استفاده از ظرفیت غیردولتی برای توسعه هنرستان‌ها اظهار کرد: با توجه به سه ساله شدن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش، همچنین کمبود نیروی انسانی در این حوزه جلساتی را با سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی برگزار کردیم و قرار بر این شد تا تأمین بخشی از نیروها از طریق طرح خرید خدمات آموزشی صورت گیرد؛ همچنین سیاست‌های تشویقی برای موسسان هنرستان های غیردولتی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بالاست، استقبال کمتری نسب به راه‌اندازی هنرستان‌های غیردولتی شاهد هستیم، به ویژه در بخش صنعت و خدمات که تجهیزات قابل توجهی را نیاز داریم اما با وجود این، رشته‌های با هزینه کمتر همچون گرافیک و کامپیوتر را به سمت هنرستان‌های غیردولتی سوق می‌دهیم.

اما و اگرهای اجرای طرح سمپاد مهارتی

حسینی‌مقدم همچنین به طرحی مبنی بر وجود سمپاد مهارتی اشاره کرد و گفت: از مدیران سمپاد نظرسنجی داشتیم تا طرح سمپاد مهارتی را در مدارس تیزهوشان اجرایی کنیم، هرچند اصراری نداریم تا این موضوع امسال به مرحله اجرا برسد، چرا که ابتدا باید بررسی‌های لازم را در این حوزه انجام دهیم.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: با توجه به رغبتی که برخی دانش آموزان سمپادی برای ورود به هنرستان‌ها دارند، فکر اولیه سمپاد مهارتی ایجاد شده است تا دانش‌آموزان سمپادی که تمایل دارند در همان فضا آموزش‌های مهارتی را دنبال کنند امکان تحصیل برایشان فراهم شود.

وی گفت: به عنوان مثال سال گذشته در یکی از مدارس سمپاد زنجان از 100 دانش آموز 30 نفر تمایل به تغییر رشته و ورود به رشته‌های مهارتی داشتند، اما تمایل آنها بر این بود تا در همان مدرسه سمپاد و با این برند به تحصیل در رشته مهارتی بپردازند. همچنین شرایط مشابهی را در برخی هنرستان‌های دیگر شاهد بودیم؛ برهمین اساس تصمیم گرفتیم تا به صورت آزمایشی برنامه‌ای برای ورود آموزشهای مهارتی به سمپاد وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اجرایی شدن این برنامه نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست و نیازسنجی برای رشته‌ها و نوع پذیرش است، اظهار کرد: تاکنون تجربه اداره هنرستان‌های نمونه دولتی را داشتیم، اما درباره مدارس سمپاد تجربه‌ای وجود نداشته است بنابراین باید کارهای پژوهشی و امکان سنجی بیشتری را انجام دهیم تا در حوزه سمپاد مهارتی شتابزده عمل نکرده باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: هنرجویانی که در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند عملکرد قابل قبولی در حوزه دانش آموزی داشتند و از 30 دانش‌آموز برگزیده خوارزمی 7 دانش آموز هنرآموز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بودند بنابراین ورود آموزش‌های مهارتی به مدارس سمپاد باعث تضعیف نظام آموزش این مدارس نخواهد شد، بلکه کمک می‌کند تا دانش آموزانی که بیشتر نگاه طراحی به موضوعات دارند، بطور عملی هم وارد عرصه شده و دستاوردهایی را داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار