نوسانات ارزی تاثیری بر کار استارتاپ‌ها ندارد/گاهی تحریم‌های داخلی بدتر از خارجی مانع پیشرفت کشور می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در حاشیه نشست بازگشت نخبگان به کشور  که در دانشگاه شریف برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما باید از تولید  داخلی حمایت‌های کافی را انجام دهیم و معاونت علمی در این راستا  بر روی استارتاپ‌های دانشگاهی تمرکز دارد.

طرح بازگشت نخبگان 100 دانشگاه برتر دنیا

وی ادامه داد: یکی از برنامه های معاونت علمی در امسال تمرکز بر روند تسریع کارهای استارتاپ هاست و ما طرح بازگشت نخبگان را برای افرادی که در 100 دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده اند، برای سال جاری برنامه ریزی کرده ایم.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته تسهیلات بورس به نخبگان و استارتاپ‌های دانشگاهی داده می‌شد، افزود: امسال برعکس سال‌های گذشته به جای تمرکز بر روی بورس ایجاد سیاست های تشویقی در داخل کشور  را مدنظر قرار دادیم و سال گذشته در خصوص بازگشت نخبگان برنامه جدی نداشتیم ولی امسال تأکید جدی بر موضوع بازگشت نخبگان داریم.

ستاری ادامه داد: یکی از سیاست‌های ما این است که با آماده کردن محیط سعی در بازگشت نخبگان به کشور داشته باشیم تا بتوانیم از تجربیات آنها در حوزه‌های مختلف علمی کشور استفاده کافی را ببریم.

بیش از هزار نخبه به کشور بازگشته اند

وی ادامه داد: بیش از هزار نخبه به کشور بازگشتند و اکنون استارت آپ‌های موفقی را رهبری می‌کنند البته این بدان معنی نیست که استارت آپ‌های داخلی موفقی نداشتیم یا از این استارت آپ‌ها حمایت نمی‌کنیم بلکه استارت آپ‌ها باعث تحولات اقتصادی و فرهنگی در کشور می شوند.

ستاری اضافه کرد: فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه خدماتی است زیرا ما بازار بزرگ خدماتی در کشور داریم و عمدتا بحث نوسانات قیمت دلار تأثیری در فعالیت این شرکت‌ها ندارد.

 تفکرات سنتی و غلط مهمترین مشکل استارت آپ‌ها

وی ادامه داد: بیشتر مشکلات استارت آپ‌ها مربوط به تفکرات سنتی و غلطی است که جوانان ما با آن مقابله می‌کنند و بر این قضیه اذعان داریم مشکلاتی سر راه این جوانان قرار دارد که می‌تواند تحولات را کُند کند، اما خوشبختانه در شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها افرادی قرار دارند که تلاش می‌کنند این نظام را درست کنند و ما هم از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی که ما داریم این است که بازیگران سنتی جلوی فعالیت و موفقیت کسب و کار جوانان را می‌گیرند اما با این حال جوانان به کار و فعالیت خود ادامه می دهند.

بازیگران سنتی موانع کسب و کار جدید در کشور

ستاری تصریح کرد: یکی از مشکلات ما تحریم‌های داخلی است که بیشتر از تحریم‌های خارجی به کسب و کار جوانان ضربه می‌زند و ما باید تلاش کنیم این مشکلات حل  شود و در بحث اقتصاد دانش بنیان ها باید کاری کنیم که بازیگران سنتی کمتر وارد کسب و کار شوند زیرا بازیگران سنتی نمی‌گذارند تا محیط کسب و کار جدید در کشور ایجاد شود و ما باید  از ایده‌های جدید حمایت کنیم.

وی درباره تأثیر نوسانات قیمت ارز بر استارتاپ‌هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند، گفت: ما از استارتاپ‌هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند به دلیل نوسانات قیمت ارز حمایت کافی را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلاتی چون بروکراسی اداری برای نخبگان بازگشته به کشور گفت: من پیش از این هم اعلام کرده ام نخبگان به کشور بازگشته اند تا بتوانند  فضای کسب و کار را بهبود بخشند، برخی مشکلات وجود دارد  و هر تغییری به طور قطع هزینه‌هایی دارد، اما  ما به عنوان یک نهاد بالادستی پشتیبان نخبگان بازگشته به کشور هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار